В борбата с мръсния въздух трябват стимули, а не забрани
Според икономиста Столична община прилага мерки, които няма да проработят
Аркади Шарков:

Инкриминирането на горенето на отпадъци за отопление е трудна за изпълнение мярка след самата присъда, която законът задава и ето защо считам, че няма да е ефективна. Това заяви икономистът Аркади Шарков от Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП) пред Economic.bg.
Според него подобен тип мерки касаят определени групи от обществото, които по-трудно могат да бъдат наказани ефективно по този начин. „Това е една безсмислена мярка, що се касае до реалните проблеми като замърсяване с отопление на твърдо гориво и замърсяването в следствие на дизелови автомобили - това са много по-сериозните проблеми“, каза той.
По думите му общината се опитва да налага забрани, които няма да работят. „Сега искат да забранят старите дизелови автомобили и това естествено ще се отрази върху най-бедните, понеже когато си със стар автомобил, очевидно нямаш пари за по-нов. Така те ще бъдат ощетени, това не е разумна идея“, каза Шарков. За него стъпка в правилната посока са стимулите за отказ от автомобил като подобрена инфраструктура в града или подобрен градски транспорт.
Според него част от
решението за демотивиране използването на автомобили е например създаването на червена
зона или т.нар. зона, забранена за автомобили, която съществува в много държави
и много по-разширена зелена и синя зони, което се прави сега тук.
„Пътищата са
ресурс и то не безплатен, нито паркирането е безплатен ресурс, и всичко това
може да бъде решено чрез създаване на по-широка и голяма зона в София. Това би
било и част от решенията на проблема. Това трябва да върви паралелно с
подобряването на условията на обществения и публичен транспорт в града“,
категоричен е Шарков.
Той обясни, че приходите от акцизите върху горивата могат да се използват в борбата с мръсния въздух. „Всички, които употребяват коли, плащат акцизи за
съответното гориво и след заплащането на този акциз той отива в централния бюджет.
Целта на един акциз е както да намали потреблението на дадена стока, очевидно вредна
за околната среда, така и да бъде реинвестиран в политики по
превенция на заболяванията, свързани с употребата на тази стока“, добави
икономистът.
Според него това може да бъде превенция на респираторните
заболявания, превенция на сърдечно-съдовите заболявания, като процент от парите
от акциза върху горива могат да отидат към такъв тип програми, които да парират
проблемите, които създава мръсният въздух.