Семейната пивоварна на Итай и първият биромат в България
Младият предприемач завършва висшето си образование като продуцент в САЩ, а обучение в сферата на пивоварството получава в Швейцария

През 2022 г. страните от Европейския съюз са произвели почти 34.3 милиарда литра бира, съдържаща алкохол, и 1.6 милиарда литра бира с алкохолно съдържание под 0.5% или безалкохолна. Според тези данни, изнесени от Евростат през лятото на тази година, България е на 10-а позиция с производство на бира, равняващо се на 445 млн. литра, или около 69 литра на човек, което е под средното за ЕС.
Германия продължава да бъде най-големият производител със 7.6 милиарда литра (повече от 22% от общото производство в ЕС). Това означава, че около една на всеки четири бири, съдържащи алкохол, произведени в ЕС, са с произход от Германия.
Именно там, в сърцето на Германия, Берлин, един българин се влюбва в хмеловата напитка и процеса по нейното производство.
Живях в Германия шест години и имах възможност да опитам много различна и истинска бира. Любовта към хубавото пиво в нашето семейство е наследство“, разказва пред Economic.bg Итай Дяков, основател на ID Brew - българска крафт пивоварна в столичния квартал „Дружба“.
От киноиндустрията до пивоварството
Итай е човек на изкуството. Той завършва филмово изкуство в САЩ със специалност продуценство. Известно време работи в Америка по специалността си, но заради изтичащата виза и невъзможността да я поднови е изправен пред избора да се върне в Германия, където е живял през по-голямата част от съзнателния си живот, или да се прибере обратно в родната България.
Везните се накланят към България и Итай се прибира при своите роднини. И тук той решава да опита с филмовата индустрия, но с тъга признава, че всичко се прави „за пари“ и хубавите филми вече са голяма рядкост.
Видях, че се губи изкуството. Не само в България. Филмите са движеща сила, за да се правят пари, изкуството сякаш седи на заден план“, казва Дяков.
С разочарование от това той се насочва към другата си голяма любов – варенето на бира. Прави проучване на пазара в България и установява, че в страната има общо 49 пивоварни, от които само 17 са за крафт бири. „Първата пивоварна в България е едва на 140 г. Все още не е изпитан вкуса на българския консуматор“, казва Итай.
Дяков споделя, че в процеса на варене на бира той намира нещо повече от производство на алкохолна напитка – „това за мен е изкуство, аз продуцирам целия процес“.
Не съм се отказал от филмовото изкуство. Виждам пивоварната като възможност да се подпомага във филмовото изкуство чрез спонсорство след години“, казва той.
Как се ражда ID Brew?
Зад пивоварната – ID Brew седи семейството на Итай – в лицето на неговата майка и баща. Но човекът, който изпипва всичко до последния детайл е именно Итай. Той е този, който проследява целия процес – от зареждането на малца в машините до пълненето и доставянето на кеговете в заведенията.
Исках да е семеен бизнес, да имам пълен контрол. Затова не се доверих на външни инвеститори като ангели, например (бел. ред- физически лица, които инвестират в стартъпи). По-голямата част от инвестицията дойде от моят баща – Димо Дяков“, споделя Итай.
Различното при тази пивоварна е, че не е стриктно спазен алгоритъмът, типичен за повечето от останалите участници на българския пазар за крафт бира (домашен пивовар с идея, който евоюлира до крафт пивовар), пише специализирания сайт Bforbeer. Итай Дяков съвсем малко се е занимавал с пивоварене в домашни условия, но за сметка на това е отделил над 4 години за задълбочено изучаване на материята и най-вече придобиване на опит в германски и швейцарски пивоварни. И в резултат той стартира с ID Brew с доста солидни познания зад гърба си. А и с помощта на добри консултанти – Даниел Грим (преподавател в университет за приложни науки, одитор по безопасност на храните и майстор пивовар от Weihenstephan), както и Георг Полстер (шесто поколение пивовар от Германия и майстор пивовар от Weihenstephan). Съответно и суровините са основно от Германия, най-вече малцът и маята.
По време на обучението най-любимата част, разбира се, ми беше практиката с варенето. Но теорията, на която ме научи Даниел, който е сертифициран одитор по безопасност на храните, много ми помогна при всички процедури, с които се сблъсквам от страна на Българската агенция за безопасност на храните“
Зад името на компанията стои също интересна история. Първоначалната идея е била пивоварната да носи името Identity Brew, но се стига до по-краткото и удобно ID Brew, което съдържа и инициалите на Итай, но и нещо повече – „ID като съкращение от лична карта на английски език, искаме да покажем на хората, че това сме ние, това е нашата семейна бира“. Логото на компанията пък е шевица, която изобразява дървото на живота.
Пивоварната официално работи от началото на октомври тази година и вече доставя бира на осем заведения в столицата.
За момента семейната пивоварна на Итай не бутилира бира, а я продава директно на заведенията в кегове. Произвеждат варки от 1000 литра, което към момента и обема на работа, който имат, по думите на Итай е достатъчно.
Но идеите на младия предприемач не спират до тук.
Първият биромат в България
В момента екипът на Итай Дяков в лицето на неговия баща, който работи и в сферата на IT сектора, разработват първият биромат в България – по модела на вендинг машините, откъдето човек сам си заплаща и налива крафт бира.
Имаме вече една готова машина, която още този месец ще стане част от едно споделено работно пространство в Студентски град. Работим с Health in Box”, казва Итай.
Health in Box са микромаркети, които предлагат голямо разнообразие от хранителни продукти и напитки в споделени офис пространства. Имат около 30 обекта и тестово стартират с въвеждането на биромата в обекта си в Студентски град.

Цялата идея и концепция на машината е наша. Софтуерът също. За момента все още обаче търсим решение на проблема с удостоверяване на възрастта и доказване, че човекът, който иска да си закупи бира, има 18 г.“, казва Итай.
Той уточнява, че в момента са в процес на търсене на компания, която може да работи по GDPR и има възможност за внедряване на система, която да чекира личната карта на купувача като доказателство за неговата възраст.
Въпреки това обаче идеята на бироматите е те не да са поставени в обществени пространства, където имат достъп и деца, каквито са парковете, например – а да са част по-скоро от различни Тех паркове, работни пространства и офис сгради – където хората са пълнолетни.
След промяната на модела на работа и все по-малкото хора, които работят от офисите, работодателите се опитват по всякакъв начин да привлекат интереса на своите служители. Смятам, че това е един интересен и, вярвам, работещ модел“, казва Итай и вярва, че нестандартните решения са бъдещето.
Поглед в бъдещето
За следващата година планираме да имаме 20 биромата. Една машина може да побере до 200 литра бира наведнъж. За момента работим с еднократни чаши, но искаме в бъдеще да работим с биоразградими. Проучваме възможностите и за ядливи чаши от картоф“, казва Итай.
Сред плановете на ID Brews е и бутилирането на бирата.
Хората започват да търсят все повече по-здравословната алтернатива“, казва Итай.
По думите му до голяма степен бизнес концепцията на ID Brews е подобна на тази на Tesla – скъсяване на веригата на доставка и премахване на посредниците.
Не искаме всеки по веригата да слага надценка. Чрез машините ние имаме директен контакт с клиентите и те получават качествена напитка на възможно най-достъпната цена”, казва Итай.