Заседналият край Камен бряг кораб вещае и икономическа катастрофа

Най-лошото, което може да се случи, е да потъне целият товар от 3.3 хил. тона азотни торове

Заседналият край Камен бряг кораб вещае и икономическа катастрофа

Снимка: БТА

9134 ~ 5 мин. четене
Мариана Климентиева Автор: Мариана Климентиева

Заседналият край местността Яйлата при с. Камен бряг товарен кораб Vera SU спешно трябва да бъде обезопасен. В противен случай съществува реална опасност от екокатастрофа, а екологичните и икономическите щети могат да бъдат много сериозни. Става дума за 3.3 хил. тона азотни торове и близо 20 хил. тона дизелово гориво, които всеки момент могат да се излеят в морето край брега.

Басейнова дирекция „Черноморски район“ (БДЧР) анализира резултатите от изпитване на две водни проби. Данните показват, че към 15.00 ч. на 25 септември има индикации за замърсяване на морската вода от товара на кораба. В рамките на проверката са взети две водни проби от акваторията на Черно море – първата до Vera SU, в посока открито море, а втората – пред носа на кораба, където е предполагаемото изтичане на товара.

Днес стартира операцията по извеждането му от плитчините. По обяд до него достигна катер, който обезопаси плавателния съд с допълнителни котви. Целта е да бъде избегнато евентуално разместване на плавателния съд при влошаване на метеорологичната обстановка.  Извършен е водолазен оглед на целия скалист район за прецизирането и поставянето на котвите и техниката. Направен е и втори допълнителен оглед, при който е определена и означена безопасна полоса за позициониране на 100-тония плаващ кран.

В момента кранът, заедно с обезопасяващ влекач, подминава нос Калиакра и се очаква към 17.00 часа да бъде в местността Яйлата, съобщиха от министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

На палубата на крана е монтирана 15-тонна машина за пълнене на торби с вместимост 1 тон всяка. Товарът ще бъде извозен и складиран на пристанище Варна до пълното възстановяване от корабособственика на направените от държавата разходи. Предвидено е да има и втори кран, поставен на плаваща платформа, с който ще се прехвърлят товарите на баржа и ще се извозват. При достатъчното облекчаване на товара от заседналия кораб ще се създаде възможност за свалянето на плавателния съд от скалите с два влекача.

Но местните жители се притесняват от екологична катастрофа. Най-лошото, което може да се случи, е корабът да се обърне и да потъне с целия товар.

Засядането показва липсата на адекватни действия на брегова охрана и на хората, които следят движението на корабите. Това обясни за Economic.bg народният представител в 46-ия парламент Борислав Сандов от „Зелено движение“.

За да се допусне толкова близо до брега и да се вреже, явно не е имало толкова време за сигнал от бреговата охрана, че корабът влиза в плитчините“, смята той.

Сандов е на мнение, че твърде дълго време отнема на корабособственика комуникацията му с българските институции. "Тук се пораждат известни съмнения, че той може да е бил изнудван, за да сключи договор с определена фирма, която да поеме спасително-аварийните операции. Това е спекулация на този етап. Надявам се, че ще има разследване, което да разпита собственика на Vera SU и неговите представители в България и да се провери дали наистина е имало някаква неправомерна форма на натиск от страна на институциите", казва представителят на движението.

Фирмите, които се занимават с подобен тип спасителни операции взимат между 100 и 200 хил. лв. на ден. Но тъй като на кораба му е наложен арест, спасителната акция ще бъде поверена на държавни учреждения.

Според министерството на околната среда и водите (МОСВ) отговорни за изтеглянето на заседналия кораб са корабособственикът и застрахователят. Ако няма действие от тяхна страна, е необходимо Изпълнителната агенция "Морска администрация" да се намеси и да проведе спасителна операция, като след това представи сметката на корабособственика.

От 20 септември до днес регионалните структури на МОСВ са на мястото на инцидента, провеждат пробонабиране на морската вода в непосредствена близост до заседналия кораб и имат готовност за съдействие с оглед да не се допусне замърсяване на морската среда при провеждането на спасителни действия“, се казва в официалната позиция на министерството.

Сандов смята, че българските контролни органи не са изпратили навреме екипи на място, които да гарантират безопасността на товара. Корабът е стоял сам в продължение на шест дни. Появили се само екипи, които да вземат проба от водата, за да видят дали има разлив.

„Факт е, че една седмица беше проспана. Можеше да се предприемат действия още в началото. Проблемът е, че времето беше подходящо. От утре започва влошаване заради поривите на вятъра от изток – североизток. Това ще предизвика и по-високо вълнение. Очаква се до 2 метра да достигнат вълните в края на утрешния ден или рано сутринта в сряда,“ обясни Сандов.

При такива метеорологични условия корабът няма да може да бъде изведен от плитчините и да бъде разтоварен опасния товар от 3.3 хил. тона карбамид. Това е тор на водна основа, но се ползва и като добавка към горивата.

Ако този товар попадне във водата, ще нанесе не само доста сериозни щети на околната среда, но и на икономиката в региона. Замърсяването от изкуствени азотни торове ще доведе до директна гибел на по-младото поколение риби. Те ще се задушат, защото азотът е пагубен за хрилете им. Възрастните и дънните риби ще загубят хранителната база, тъй като в момента морето започва да изстива, рибните пасажи се насочват към плитчините, където е по-топло,“ казва екологът.

Според него в дългосрочен план рибата ще намалее драстично. Сега е и т.н. „жътва“ за рибарите. "Със сигурност ще има сериозна щета за хората, които си изкарват прехраната с риболов."

Той обясни, че в средносрочен платен натравянето с азотни торове ще предизвика еутрофикация. Заради повишеното количеството на химическите вещества, участващи в минералното хранене на растенията, ще има засилен цъфтеж на водорасли.

Зелените водорасли не са приятни за туристите. Въпреки че е краят на туристическия сезон, това ще има отражение на следващия. Ако не се предприемат мерки в дългосрочен план и корабът се преобърне от 2-метровите вълни, ни очаква истинска екокатастрофа“, каза народният представител от ДБ „Зелено движение“.

Сандов се съмнява, че ще се случат бързи действия по обезопасяването на товара. "Дори да приемем, че някои хора са изчаквали заповед на министъра, в закона ясно е разписано какво трябва да се прави в подобна ситуация,“ сподели Сандов.

Припомняме, че вчера министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев подписа заповед, с която разпореди на компетентните държавни структури да действат незабавно за освобождаването на кораба. Предвижда се безопасно разтоварване на товара, извеждане на плавателния съд от плитчините на местността Яйлата и впоследствие задържане на плавателния съд и товара до пълното възстановяване на направените от държавата разходи при операцията. Изпълнителният директор на ИА “Морска администрация” кап. Живко Петров бе командирован на мястото на инцидента.

"След издаване на заповедта, спасителните съдове тръгнаха от далечно разстояние. Оказа се, че тези плаващи кранове не бяха оборудвани, не бяха заредени с гориво и дори не можеше да се намери екипаж. Това означава, че спасителните функции на държавата са изключително ерозирали. Една държава се познава дали работи добре, тогава когато се изправи пред кризи. Ние виждаме, че при необходимостта от спешни действия както за гасене на пожари, спасяване в планината, така и Спешна помощ, държавата ни показва, че не е готова,“ сподели Сандов.

Подкрепи Economic.bg