Вносителите на горива са готови да се откажат от бизнес в България
Подробната разбивка на цената на горивата в касовите бележки е незаконна и пречи на конкуренцията, заяви Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация
Изискването на Наредба Н-18 от Министерство на финансите в касовите бележки от бензиностанциите да има подробна разбивка от какво се състои заплатената от купувача сума нарушава законите и пречи на конкуренцията в бранша. Това заяви пред журналисти Светослав Бенчев, юрист в Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
Основата цел на предложението за разбивката е да се постигне изсветляване в сектора с горивата и потребителите да бъдат наясно за какво точно плащат. Идеята е на финансовия министър Владислав Горанов. През пролетта бизнесът получи отсрочка - вместо от 1 октомври, търговците трябваше да издават касови бележки с новата компонента от 1 април.
"Разликата между цената на колонката и тази на едро, не е печалбата на фирмата, защото не се отчитат разходите за дейност, допълни Бенчев. Асоциацията е изпратила жалба до ЕК за нарушаване на договора за функциониране на Европейския съюз с този казус", припомни юристът. Той добави, че правилата в наредбата ще създават условия за нелоялна конкуренция и предпоставки за координирани практики от участниците на пазара на горива.
"Държавата повишава нивото на прозрачност, над допустимото в ЕС, така всеки ще види на каква цена се купува горивото и информацията може да бъде използвана от конкурентни търговци. През 2012 година Комисията за защита на конкуренцията забрани на търговците на горива да обявяват цените си в интернет, а сега ние искаме тези цени в касовата бележка", посочи представителят на БПГА.
Експертът посочи, че вносители на горива вече са готови да се откажат да продават в България, защото техни конкуренти разкриват търговската им практика. "Ако правителството не премахне информацията за доставната цена на горивата от касовите бележки, това ще стане след намеса на Европейската комисия", посочи експертът.
Според Бенчев трябва да се въведат видеокамери и измервателните уреди в данъчните складове, защото там сега се работи само по документи. Юристът вижда началото на този проблем в тежките условия за съхраняване на информацията.
От БПГА предлагат информацията, която данъчните складове предоставят, да се интегрира с данните от тол системата. Камерите и кантарите по пътищата могат да дадат ясна и точна информация за движението на акцизните стоки, каквито са и горивата, твърдят от бранша.