Парите за „Хемус“ са отишли за енергийни компенсации
Специалната сметка за строителството на магистралата ще бъде захранена, едва когато се реши казусът с порочните инхаус процедури

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Служебното правителство е пренасочило за енергийни компенсации около 490 млн. лв. от специалната сметка за строителството на магистрала „Хемус“. Това заяви регионалният министър Гроздан Караджов пред журналисти днес. Той обясни, че когато е заел поста, по сметката не е имало пари, защото са били изтеглени от служебното правителство на Стефан Янев, за да се "посрещне първият удар от високите цени на тока септември – октомври".
Припомняме, че парите бяха върнати към централния бюджет в средата на миналата година. Това стана по настояване на двама министри – финансовият Асен Василев и регионалният Виолета Комитова. Като мотив бе посочена схемата с „инхаус“ процедурите и превъзлагането на дейностите от държавното дружество „Автомагистрали“ към частни подизпълнители, маскирано като доставка на материали и наем на техника.
Караджов уточни, че когато бъде разплетен този възел, тогава сметката ще бъде захранена с постановление на Министерски съвет.
Разбрахме се, че когато бъде разплетен казусът, с постановления ще сложим достатъчно средства. Този казус обаче още не е решен и съответно там няма средства“, обясни министърът.
В четвъртък пред медии Караджов обясни, че държавата не плаща за строителството на магистралата, но на строителите се начислява ДДС. Министърът обясни, че последното плащане е било на 20 декември миналата година, като то е извършено по документи, задвижени преди неговото стъпване в длъжност.
Ние не сме плащали нито стотинка. Това е поради факта, че в бюджета няма нито стотинка по специалната сметка за "Хемус". Естествено, по издадени фактури възниква задължението да бъде заплатено ДДС-то и това не е справедливо. Надявам се много много скоро този възел да бъде разплетен", посочи Караджов пред медии в четвъртък.
Веднага след изказването от ГЕРБ реагираха, като заявиха, че по сметката за магистралата е имало над 1 млрд. лв., а финансовият министър Асен Василев е „обрал“ парите.
Днес Караджов опроверга тези твърдения и заяви, че по сметката е имало около 490 млн. лв. Министърът напомни, че магистралата няма никаква строителни гаранции заради порочните инхаус процедури, реализирани по времето на ГЕРБ.
Кой носи гаранциите в момента за магистралата и кой строи? Строят го частни фирми, които са пренаети от държавното дружество "Автомагистрали", но гаранцията се носи от държавното дружество, тоест от нас. Ние си плащаме и ние си носим гаранциите – това не е добре и затова ги няма и парите", уточни той.
Караджов заяви, че всеки момент се очаква специалното юридическо становище за рисковете, които могат да се случат при евентуално прекратяване на договорите за инхаус.
Припомняме, че през февруари, по време на парламентарен контрол, Караджов заяви, че плащанията за строителството продължават, защото работата по магистралата не е спирала. Тогава стана ясно и, че ако договорите бъдат прекратени, държавата може да загуби 2 млрд. лв. Именно заради това казусът може да бъде решен с приемането на специален закон, който да узакони незаконното строителство на магистралата.