Силата на женското предприемачество
Славянка Стойкова ръководи мрежа, в която дами със собствен бизнес обменят опит и ноу-хау
Женското предприемачество набира сила в България. В последните 20 години все повече дами създават свой бизнес, обикновено неголям и основно свързан с малки производства или услуги в сферата на красота и здравето, недвижимите имоти. И тъй като имат нужда от подкрепа, се обединяват в най-различни организации. Една от първите обаче е Асоциацията на жените предприемачи в България „Селена“. Основана е от италианка, която идва у нас с цел да стартира на компания, но пластовете се разместват, намерението пропада.
Тя се оказва в непозната страна, без да знае езика. Тогава решава да създаде предприемаческа мрежа, каквато в Италия е развила, но и досега ръководи. Намира съмишленици, с които в края на 2006 г. поставят началото на организация, чиято цел е професионалното взаимодействие за трансфер на знания и обмен на опит между бизнес дами от България, Италия и други европейски държави.
Мрежа
Над 80 са активните членове на Асоциацията – не само от София, но и от други градове на страната. Те са от различни сфери – промишленост, производство, търговия, бързооборотни стоки, консултантски услуги, индустрията за красота… Обединява ги това, че работят в България и една част от тях развиват дейността си и на международно ниво. Една част от тези бизнес дами са имали успешна корпоративна кариера, която са загърбили, за да развият нещо свое. „Асоциация на жените предприемачи „Селена“ е надеждна опора и ако една от нас има казус за разрешаване, заедно търсим решение на проблема“, казва нейният председател Славянка Стойкова. Асоциацията си партнира с други сродни обединения и мрежи за женско предприемачество в Европа, а всяка година през ноември провеждат Ден на жената предприемач, на чиито празник Славянка Стойкова е посланик и само тази организация има лиценз да го провежда в България. Ако някоя от дамите тръгне да развива дейност извън пределите на страната, тя ще получи съдействие от партньорските международни бизнес мрежи.
Фокус
Тази организация дава на жените предприемачи възможност да бъдат разбрани и подкрепени. „Ние не само управляваме бизнес, но имаме и семейства, поради което съвместяваме още няколко роли на съпруга, майка, домакиня. И понякога наистина трябва да сме като многоръкия бог Шива, за да свършим всичко в срок и с отлично качество“, твърди Славянка. Асоциацията е полезна и с това, че се правят обучения, свързани с бизнес развитие, стратегическо планиране, маркетинг. Всеки месец се провежда традиционна бизнес закуска, като тези срещи в момента основно са онлайн. Те дават възможност да се представят някои от бизнесите, обменят се контакти и заявки за партньорство. Дамите в тази общност са обединени и от желанието да даряват и да са съпричастни към различни социални каузи.
Тайната на доброто управление
Три разностранни бизнеса и председателство на асоциацията – не е ли много това за Славянка Стойкова? „Всичките тези ангажименти не ми тежат, тъй като разполагам с качествени хора в екипите. Ако те не са заплатени добре, ако не работят в подходяща атмосфера, ще загубят продуктивност и лоялност. Като ръководител тя разчита на своята интуиция. И е убедена, че всеки е способен да направи чудеса, ако бъде сложен на правилното за него място. Според нея бъдещето принадлежи на компаниите, които ще се управляват от екипите, а не от един мениджър. Всички знаем крилата фраза, че когато шефът се прави, че ти плаща, ти се правиш, че работиш – така народът обобщава липсата на мотивация. Ето защо като работодател тя дава възможност всеки да определи своето заплащане и с всеки постига консенсус за нивото на възнаграждение, за което той трябва да даде максимума от себе си.
Тренд
Наблюдавайки пазара, Славянка Стойкова забелязва, че има стремеж на потребителите да обърнат повече внимание на своето здраве, на тялото и на външния си вид, но и на психиката. Потребителското изживяване е нещо, към което бизнесът трябва да насочи вниманието си, освен върху самия продукт или услуга. Корпоративната социална отговорност става все по-важна кауза за много от компаниите.
Без ограничения
„Ако човек има идея за бизнес и може да прави повече от това да седи на едно бюро, той трябва да е предприемач, а не да похабява своя ресурс. Когато съм имала трудни моменти в бизнеса, съм си казвала, че това е избор, който аз съм направила. Щом съм взела решение, зная, че дори да боли, не бива да се отказвам“ – това е гледната точка на Славянка Стойкова като предприемач. За нея пандемията не е ограничение, защото в периоди на трансформация има много възможности, стига да не затваряме своето мислене в ограничаващи вярвания: „ Кризата през 2010 г. ми даде възможност да развия своя бизнес, по същия начин и сега имам своите шансове. България е добър тестов пазар за много идеи и продукти“.
Преди време жените предприемачи трябваше да имат мъжки характер, за да успеят в онзи основно мъжки свят на бизнеса, но този компромис вече не е необходим, твърдят бизнес дами. Сега много от тях развиват дейност, базирана на някакво лично хоби, и така имат щастието да не им се налага да работят нито един ден.
Славянка Стойкова вече два мандата е председател на Асоциацията на жените предприемачи в България „Селена“, но когато я оглавява, е едва на 28. „Сама птичка пролет не прави, умение е да фокусираш интереса на всички да гледат в една посока“, казва предприемчивата дама. Тя управлява три бизнеса - партньор и управител на „Трейдингбулг“ ООД – вносител на професионална козметика Skeyndor за България, на консултанските компании „Полиметис“ и „Кобдън партнърс България“. Във всяка фирма има управляващ екип - в последните две години нейната роля като собственик е да развива визията и стратегията за всяка от дейностите. Като следваща стъпка се очертава обединяването на трите бизнеса.