Внимание! Търговска тайна
В надпреварата за надмощие и по-голям пазарен дял не всички средства са позволени
Новите технологии, иновациите и откритията са ключ към конкурентоспособността. С цел опазване на непатентованите търговски тайни от неправомерно използване, Европейският съюз създаде специална правна рамка. През март 2019 Народното събрание прие Закон за защита на търговската тайна, който вече е в сила. Адвокатско дружество „Попов, Арнаудов и партньори“ разясни новите разпоредби за защита на чувствителната информация на предприятията.
По-ефективна защита
Търговската тайна съвсем не е ново понятие за българското законодателство. Новият закон обаче цели да осигури допълнителна, по-бърза и по-ефективна защита на търговската тайна, която може да е свързана и с определени обекти на интелектуален труд - производствено ноу-хау или разработки за бъдещи патенти. Ако по някакъв начин стане очевидно, че ще бъде извършено нарушение, свързано с търговската тайна, може да се поискат обезпечителни мерки, които например биха позволили определени стоки да бъдат запорирани. Предвидено е как да става опазването на търговската тайна и по време на самото дело, като се предвижда справедлив процес и за двете страни, казва адвокат Христо Копаранов, ръководител на практиката по конкурентно и потребителско право в кантората.
Конкуренция
Търговска тайна може да е всяка производствена или технологична информация, която отговаря на няколко критерия: Да не е публично известна, да има търговска стойност поради факта, че някой друг не знае как да прави нещо, и точно това да дава конкурентно предимство. За да е тайна, трябва да са предприети конкретни мерки за опазване на тази информация. В реалната бизнес надпревара две компании по едно и също време може да разработват продукт, за който се знае, че пазарът има голяма нужда от него. Ако едната от тях разбере кога и на каква цена конкурентът стартира продажбите, е възможно да предприеме изпреварващи действия. Няколко дни по-рано компанията може да пусне продукта, който дори да е по-лош и на по-висока цена, но тъй като е първа по време, да завоюва по-голям пазарен дял благодарение на конфиденциалната информация. Затова и пазарната стратегия също може да е обект на търговска тайна.
Територия
Не са ли предприети мерки за опазване на тайната, тя няма да може да се ползва от защитите, които законът дава. Правото е за бдящите, а не за спящите, напомня адв. Христо Копаранов. Затова според него е важно да се знае коя информация е от търговски интерес и какво бихме спечелили, ако само ние имаме този законен монопол върху нея. Основната му препоръка е да се направи анализ кое ноу-хау да се защити и как това да стане по най-надежден начин. Сред правните мерки са клаузите за ограничаване използването на търговската тайна, както и клаузата за неразкриване на информация. Недопустимо е някоя фирма да твърди, че цялата й информация е търговска тайна. Едно от големите предимства на клаузите за неразкриване и неизползване на информация е, че в тях може да се предвиждат неустойки и да се получи обезщетение за всички вреди, претърпени от неправомерно боравене с тайната. Изключително трудно е обаче да се посочи размерът на вредите, тъй като никой не може със сигурност да предвиди какво точно би било пазарното развитие, ако тайната беше опазена. Клаузите за неразкриване на информация се приемат като свързани с клаузите за неконкуриране, но са доста различни. Недействителна е клаузата, дори да е включена в договора, че работник или служител никога повече няма да извършва дейност, конкурентна на своя бивш работодател. Подобна забрана може да важи за определени продукти, за определено време и за определена територия. Ако служителят напусне, той може да се конкурира с бившия си работодател, но без да използва определено ноу-хау. Иначе може да бъде санкцониран.
Информационната сигурност
Има множество практически мерки, които трябва да се предприемат за опазване на търговската тайна. В дигиталната ера бизнесът не бива да пренебрегва информационната сигурност и управлението на информационните системи, съветва Александър Стаменов, управител на CLICO България. Той обръща внимание, че трябва да се обърне сериозно внимание къде и как съхраняваме търговските си тайни и какво точно правим, за да ги опазим. Важен въпрос е по какъв начин осигуряваме достъпа си до тях. Когато се изпращат конфиденциални данни, те трябва да бъдат криптирани и защитени с парола. Служителите са неразривна част от мерките за опазване на търговската тайна и те трябва да бъдат обучени.
Хлъзгав път
Когато се създава индустриално ноу-хау за някого, правата са на този, който си го е платил. Ако работник или служител е направил ценна за компанията разработка, но е получавал възнаграждение за това, той не е собственик на въпросното ноу-хау. Ако такъв служител напусне, той трябва да бъде внимателен, макар често да е трудно да се докаже, че ползва именно ноу-хау на бившия си работодател, препоръчва адв. Копаранов. Има опасения, че някои възможности, които новият закон дава, биха могли да се използват недобросъвестно – например обезпечителните мерки. Може да се твърди, че някой използва недобросъвестно търговската тайна, за да се блокира неговата дейност. После потърпевшият би могъл да получи обезщетение за това, но то едва ли ще покрие щетите и пропуснатите ползи, които той ще е понесъл. Другите опасения са, че законът може да послужи и за ограничаване свободата на медиите да правят журналистически разследвания, че той няма да възпрепятства добре познатите практики информацията за ключови сделки от обществен интерес да се представя за търговска тайна и съществени моменти в договорите да не се разкриват.
Създаден с добри намерения, законът може да бъде използван и за недотам чисти цели. Хлъзгав е пътят на търговските тайни.