Първият учебен ден на първокласниците ще струва 338 лв.
България е страната с най-високи разходи за училище

За да покрият разходите, свързани с първия учебен ден, родителите на първокласниците ще трябва да отделят средно 338 лв., а при гимназистите сумата нараства със 150 лв. и достига 488 лв. Това показват данни от националното представително проучване на IPSOS, направено по поръчка на Профи Кредит.
Изследването обхваща четири държави – Полша, Чехия, Словакия и България, като основните пера, които формират издръжката, са закупуването на ученически пособия, облекло, техника (лаптоп, компютър, ноутбук) и други разходи.
Данните показват още, че за своите първокласници българските родители отделят 232 лв. годишно за ученически пособия, 309 лв. за хобита и занимания, 342 лв. за облекло. В гимназиалните класове тези суми са съответно 276 лв. за нуждите на детето по време на занятия, 266 лв. за хоби, 372 лв. за облекло.
"Макар да виждаме възстановяване от световната икономическа криза, като цяло разходите за старта на учебната година са очаквани, но продължават да натоварват семейния бюджет на българите. В такъв момент те се обръщат към небанкови финансови институции, заради по-леката процедура на кандидатстване и краткия срок за одобрение“, сподели Ондржей Локвенц глобален маркетинг директор на дружествата Профи Кредит.
Ролята на заема
Попитани дали биха взели заем за покриване на разходите около старта на учебната година, 50% от българските родители на първокласници отговарят с "да". В Полша този процент е 37%, в Словакия е 22%, а в Чехия достига едва 17%. Българите с деца, които започват средно образование, също се нареждат начело с 50%, като в някои от останалите страни гимназията води до повече затруднения – 37% от поляците биха взели заем, заедно с 28% от словаците и 25% от чехите.
Технологиите са приоритет
Любопитен резултат от проучването е, че българските ученици се нареждат на първо място сред своите връстници от останалите три страни по притежание на мобилен телефон. У нас, 85% от учениците имат свое собствено устройство, докато при поляците това се случва само при 2/3 от децата, а в Чехия и Словакия – малко повече от половината. Ситуацията е подобна и когато става въпрос за други технологични принадлежности – компютър, лаптоп или ноутбук. Такова устройство имат 79% от българските, 74% от полските, 54% от чешките и 58% от словашките ученици.