Спасителят на Ray-Ban иска да изгради финансова империя в Италия
Леонардо дел Векио е готов да направи най-големия си удар досега в бизнес столицата на Италия

© ECONOMIC.BG / EssilorLuxottica
~ 4 мин.
60 години след като Леонардо Дел Векио напусна Милано като скромен чирак по металообработване, той е готов да направи най-големия си удар досега в бизнес столицата на Италия с план за увеличаване на дела си в Mediobanca SpA.
След като през изминалата година развълнува бизнес центъра на Милано с изненадващата обява за инвестиция от 1 милиард долара в "перлата в короната" на градската финансова индустрия, 84-годишният предприемач търси одобрение да повиши дела си до 20%, казват източници пред Блумбърг.
Този ход на Дел Векио, който вече най-големият акционер на Mediobanca - да разшири своя 10% дял, би увеличил властта му върху емблематичната инвестиционна банка, която дълго време е гръбнак на италианската икономика.
Служители от Банката на Италия и Европейската централна банка са провели неофициални разговори с представителите на Дел Векио по предварителна заявка за повишаване на дела, съобщиха хора, запознати с процеса на одобрение. Въпреки това, времето и обхватът на евентуална сделка остават несигурни, казват източниците на Булмбърг. Говорител на ЕЦБ отказа коментар, както и говорител на Банката на Италия.
Ходът може да предизвика излизането на други акционери, опасяващи се от загуба на контрол. И макар Дел Векио да заяви, че иска да внесе стабилност в банката, анализатори и местни медии спекулират, че той наистина се е насочил към промени в управлението и по-голямо влияние в Assicurazioni Generali SpA, застрахователя, в който Mediobanca е най-големият инвеститор.
Но планът на Дел Векио може да е по-различен.
По-голямата част от богатството на Дел Векио в размер на 25,3 милиарда долара идва от бизнеса с учила - като основната марка на неговата компания EssilorLuxottica са популярните в цял свят Ray-Ban. Милиардерът, който има шест деца от три жени, иска да диверсифицира бизнеса си в банковото дело, според хора, запознати с неговата стратегия. Финансовите инвестиции предлагат по-висока възвръщаемост от тази, която получава от продажбите на оптични лещи и слънчевите очила Ray-Ban и Oakley.
Самият Дел Векио и неговата холдингова компания Delfin отказаха коментар по материала, допълва Блумбърг.
Mediobanca изплаща дивидентна печалба от над 5% в сравнение с 1,5% за EssilorLuxottica SA - образувана от сливането през 2018 г. на френските Essilor SA и Luxottica, които Дел Векио основава през 60-те години и превръща в най-голямата компания за очила в света.
Милиардерът възнамерява да подкрепи главния изпълнителен директор на Mediobanca Алберто Нагел, стига да осигури очакваната възвръщаемост, казват източниците. А Нагел обеща на инвеститорите 2,5 милиарда евро (2,8 милиарда долара) дивиденти и обратно изкупуване в четиригодишен план.
За Дел Векио престижът да стане водещ акционер на Mediobanca бележи кулминацията на приказката за бедното момче, станало милиардер. Отгледан в сиропиталища в Милано от седемгодишна възраст, Дел Векио в крайна сметка напуска града, за да започне да прави очила в Доломитските планини. Сега Luxottica произвежда около 87 милиона рамки годишно и продава в обекти от Бразилия до Китай.
И въпреки че Италия е дом на няколко големи световни играчи - дори EssilorLuxottica е със седалище във Франция - Дел Векио иска да запази италианските корени на Mediobanca и е готов да защити банката от враждебни подходи за поглъщане, казват източниците на Булмбърг.
Милиардерът дори може да използва собствените си средства за подпомагане разширяването на инвестиционната банка, казват източниците, и добавят, че със стратегията за банката му помагат Франческо Милери, изпълнителен директор на Luxottica и бившият финансист от JP Morgan Chase & Co. Виторио Грили.
Mediobanca, основана през 1946 г., за да подпомогне финансирането на следвоенното възстановяване, беше център на финансовата система на страната в продължение на 50 години, въпреки че кредиторът през 2013 г. взе драматичното решение да се откаже от активите и да се съсредоточи върху банкирането на дребно и инвестициите.
Дел Векио, за когото не са чужди инвестициите във финансови компании, тихо изгради дял под 2%, докато не обяви 6,9% дял през септември.
Милиардерът също е акционер в UniCredit SpA след приватизацията й през 90-те години; той сега притежава малко под 2% в банката. Той има и 4.86% дял в Generali, най-големия застраховател в Италия.
Дел Векио вижда възможността да разшири Generali до топ европейски играч със силни италиански корени, казват източниците. Макар че това е амбициозна цел, Дел Векио е печелил и по-трудни битки.
Магнатът основава Luxottica от нулата, разширявайки се чрез неумолимия фокус върху вертикалната интеграция и в крайна сметка придобива контрол върху всички дейности - от монтаж до търговия на дребно. Пускането на акции в Ню Йорк през 1990 г. помогна за финансирането на редица придобивания, за да се премахнат конкурентите.
През 2017 г. той организира сливането с глобалния лидер Essilor на стойност 50 милиарда евро.
През 2018 г. Дел Векио създаде нова компания за недвижими имоти Covivio, като обедини италианската Beni Stabili SpA с френската Fonciere des Regions.
Милиардерът може скоро да спечели контрола върху EssilorLuxottica, където е най-големият инвеститор с 32% дял. След изтичането на първоначалния пакт на акционерите следващата година, Дел Векио може да е в състояние да наложи ръководството си, първо да получи мнозинство в борда, а след това да ускори оперативната интеграция.
Едно е сигурно: за Дел Векио "fabbrica", или фабриката, както той нарича Luxottica, е на първо място.
След като през изминалата година развълнува бизнес центъра на Милано с изненадващата обява за инвестиция от 1 милиард долара в "перлата в короната" на градската финансова индустрия, 84-годишният предприемач търси одобрение да повиши дела си до 20%, казват източници пред Блумбърг.
Този ход на Дел Векио, който вече най-големият акционер на Mediobanca - да разшири своя 10% дял, би увеличил властта му върху емблематичната инвестиционна банка, която дълго време е гръбнак на италианската икономика.
Служители от Банката на Италия и Европейската централна банка са провели неофициални разговори с представителите на Дел Векио по предварителна заявка за повишаване на дела, съобщиха хора, запознати с процеса на одобрение. Въпреки това, времето и обхватът на евентуална сделка остават несигурни, казват източниците на Булмбърг. Говорител на ЕЦБ отказа коментар, както и говорител на Банката на Италия.
Ходът може да предизвика излизането на други акционери, опасяващи се от загуба на контрол. И макар Дел Векио да заяви, че иска да внесе стабилност в банката, анализатори и местни медии спекулират, че той наистина се е насочил към промени в управлението и по-голямо влияние в Assicurazioni Generali SpA, застрахователя, в който Mediobanca е най-големият инвеститор.
Но планът на Дел Векио може да е по-различен.
По-голямата част от богатството на Дел Векио в размер на 25,3 милиарда долара идва от бизнеса с учила - като основната марка на неговата компания EssilorLuxottica са популярните в цял свят Ray-Ban. Милиардерът, който има шест деца от три жени, иска да диверсифицира бизнеса си в банковото дело, според хора, запознати с неговата стратегия. Финансовите инвестиции предлагат по-висока възвръщаемост от тази, която получава от продажбите на оптични лещи и слънчевите очила Ray-Ban и Oakley.
Самият Дел Векио и неговата холдингова компания Delfin отказаха коментар по материала, допълва Блумбърг.
Mediobanca изплаща дивидентна печалба от над 5% в сравнение с 1,5% за EssilorLuxottica SA - образувана от сливането през 2018 г. на френските Essilor SA и Luxottica, които Дел Векио основава през 60-те години и превръща в най-голямата компания за очила в света.
Милиардерът възнамерява да подкрепи главния изпълнителен директор на Mediobanca Алберто Нагел, стига да осигури очакваната възвръщаемост, казват източниците. А Нагел обеща на инвеститорите 2,5 милиарда евро (2,8 милиарда долара) дивиденти и обратно изкупуване в четиригодишен план.
За Дел Векио престижът да стане водещ акционер на Mediobanca бележи кулминацията на приказката за бедното момче, станало милиардер. Отгледан в сиропиталища в Милано от седемгодишна възраст, Дел Векио в крайна сметка напуска града, за да започне да прави очила в Доломитските планини. Сега Luxottica произвежда около 87 милиона рамки годишно и продава в обекти от Бразилия до Китай.
И въпреки че Италия е дом на няколко големи световни играчи - дори EssilorLuxottica е със седалище във Франция - Дел Векио иска да запази италианските корени на Mediobanca и е готов да защити банката от враждебни подходи за поглъщане, казват източниците на Булмбърг.
Милиардерът дори може да използва собствените си средства за подпомагане разширяването на инвестиционната банка, казват източниците, и добавят, че със стратегията за банката му помагат Франческо Милери, изпълнителен директор на Luxottica и бившият финансист от JP Morgan Chase & Co. Виторио Грили.
Mediobanca, основана през 1946 г., за да подпомогне финансирането на следвоенното възстановяване, беше център на финансовата система на страната в продължение на 50 години, въпреки че кредиторът през 2013 г. взе драматичното решение да се откаже от активите и да се съсредоточи върху банкирането на дребно и инвестициите.
Дел Векио, за когото не са чужди инвестициите във финансови компании, тихо изгради дял под 2%, докато не обяви 6,9% дял през септември.
Милиардерът също е акционер в UniCredit SpA след приватизацията й през 90-те години; той сега притежава малко под 2% в банката. Той има и 4.86% дял в Generali, най-големия застраховател в Италия.
Дел Векио вижда възможността да разшири Generali до топ европейски играч със силни италиански корени, казват източниците. Макар че това е амбициозна цел, Дел Векио е печелил и по-трудни битки.
Магнатът основава Luxottica от нулата, разширявайки се чрез неумолимия фокус върху вертикалната интеграция и в крайна сметка придобива контрол върху всички дейности - от монтаж до търговия на дребно. Пускането на акции в Ню Йорк през 1990 г. помогна за финансирането на редица придобивания, за да се премахнат конкурентите.
През 2017 г. той организира сливането с глобалния лидер Essilor на стойност 50 милиарда евро.
През 2018 г. Дел Векио създаде нова компания за недвижими имоти Covivio, като обедини италианската Beni Stabili SpA с френската Fonciere des Regions.
Милиардерът може скоро да спечели контрола върху EssilorLuxottica, където е най-големият инвеститор с 32% дял. След изтичането на първоначалния пакт на акционерите следващата година, Дел Векио може да е в състояние да наложи ръководството си, първо да получи мнозинство в борда, а след това да ускори оперативната интеграция.
Едно е сигурно: за Дел Векио "fabbrica", или фабриката, както той нарича Luxottica, е на първо място.
Дори наближавайки 85-годишна възраст италианският милиардер все още търси начини да разшири бизнеса, който създава от нулата в малкото крайбрежно градче Агордо. За 60 години предприемачът разглежда растежа като най-добрата защита срещу конкурентите и все още не е приключил.