Турция „удари шамари“ за по €1 млн. на Facebook, Twitter и YouTube

Заради неспазване на нов закон, с който Ердоган би могъл да заглуши критиците си

Турция „удари шамари“ за по €1 млн. на Facebook, Twitter и YouTube

Снимка: БТА

Турция наложи глоби за по 1 млн. евро (10 млн. турски лири) на няколко гиганта в сферата на социалните мрежи, сред които Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, Periscope и TikTok, съобщава Wall Street Journal. Причината е, че те не са назначили официални представители в страната, както изисква новият закон за цифровите медии, приет през юли 2020 г.

Big Tech регулации

Ако обаче назначат такива представители, платформите ще са длъжни да премахват всяко съдържание, което турските власти считат за незаконно, в рамките на 48 часа след подаването на официалния иск.

„Тъй като крайният срок за социалните медийни компании… за информиране на правителството за техните представители е изтекъл, се налагат глоби за 10 милиона лири“, заяви заместник-министърът на транспорта Омер Фатих Саян в Twitter.

Саян призова компаниите да назначат незабавно такива служители.

„В противен случай ще бъдат предприети други стъпки.“

Според новия закон за цифровите медии, онлайн платформите разполагат с 30 дни, за да назначат свои представители. Ако не го направят, ще бъдат наложени 30 милиона лири (3 млн. евро) глоби. Ако нарушенията продължат още три месеца, те ще бъдат изправени пред забрана за реклама в продължение на също толкова време.

Окончателната санкция предвижда намаляване, първо, с 50%, а след това с 90% на честотната лента за трафик на данни, което би ги направило на практика неизползваеми.

Правителството също така иска от социалните мрежи да прехвърлят сървърите си в Турция.

Досега нито една от големите компании не се е съобразила с новите правила.

Опозиционните партии и групи за защита на правата на човека виждат новия закон като опит на турския президент Реджеп Тайип Ердоган да наложи контрол над медийните платформи и да заглуши критиците си.

Новите разпоредби може да доведат до изтегляне на тези компании от турския пазар, предупредиха експерти. PayPal вече направи това през 2016 г. заради подобни заявки. Wikipedia пък беше блокирана за близо три години в страната.

Турция е държавата, подала най-много заявки до Twitter за изтриване на съдържание и затваряне на акаунти, съобщиха от компанията. Според отчета на платформата Анкара е поискала блокирането на близо 9000 акаунта, но е постигнала желания резултат само за 264 от тях.

Коментари: 0