Tesla пуска по-евтини електромобили в опит да пребори конкуренцията
Анализаторите не са убедени, че новите стандартни версии ще спомогнат за спада в продажбите

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Производителят на електрически автомобили Tesla пусна на пазара „достъпни“ версии на най-продавания си SUV Model Y и седана Model 3, но според някои анализатори, началните цени от 39 990 и 36 990 долара се оказаха твърде високи, за да привлекат нова категория клиенти, съобщава Reuters.
Главният изпълнителен директор Илон Мъск представяше идеята като начин да се достигне до по-широка публика, заявявайки миналата година, че цена под 30 000 долара след данъчните стимули за покупка на електромобил е ключът към това. В моментаTesla се опитва да спре спада в продажбите на застаряващата си гама автомобили на фона на засилваща се конкуренция в Европа и Китай и загубата на данъчните стимули в САЩ, чийто срок изтече на 30 септември. Новите по-евтини автомобили се лишават от някои премиум екстри, но предлагат пробег над 480 км. Оказва се обаче, че те само само с около 5000 долара по-евтини от следващите по ниво версии.
Новите Standard версии, каквото е името на серията, всъщност струват повече от най-евтините модели на Tesla в САЩ през септември, когато все още важеше вече изтеклият данъчен кредит.
Мъск от години обещава масови модели, но миналата година се отказа от плановете за изцяло нов електромобил за 25 000 долара. Вместо това, той реши да пусне по-евтини версии на настоящите модели, което предизвика тревоги сред инвеститори и анализатори, че по-ниските цени могат да изместят продажбите на съществуващите автомобили и да ограничат растежа.
Това е по-скоро ценови ход, а не истински продуктов катализатор. Не виждам как това ще отключи ново търсене в големи мащаби“, казва Шей Болур, главен пазарен стратег във Futurum Equities.
След загубата на данъчните кредити, някои американски производители вече намалиха цените, докато други се опитаха да запазят ползите от стимулите чрез алтернативни механизми.
Други инвеститори и анализатори обаче смятат, че цените под 40 000 долара могат да стимулират продажбите, тъй като новите модели ще се конкурират догодина с Chevrolet Equinox, Hyundai Ioniq 5 и Kia EV4. Въпреки това някои очакваха по-драстично понижение – под 30 000 долара.
Не съм сигурен, че това е достатъчно. В дългосрочен план, това не решава проблема с по-евтините китайски конкуренти на глобалните пазари. Според мен Tesla има нужда от електромобил под 30 000 долара“, коментира Шон Кембъл, съветник в Camelthorn Investments.
В Европа, където десните политически възгледи на Мъск подкопаха лоялността към марката, новите версии ще се изправят срещу над десет електрически и хибридни модела с цени под 30 000 долара.
Продажбите за тримесечието, приключващо през септември, достигнаха рекорд, тъй като потребителите побързаха да се възползват от данъчния кредит преди изтичането му на 30 септември. Очакванията обаче са за забавяне през оставащата част от годината, освен ако „достъпните“ модели не обърнат тенденцията.
Желанието да се купи колата е много силно. Просто хората нямат достатъчно пари в банковата сметка,“ каза Мъск през юли по време на обявяването на резултатите за второто тримесечие. „Колкото по-достъпна можем да направим колата, толкова по-добре.“
Tesla вече не е бунтар
И двете Standard версии предлагат пробег от 516 км и по-слабо ускорение от по-скъпите Premium модели. Tesla е намалила размера на батериите, според информацията на сайта си и на някои инфлуенсъри, получили предварителен достъп.
Моделите могат да се поръчват веднага, като доставките се очакват между декември 2025 и януари 2026 г., показва сайтът на компанията.
В стандартните версии няма Autosteer (системата за подпомагане на водача), няма сензорен екран и отопление за задните седалки. Tesla е премахнала и LED светлинната лента при по-евтиния Model Y. И двата автомобила са с ръчно регулируеми странични огледала и текстилни седалки, като за Model 3 се предлага опция с веган кожа.
Макар Мъск да насочва компанията към изкуствения интелект, включително роботаксита и хуманоидни роботи, новите автомобили остават ключови за краткосрочния ръст на приходите.
За пазара това е все едно Tesla да свали полото на Стив Джобс и да облече суичър от Walmart,“ казва Майкъл Ашли Шулман, главен инвестиционен директор в Running Point. „Тя вече не е онзи готин бунтар на ръба на иновациите – а се опитва едновременно да бъде и Tesla, и Toyota.“