Учени откриха в Андите странно езеро под вулкан

Смесицата от вода и магма увеличава още повече опасността вулканът да изригне

Учени откриха в Андите странно езеро под вулкан

Учени от Великобритания и Франция откриха воден резервоар на 15 км под спящия вулкан Утурунку в Боливия. Езерото е наречено Алтиплано-Пуна.

Изследователите от университета на Бристол и университета на Орлеан са установили също, че водният резервоар забавя сеизмичните вълни и провежда електричество, за разлика от околната магма, която не е смесена с вода.

Подземното езеро в Боливийските Анди е с температура 1000 градуса по Целзий, а водата е примесена с разтопена скала. Тази смесица от вода и магма увеличава още повече опасността вулканът да изригне.

Експертите не могат да обяснят как електропроводимостта се отразява на изригванията, но подобна необяснима активност има и под вулканичната зона Таупо в Нова Зеландия, както и под най-опасния американски вулкан Света Елена в щата Вашингтон.

Подобни магмени езера може да се крият и под други активни вулканични райони, смятат учените.  Според тях е възможно такива да има в Нова Зеландия. Разбирането как смесицата от вода и магма предизвиква изригване, може да подобри прогнозите, пише БНТ.