По-високите цени на винетките няма да отпаднат
Пари няма да се връщат, обяви Лиляна Павлова

© ECONOMIC.BG / Стоян Йотов
~ 2 мин.
Дори да има окончателно решение на съда, по-високите цени на винетките няма да отпаднат и пари няма да се връщат. Това каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова пред Нова тв тази сутрин. Причината е, че се оспорват процедурите, по които са приети тарифите за пътни стикери, а не тарифите сами по себе си.
Припомняме, че в петък тричленен състав на Върховния административен съд отмени постановлението на Министерския съвет, с което е приета промяната на цените от 1 януари 2016 г. поради процедурни нарушения.
Решението на съда обаче не е окончателно и може да се обжалва в 14-дневен срок пред петчленен състав на съда. От МРРБ вече обявиха, че ще обжалват.
„Дори да се приеме решение за отмяна на следваща инстанция, тъй като това е решение на първа инстанция и не е окончателно, то няма ретроактивно действие. Това не действа за назад, то действа занапред”, заяви Павлова.
"Процедурата категорично е спазена и имаме документи за това. Нашият документ стоя на сайта за обществено обсъждане 15 дни. Няма заключения, че не е качен навреме. Това, което пише в експертизата на съда е, че той не може да каже кога и какво е качено. Затова поискахме втора експертиза и разпит на свидетели", обясни министърът.
Павлова коментира, че за цените на винтетките били разгледани три хипотези – да се запази старата цена, колко биха били приходите при цена от 100 лв. и колко при 150 лв.
Избрахме от трите предложени и анализирани варианта – средния, това е оптималната цена, каза тя.
"На нас ни трябват минимум 600 милиона годишно за поддръжка на пътищата. Но ако искаме да съберем толкова пари, цената на винетките трябва да скочи двойно. Който иска да пътува, трябва да си плаща за пътищата.
В Гърция сложиха тол такса за всички – мотори, коли, камиони. Ние не искаме да правим това в България, за леките коли няма да въвеждаме такса. У нас няма да има бариери, колите ще си останат на винетка, тя ще е електронна. Дали стикерът е платен ще се следи с камери.
Министърът обясни, че се надява до края на август да бъдат получени офертите и да бъде изберан изпълнител, който да внедри системата.
Голяма част от транзитно преминаващите камиони плащат такава тол такса.
Идеята на ЕС е да имаме единно следене на трафика от гледна точка на сигурност, контрабанда и т.н.
Павлова каза, че по магистрала „Хемус“ продължават ремонтите и там ще има тапи. По "Тракия" и другите пътища нямало да има забавяне на трафика.