Трамваят „София 70“ ще бъде реставриран с 500 хил. лв.
Предложението на Бонев получи подкрепа на заседание на Транспортна комисия, а парите се прехвърлят от бюджета за ремонти на улици
© ECONOMIC.BG / Скрийншот от предложения доклад
Историческата трамвайна мотриса T8M-730 „София 70“ ще бъде реставрирана по повод 125 години софийски трамваи, като за ремонта са предвидени 500 хил. лв. Докладът за възстановяването ѝ бе предложен от Борис Бонев („Спаси София“) и бе подкрепен в Транспортната комисия на Столичния общински съвет (СОС) с 10 гласа „за“ и 2 „въздържал се“.
От натоварените линии към бъдещ музей на колела
В доклада се припомня, че в активите на общинските транспортни оператори има десетки стари превозни средства, изведени от редовна експлоатация, които са запазени с идеята да станат част от бъдещ Музей на транспорта на София и да се използват за атракционни цели.
До момента общинските оператори поддържат в движение два трамвая и осем тролейбуса, а една историческа трамвайна мотриса вече е реставрирана в партньорство с частна компания и от декември 2024 г. се използва като туристически трамвай.
Възстановените стари превозни средства се радват на изключително висок интерес и популярност сред столичани и гости на града, се посочва в доклада. Те се използват за тематични пътувания при различни поводи – културни събития, Европейската седмица на мобилността, Коледа, Деня на детето, както и за абитуриентски балове. По този начин носят и допълнителни приходи за общинските оператори.
Защо точно „София 70“?
Запазените за музей български трамвайни мотриси са единични по рода си и показват постиженията на българското инженерство от втората половина на XX век. Като най-подходяща за реставрация е избрана именно T8M-730 (София 70) – една от най-емблематичните серии за София.
Мотрисите от този тип са произведени от Завода за трамваи и тролейбуси в София между 1970 и 1980 г. Общо 162 броя са обслужвали най-натоварените линии в столицата до 2005 г. Те са с висока пътниковместимост – над 180 души, което според мотивите ще позволи да се поеме големият интерес към атракционните пътувания с исторически трамвай.
За целите на реставрацията „Столичен електротранспорт“ ЕАД е запазил мотриса с инв. №174 в депо „Земляне“.
Ремонт, който не търпи отлагане
В доклада се отбелязва, че състоянието на историческите трамваи е „тежко и поетапното им възстановяване трябва да започне“. Много от елементите на превозните средства трябва да бъдат изработвани ръчно – дейност, която става все по-скъпа, а специалистите, които я владеят, са все по-малко. Отлагането във времето води както до по-лошо техническо състояние, така и до по-висока цена на ремонта.

Посочва се още, че „Столичен електротранспорт“ ЕАД би могъл да извърши сам реставрацията, но капацитетът му за ремонтни дейности е ограничен заради необходимостта да поддържа в движение подвижния състав по редовните линии.
В бюджета на дружеството не е предвидено финансиране за подобен проект, затова се предлага общината да отпусне необходимия ресурс, така че мотрисата да бъде върната в движение през 2026 г. по повод 125-годишнината от пускането на първия трамвай в София.
Откъде идва финансирането
Според проекта на решение Столична община осигурява до 500 хил. лв. за възстановяването на T8M-730 „София 70“ за бъдещи музейни и атракционни цели. Парите се предоставят целево на „Столичен електротранспорт“ ЕАД и могат да се използват „изключително и само за възстановяване на историческия трамвай“.
Финансовият ресурс се осигурява чрез вътрешно преразпределение – със сумата от 500хил. лв. се намалява програмата „Изграждане, развитие и поддържане на уличната мрежа“, дейност „Текущ ремонт на улици и тротоари“.
След приключване на реставрацията дружеството трябва да представи отчет за разходваните средства пред Постоянната комисия по „Транспорт и пътна безопасност“ към СОС.
Предвижда се също със стойността на отпуснатия ресурс да бъде увеличен капиталът на „Столичен електротранспорт“ ЕАД. На изпълнителния директор и председателя на съвета на директорите на дружеството, както и на кмета на Столична община, се възлага да предприемат необходимите действия по увеличението на капитала по реда на Търговския закон.