Северна Македония започва да строи жп линията Куманово – Крива Паланка
Трасето е част от стратегически важния Коридор 8, а на церемонията по първа копка присъства и българският премиер Гълъб Донев

© ECONOMIC.BG / БТА
Северна Македония започва строителството на Източната част на Коридор номер 8. Става въпрос за железопътния участък между Куманово и Крива Паланка. На церемонията по първа копка присъства и българският премиер Гълъб Донев. Транспортният коридор е от стратегическо значение, защото трябва да свърже Италия, Албания, Северна Македония и България и да създаде интермодална връзка между Черно и Адриатическо море.
Железопътното трасе по Коридор номер 8 е важно за страните по неговото протежение както за България, за Северна Македония, така и за Албания и несъмнено ще допринесе голяма добавена стойност за развитието на целия ни регион. Коридор номер 8 ще осигури ключова връзка между гражданите и бизнеса на трите държави", заяви служебният премиер Донев.
Той напомни, че България работи активно за включването на Коридор 8 в приоритетната европейска транспортна мрежа и по-конкретно – направлението София – Скопие – Дурас – Тирана да бъде определено като част от европейския коридор „Западни Балкани“. Разширяването на железопътната мрежа ще има трайно въздействие върху оформянето на трансграничното движение на пътници и товари по устойчив и екологичен начин в съответствие с целите на Зелената сделка и Стратегията за интелигентна и устойчива мобилност.
Последиците от войната в Украйна разкриват едно от най-уязвимите места в нашия регион – неразвитата, даже липсваща инфраструктура. В условията на продоволствена криза е нужно да си осигурим директни пътища за алтернативни доставки”, коментира още Донев.
За първи път в историята на България и Северна Македония се очаква в края на годината търговският обмен да е над 1 млрд. евро. „Представете си какъв би бил обмена, ако имаше развита инфраструктура. Интересът за бизнеса е очевиден”, каза служебният премиер.
Такива проекти са за бъдещите поколения и с тях РСМ е свързана с европейските жп линии и коридори. С такъв проект нашата държава е кръстовище на Балканите. Новата жп инфраструктура открива пазари за нови инвестиции и за ново сътрудничество", заяви премиерът на Северна Македония Димитър Ковачевски.
Коридор 8 на територията на Северна Македония и България
Европейският коридор започва от италианското пристанище Бриндизи, продължава към албанското Дуръс-Тирана-Скопие-Куманово-Беляковце-Крива паланка-Деве баир- Гюешево-София-Пловдив-Варна/Бургас.
На територията на Северна Македония, работата по първите два участъка от железопътния Коридор 8 - от Куманово до Беляковце и от Беляковце до Крива Паланка трябва да приключи до края на 2025 г. , за което са осигурени всички необходими средства и е извършено отчуждаването на терена, съобщи преди месец директорът на "Железници - инфраструктура" в Северна. Участъкът от Куманово до Беляковце, който е дълъг 31 километра, ще бъде изграден от консорциума „Щрабаг“, срокът за изпълнение на този участък е 24 месеца, но от компанията смятат, че ще приключат в по-кратък срок, предава БТА.
Вторият участък ще бъде изпълнен от турската компания „Гюлермак“, като срокът за изпълнение на този проект се очаква да бъде в рамките на 36 месеца. До края на годината трябва да бъде обявен търг за избор на изпълнител за третия участък от Крива паланка до границата с България.
На българска територия предстои да бъде изградена нова жп линия от София до Гюешево за около 900 млн. лв. Ако бъде реализиран, коридорът ще свърже двете страни и ще намали драстично времето за пътуване между София и Скопие.