ЕС обсъжда по-високи данъци за въздушния транспорт
В момента пътуването с авиокомпании е освободено от налози

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 3 мин.
Холандия и Франция се опитват да убедят останалите страни в Европа на конференция в Хага да премахнат данъчните облекчения за реактивното гориво и самолетните билети като част от стремежа за постигане на въглеродна неутралност на ЕС до 2050 г., пише Reuters.
В първата голяма инициатива относно данъка върху пътуванията по въздух - конференцията в четвъртък и петък, на която ще присъстват представители на около 29 държави, ще бъдат обсъдени данъците върху билетите, керосиновите налози и ДДС върху въздушния транспорт.
„Новият председател на Европейската комисия ще трябва да представи планове за борба с изменението на климата в Европа. Не е ясно дали евентуалният принос на авиационния сектор ще бъде включен в неговия дневен ред през първата седмица след встъпването му в длъжност”, заяви холандският заместник-министър на финансите Мено Снел.
На двудневната конференция ще присъстват комисарят по икономиката Пиер Московиси и министрите на финансите и околната среда. Целта е да се направят заключения до новата Европейска комисия, която ще положи клетва тази есен.
Ако не бъде договорен общ налог за ЕС, Нидерландия планира да въведе самостоятелно 7.50 евро данък за билетите за заминаващи пътници от 2021 г., пише Reuters.
В последните години липсата на данъчно облагане и ниските цени на бюджетните авиопревозвачи доведоха до бум на пътуванията със самолет, но екологични групи отчитат, че между 1990 и 2016 г. вредните емисии от самолетите са се удвоили.
Организаторите на конференцията се надяват, че по-високите данъци ще доведат до промени в поведението на потребителите, като по-малко хора ще летят и ще изберат по-малко въглеродо-интензивни транспортни възможности.
Изследванията показват, че ако цената на въздушния транспорт се повиши с един процент, търсенето вероятно ще спадне с около един процент, според ръководителя на отдела за данъчна политика на МВФ Рууд Де Моои.
Той каза, че в типичен резервоар за гориво на автомобил над половината от цената е данък, който не само компенсира емисиите на CO2, но също така и от задръствания, аварии и поддръжка на пътищата.
„Пътуването с авиокомпаниите е почти напълно освободено от всички данъци. Прекратяването на тази практика ще доведе до равнопоставеност с други видове транспорт", каза той.
Въвеждането на данък за керосина би могло да бъде най-бързият начин за възстановяване на данъчния дисбаланс, който е дал на пътуващите със самолет огромно предимство пред разходите за автомобили и влакове, казват активистите.
Доклад на ЕС показва, че само шест от 28-те държави членки на ЕС налагат такси върху международните полети, като британските ставки са най-високите - около 14 евро за кратки полети с икономична класа и до 499 евро за бизнес класа на дълги разстояния.
В първата голяма инициатива относно данъка върху пътуванията по въздух - конференцията в четвъртък и петък, на която ще присъстват представители на около 29 държави, ще бъдат обсъдени данъците върху билетите, керосиновите налози и ДДС върху въздушния транспорт.
Холандия иска да постигне съгласие около стъпките за прекратяване на почти пълната липса на данъчно облагане на въздушните превози. Франция също настоява за прекратяване на данъчните облекчения за реактивното гориво, тъй като европейските лидери обсъждат въглеродна неутралност на отделна среща на върха в Брюксел.
„Новият председател на Европейската комисия ще трябва да представи планове за борба с изменението на климата в Европа. Не е ясно дали евентуалният принос на авиационния сектор ще бъде включен в неговия дневен ред през първата седмица след встъпването му в длъжност”, заяви холандският заместник-министър на финансите Мено Снел.
На двудневната конференция ще присъстват комисарят по икономиката Пиер Московиси и министрите на финансите и околната среда. Целта е да се направят заключения до новата Европейска комисия, която ще положи клетва тази есен.
Ако не бъде договорен общ налог за ЕС, Нидерландия планира да въведе самостоятелно 7.50 евро данък за билетите за заминаващи пътници от 2021 г., пише Reuters.
В последните години липсата на данъчно облагане и ниските цени на бюджетните авиопревозвачи доведоха до бум на пътуванията със самолет, но екологични групи отчитат, че между 1990 и 2016 г. вредните емисии от самолетите са се удвоили.
Организаторите на конференцията се надяват, че по-високите данъци ще доведат до промени в поведението на потребителите, като по-малко хора ще летят и ще изберат по-малко въглеродо-интензивни транспортни възможности.
Изследванията показват, че ако цената на въздушния транспорт се повиши с един процент, търсенето вероятно ще спадне с около един процент, според ръководителя на отдела за данъчна политика на МВФ Рууд Де Моои.
Той каза, че в типичен резервоар за гориво на автомобил над половината от цената е данък, който не само компенсира емисиите на CO2, но също така и от задръствания, аварии и поддръжка на пътищата.
„Пътуването с авиокомпаниите е почти напълно освободено от всички данъци. Прекратяването на тази практика ще доведе до равнопоставеност с други видове транспорт", каза той.
Въвеждането на данък за керосина би могло да бъде най-бързият начин за възстановяване на данъчния дисбаланс, който е дал на пътуващите със самолет огромно предимство пред разходите за автомобили и влакове, казват активистите.
Доклад на ЕС показва, че само шест от 28-те държави членки на ЕС налагат такси върху международните полети, като британските ставки са най-високите - около 14 евро за кратки полети с икономична класа и до 499 евро за бизнес класа на дълги разстояния.
Френските данъци върху билетите са едва 1 евро за икономична класа на къси разстояния и 45 евро за бизнес класа на дълги разстояния, докато средният претеглен данък за един пътник в ЕС е около 11 евро.
Това се сравнява със средно 15 евро в САЩ и 30-40 евро в Австралия, Мексико и Бразилия.
Билетите за полети между градовете в ЕС са освободени от ДДС във всички страни от ЕС, но 23 държави членки на ЕС начисляват ДДС на вътрешни полети, а ставките варират от 3% в Люксембург до 27% в Унгария. Среднопретегленото за ЕС ДДС е 4 евро на билет.
Въвеждането на ДДС за полети в рамките на ЕС би изисквало съгласие на 28-те държави-членки на ЕС и се смята за малко вероятно постижим резултат на конференцията в Хага.