Правителството одобри още 100 млн. лв. държавна помощ за БДЖ
Ако средствата не бъдат одобрени от Еврокомисията, впоследствие страната ни може да бъде съдена от Брюксел

~ 1 мин.
Изпадналото във фактически фалит и съществуващо единствено заради държавната субсидия „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД ще получи още 100 млн. лв. от данъкоплатците. Парите ще бъдат предоставени целево на железниците през 2020 г. за закупуване на нови влакове.
Това са пари, които ще се дадат допълнително към ежегодния капиталов трансфер на стойност 40 млн. лв., както и одобрените миналата година от Европейската комисия 224 млн. лв., които обаче не можеха да се ползват за нищо друго, освен за покриване на дълговете на БДЖ. Нотифицираните средства вече са почти изхарчени, като миналия месец Министерството на финансите одобри 103 млн. лв. за покриване на задълженията към банките по Втория облигационен заем.
Ако сега одобрените от Министерския съвет средства не бъдат нотифицирани от Европейската комисия, страната ни вероятно ще бъде осъдена и ще трябва да плаща глоба, защото е отпуснала нерегаментирана държавна помощ за БДЖ. Процедурата по нотификацията на предишните 224 млн. лв. трая близо 7 години.
Решението на правителството е изненадващо, тъй като изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ обяви, че новите 41 влака ще се плащат в продължение на 10 години от годишния държавен капиталов трансфер, плюс търсене на още резерви от около 70 млн. лв. Ръководството на БДЖ разчиташе много на концесията на Летище София, от което първоначално в бюджета ще влязат близо 600 млн. лв.