Продажбите на луксозни стоки може потънат с до 60%
Половината от всички покупки на стоки от висок клас през 2025 г. ще се реализират от Китай
Очаква се глобалните продажби на луксозни стоки да потънат с
50 до 60% през второто тримесечие, въпреки че някои страни започват да
облекчават мерките за борба с коронавирусната пандемия, а Китай вече върви към възстановяване. Това заяви американската консултантска агенция Bain & Company,
предаде Reuters.
Коронавирусната криза, която удари Китай в края на миналата година и се разпространи с невиждана скорост в Европа и Съединените щати, днес принуждава хората да стоят вкъщи, а търговците да затворят магазините си. Това заличи грандиозния растеж от последното десетилетие на пазара на луксозни стоки.
Прогнозите за второто тримесечие са за спад между 50 до 60%, като за сравнение за периода януари-март беше отчетено понижение с 25%. Bain & Company очаква глобалните продажби на чанти, дрехи и козметика от висок клас да се свият с между 20 и 35% през 2020 г., като предходната прогноза беше за спад от 15 до 35%.
Според консултантската компания едва през 2022-2023 г. приходите в бранша ще се върнат към нивата си от 2019 г., когато те са достигали 281 млрд. евро. Има леко разминаване в очакванията на анализаторите – McKinsey & Company прогнозира световната индустрия за луксозни стоки да потъне с 35 до 39% през тази година.
„Ако магазините останат затворени в продължение на два месеца, приблизително 80% от регистрираните модни компании в Европа и Северна Америка ще изпитат сериозни финансови проблеми", сподели международната консултантска агенция.
Скорошното отваряне на икономиката на Китай, където мерките постепенно се облекчаваха от март, помага да се компенсират част от загубите в останалата част от света, където магазините за луксозни стоки ще отворят най-рано през втората половина на май.
Най-добре представящите се марки вече регистрират увеличение на продажбите на годишна база за първите четири месеца на 2020 г., сподели Bain & Company. Посещаемостта в търговските обекти е намаляла почти наполовина спрямо първото тримесечие на миналата година, но хората, склонни да поемат рискове, купуват повече от всякога, заради това средната сума, която оставят клиентите в луксозните бутици, расте.
Бизнесът в Китай
Компанията майка на Louis Vuitton и Dior – LVMH, отчете ръст на продажбите в Китай с 50% през първите седмици на април. Hermes също споделя за рязко покачване на търсенето в Пекин и останалата част от страната. Hugo Boss наблюдава признаци на възстановяване на продажбите в държавите от Източна Азия, както и онлайн.
Гигантът в света на модата отчете спад от 17% на продажбите през първото тримесечие, но за периода април-юни прогнозира той да нарасне до 50%. „Когато клиентът види артикулите на място в магазина, желанието му да ги притежава нараства и шансът да не си тръгне с празни ръце е по-голям“, сподели Федерика Левато, партньор в Bain & Company.
През 2019 г. 35% от глобалните разходи за луксозните стоки са направени от Китай. Консултантската компания очаква влиянието на възстановилата се държава от здравната криза да нарасне още повече в този сектор през следващите няколко години, достигайки почти половината от всички продажби през 2025 година.
Тъй като не се очаква глобалните пътувания да се върнат към нивата си от преди здравната криза в следващите две години, китайските потребители, които правеха повечето от своите покупки на стоки от висок клас в чужбина, ще се възползват от вътрешния пазар, ускорявайки тенденцията, която вече е в ход.
Пекин намали митата върху вноса и данъка върху продажбите за луксозните марки, като прекрати ценовото предимство на дестинации като Лондон и Ню Йорк, а Хонконг загуби блясъка си заради протестите, продължили с месеци миналата година.
„Ако компаниите са в състояние да обслужват клиентите си в Китай със същото качество и предлагат същото изживяване, каквото е и в чужбина, то те могат да възстановят голяма част от загубите си, защото китайските туристи вече няма да пазаруват толкова много в Европа и САЩ“, коментира Левато и добави, че е по-вероятно индексът на потреблението да се увеличи в Азия, отколкото в Европа, която е сериозно засегната от рецесията.
Bain & Company очаква повече от половината покупки на луксозни стоки, извършени от китайски потребители, да се осъществяват в рамките на държавата до 2025 година.