Първият круизен кораб на батерии отплава за Арктика
Компанията-оператор очаква бум на батериите за кораби и развитие на инфраструктурата за зареждане

© ECONOMIC.BG / Hurtigruten
~ 2 мин.
Първият в света круизен кораб, частично задвижван от батерии, потегля от Северна Норвегия на своето първо пътуване, заяви в понеделник круизният оператор Hurtigruten. Хибридът „Роалд Амундсен“ може да превози 500 пътници и е проектиран да плава в суровите студени води.
Наречен на името на норвежкия изследовател, който е първият, достигнал до Южния полюс през 1911 г., корабът тръгва към Арктика от Тромсьо тази седмица и ще отплава на северозапад към Аляска, преди да тръгне на юг, достигайки до Антарктика през октомври.
Двигателите работят главно на газ, но батерийният пакет на кораба му позволява да работи само на батерии за около 45 до 60 минути при идеални условия, каза изпълнителният директор на Hurtigruten Даниел Скелдам.
Компанията изчислява, че батерийният пакет ще намали разхода на гориво и ще спести около 20% от емисиите на въглероден диоксид, в сравнение с работа на кораба само на газ.
„Той е проектиран да взима прекомерната енергия от двигателите и тя да влиза в батерията, когато корабът не се нуждае от нея, и да я постави обратно в двигателя, когато корабът се нуждае от нея - това е начин за значително намаляване на емисиите, без да има налични станции за зареждане", каза Скелдам.
Наречен на името на норвежкия изследовател, който е първият, достигнал до Южния полюс през 1911 г., корабът тръгва към Арктика от Тромсьо тази седмица и ще отплава на северозапад към Аляска, преди да тръгне на юг, достигайки до Антарктика през октомври.
Двигателите работят главно на газ, но батерийният пакет на кораба му позволява да работи само на батерии за около 45 до 60 минути при идеални условия, каза изпълнителният директор на Hurtigruten Даниел Скелдам.
Компанията изчислява, че батерийният пакет ще намали разхода на гориво и ще спести около 20% от емисиите на въглероден диоксид, в сравнение с работа на кораба само на газ.
„Той е проектиран да взима прекомерната енергия от двигателите и тя да влиза в батерията, когато корабът не се нуждае от нея, и да я постави обратно в двигателя, когато корабът се нуждае от нея - това е начин за значително намаляване на емисиите, без да има налични станции за зареждане", каза Скелдам.
Компанията, която експлоатира живописни круизни линии по фиордите на страната и в Арктика, е вдъхновена от хибридните фериботи на Норвегия, както и от нарастващия парк от електрически автомобили, каза той.
Технологията на батериите за задвижване на кораби е в зародиш, дори на по-къси трасета, тъй като малко пристанища осигуряват станции за зареждане.
„Очакваме батериите да бъдат важна част от корабоплаването през следващите години, но, разбира се, не очакваме нашите кораби да работят само с батерии, защото корабът може да плава до 18-20 дни в райони, където няма точки за зареждане ”, каза Скелдам.
Hurtigruten очаква инфраструктурата да се подобри по традиционните й маршрути по крайбрежието на Норвегия, докато в момента зареждането се извършва само в Берген, втория по големина град в Норвегия.
Бъдещето на батериите на по-големи кораби зависи и от способността на доставчиците да разработват по-леки и по-мощни системи.
"Очакваме революция в технологията на батериите за кораби, очакваме батериите да бъдат по-леки, по-ефективни и сме отделили допълнително пространство за повече батерии, които да се инсталират, когато батериите станат по-ефективни", каза още той.
И добави, че вторият хибриден круизен кораб, който компанията е поръчала, ще бъде доставен по-късно тази година, и ще има батерия с два пъти по-голям капацитет от тази на "Ролад Амундсен".