Столична община предвижда 1 млрд. лв. за модернизация на градския транспорт
Тепърва обаче ще се търси подкрепа за доклада и начини за финансиране на амбициозните инвестиции
© ECONOMIC.BG / БТА
Над 1 млрд. лв. инвестиции в нови трамваи, електробуси и тролейбуси предвижда амбициозен доклад, представен на брифинг от кмета на София Васил Терзиев, двама зам.-кметове по финанси и транспорт, както и общинския съветник Андрей Зографски от ПП-ДБ-СС. Не е ясно обаче откъде ще дойде финансирането на амбициозната програма и дали всъщност докладът ще получи подкрепа от останалите политически формации в общинския съвет.
Засега идеята на кмета и представителите на ПП-ДБ-СС е първо идеите им да получат подкрепа, да започне проектиране, а след това да се търси финансиране. Инвестициите са с хоризонт до 2030 г., което по думите на Зографски, няма да натовари бюджета на града.
Най-голям процент от средствата са предвидени за закупуването на 150 трамваи, от които 110 ще са чисто нови, а останалите 40 ще бъдат изпратени за модернизация в чужбина. Заложено е закупуването на нископодови, пенделни и по-къси трамваи за линиите с по-малка натовареност.
Докладът предвижда закупуването на 75 нови, дуални тролейбуси, които да се зареждат по време на движение от контактната мрежа. Освен това е заложено закупуването на 280 автобуса, като 100 от тях ще са на дизел, 120 – на газ, а 60 ще са електробуси.
По думите на Зографски тази година може да се предвидят за закупуване 70 автобуса и 18 трамваи. Още тази седмица ще бъде внесен доклад за отпускането на спешен кредит от 6 млн. лв. на „Автотранспорт“ и „Електротранспорт“, с които да бъдат покрити стари задължения от последните 4 години и да се закупят части за стария подвижен парк, така че да се подобри поддръжката. Зам.-кметът по финанси предвижда и 5 млн. лв. за текущи ремонти на софийски улици, като е възможно парите да бъдат осигурени с корекция на бюджета.
Вярвам, че инвестиционните намерения ще намерят подкрепа в Общински съвет, за да започнем подготовката и да търсим финансиране от различни източници“, заяви зам.-кметът по финанси.
По думите му това може да са европрограми, заеми от големи международни банки или различни механизми на ЕС.
Зографски заяви, че докладът е подписан от представители на БСП, ГЕРБ и независими общински съветници.
Веднага след тяхната пресконференция общинските съветници от ГЕРБ ги разкритикуваха, че докладът и инвестициите е трябвало да бъдат представени и подписани от всички общински съветници. Според групата на ГЕРБ брифингът е „солова ПР акция“, но в действителност основният проблем е как ще бъде подсигурено финансирането.
Припомняме, че това не е първият доклад, който се внася за градския транспорт. През март тази година общинските съветници на ПП-ДБ-СС и зам.-кметовете по финанси и транспорт представиха бюджетна рамка в размер на 527 млн. лв. за обновяването на транспорта през 2024 г. Миналата година пък през септември ГЕРБ предизборно предложи 671 млн. лв. за обновяването на транспорта. Реално обаче до момента не се е реализирала нито една идея.