С поглед в бъдещето: Говорят ли компаниите езика на поколението Z
Новата генерация цени високо баланса между работа и личен живот

© ECONOMIC.BG / Lidl
Поколението Z (Gen Z) е в центъра на вниманието на брандовете и компаниите. Те са следващата генерация потребители и служители, които ще се влеят в икономиката и са много по-различни като навици, ценности и мотивация от предишните поколения.
За работодателите това налага редица промени в политиките за управление на човешките ресурси, ориентирани към иновации както в процесите по подбор, така и в процесите за посрещане на нови служители, управлението на таланта, допълнителните обучения и дори корпоративната социална отговорност, която поколението поставя като важен фактор при избора на компания.
Какво търсят Gen Z?
В стотици материали на различни организации и институции, включително и на Българската стопанска камара, се дискутират характерните черти и движещите ценности на това поколение.
Генерация Z е родена в дигиталния свят и носи всички негови черти – нов, бързо развиващ се, с неизчерпаеми възможности, отворен към промяна, чувствителен към общовалидни теми, свързан със света и решен да го подобри.
Младежите от това поколение смятат, че кариерата има смисъл единствено, когато води към личностно израстване и носи обществена полза. Не се прекланят пред авторитети, но се вслушват с готовност в ментори, готови да споделят знанието си с тях и да им помогнат в мисията да направят света по-добър.
И не на последно място, поколението Z цени високо баланса между работа и личен живот и се стреми да го получи още тук и сега, в младостта си, а не да отлага живеенето за по-късен етап, както правят предишните поколения.
Имаме ли връзка с Gen Z?
Научиха ли вече компаниите да говорят на езика на поколението Z? Лидл България имат добър опит по темата.
Неслучайно за пета поредна година са отличени като топ работодател в страната и Европа от международния Top Employers Institute и то с още по-висок резултат в сертификационния процес в сравнение с предходна година.
Най-съществена е преднината на компанията точно в теми, които силно вълнуват Gen Z – многообразие, равнопоставеност и включване, кариера, благополучие на служителите, въвеждащо обучение и привличане на таланти, както и дигитални HR процеси.
Като корпоративен гражданин Лидл България е точно такъв – иноватор, бързо развиващ се, отговорен към хората и природата, силно ангажиран с обществено значими каузи и решен да допринася за по-добро бъдеще.
Освен конкурентните нива на заплащане, постоянно обогатяващ се пакет с придобивки, отговарящ на нуждите на служителите в различни етапи от техния живот, компанията инвестира и в силни обучителни програми, които формират ценни за бъдещето умения. Така Lidl мотивира настоящия си екип, но и привлича интереса на много от младите хора.
Социално отговорна компания
Може би най-разпознаваемият пример за социална ангажираност на Лидл Българя е инициативата „Ти и Lidl за нашето утре“. Всяка година компанията дарява значителен фонд за реализацията на граждански идеи, които се стремят да подобряват живота на хората от цялата страна. В тазгодишното издание за първи път със свои идеи имаха право да кандидатстват и младежки групи под 18-годишна възраст и три от тях спечелиха финансиране, за да сбъднат идеите си за промяна сред своите местни общности.
Силен отзвук получават и различните инициативи, насочени към опазване на околната среда, които традиционно провежда ритейлърът, включително пилотният проект за обратно приемане на пластмасови бутилки и кенчета, който кампанията стартира през март 2023 г.
Най-новата кампания #ХраненеСмисъл постави във фокуса много важен аспект от грижата за здравето – осъзнатото хранене, което е тема от особена важност и за поколението Z.
Не чакайте Gen Z да ви потърсят, вие отидете при тях
Поколението Z обича да търси информация и лесно стига до онова, което го интересува. В същото време обаче очаква реципрочност в отношенията и смята, че колкото е важно ти да търсиш своя потенциален работодател, така и той трябва да се опитва да те намери.
Затова освен събитията, свързани с кариерно ориентиране, в които Лидл България участва или организира, прекият път, по който от компанията достигат до младите таланти, е през специално разработени младежки програми, ориентирани към различни възрастови групи на поколението Z – дуално обучение за учащите в професионални гимназии, практикантска програма за пълнолетни ученици, които търсят работа за летните месеци, летен стаж на студенти, които получават непосредствен опит в различните отдели на компанията, работейки по конкретни проекти и трейни програма за младите висшисти, ориентирани към ръководни позиции.
Интересът към тях нараства, а обратната връзка от страна на участниците е много позитивна. Това мотивира компанията постоянно да развива тези формати и да предоставя все по-атрактивни условия с добавена стойност под формата на професионални обучения, стимулиращи награди и изграждането на общност от таланти.
Над 1000 младежи са преминали през младежките програми на Лидл България. Част от тях остават на постоянни позиции в компанията, а останалите формират силна алумни общност на таланти.
Ние в Лидл България, смятаме, че младите са мостът, който ни свързва с бъдещето. Те са преходът към новите идеи, проводникът на новото мислене. И това не е клише, а искрена позиция: да дадеш старт на някого без опит не непременно е лесно: изисква търпение, подкрепа, разбиране. Но вярваме, че потенциалът е най-важен: желание, проактивност и сърцатост - това са правилните съставки, от които ние "забъркваме" културата в компанията. Затова даваме шанс не само на изградените професионалисти, но и на младите хора, които имат качествата да се възползват от възможностите за развитие, които компанията предлага. Знаем, че след това те ще разгърнат потенциала си, защото нашата среда е подкрепяща за всеки, който не се плаши да бъде активен, да гради своето бъдеще заедно с бъдещето на компанията", споделя Катерина Шопова, директор „Човешки ресурси“, Лидл България.