Задава ли се мания по паладия
От декември 2018 г. сребристият метал е по-скъп от златото

© ECONOMIC.BG / Shutterstock
През декември 2018 г. паладият стана по-скъп от златото за първи път през последните 16 години. Тенденцията за поскъпването му продължава и тази година. Седмица преди края на февруари унция паладий струва около 1500 долара, докато златото се търгува на стойности около 1330 долара за унция. Това означава, че сребристобелият благороден метал играе все по-важна роля в световната икономика и привлича вниманието на спекулантите.
Паладият е част от групата на платината, която включва рутений, родий, осмий, иридий и самата платина. 80% от добитото количество паладий в света се използва в катализаторите на бензиновите автомобили. Паладият в катализаторите превръща замърсяващите газове във въглероден диоксид и водни пари. Така опазва околната среда. Той не корозира и за това се използва и в електротехниката. От него се правят хирургични инструменти. Има приложение и в бижутерията, в зъботехниката и в други области.
Историята на паладия като познат на човека химичен елемент
започва през 1803 г. Кръстен е на древногръцката богиня на мъдростта Атина
Палада. Съдържа се в никеловите руди. Той е с най-ниска плътност и с най-ниска
точка на топене от металите от групата на платината. На стайна температура може
да абсорбира водород с 900 пъти по-голям обем от своя. Паладият е добър
катализатор за реакции, свързвани с водород. Той се ползва заедно с мед и злато
за оцветяване на златото в сплав, наречена „бяло злато“.
Наблюдаваното покачване на цените се обяснява с ръста на
търсенето в световен мащаб заради потребностите на автомобилната индустрия.
През миналата година световните нужди са достигнали до 8,5 млн. унции. През
по-голямата част от последното десетилетие търсенето надвишава предлагането,
пише консултантската компания Metals Focus. Очаква се през 2019 г. за осма
поредна година добивът на паладий да е по-малък от търсенето му.
В последно време в Европа се купуват по-малко дизелови
автомобили (ползващи вместо паладий платина), но се търсят все повече
бензиновите возила. Освен това в Китай се затягат регулациите за автомобилното
замърсяване и това принуждава производителите на коли да увеличат количеството
паладий, което ползват. „Приближаваме се до значителен ръст на китайските
покупки на паладий, защото става все по-вероятно някои градове и провинции да
приложат новите регулации по-рано. Това може да стане още през 2019 г. и ще
доведе до двуцифрено нарастване на потреблението на паладий в китайските автомобили“,
твърди Питър Дънкан – генерален мениджър за изследване на пазарите на
британската компания Matthey.
„В дългосрочен план ще продължат силното търсене и по-високите цени. Очакваме обаче в близко бъдеще да има корекция в тенденцията при цената на паладия“, казва Суки Купър, анализатор за скъпоценни метали на Standard Chartered Bank.
Металът се добива основно в Русия, Република Южна Африка и
Зимбабве. Само Русия отговоря за 50% от световния добив. А компанията „Норилски
никел“ осигурява 40% от предлагането на суровината в глобален план. За нея и за
производители в страни като Република Южна Африка поскъпването на метала е
чудесна новина, но автомобилостроителите, а вероятно и купувачите на автомобили
биха се радвали то да бъде овладяно, защото се отразява негативно на цените на
колите.
Всъщност, анализаторите дискутират, че ако цената на паладия
продължава да нараства, автомобилостроителите може да потърсят негови
заместители. Те обаче биха изисквали технологични нововъведения и промени в автомобилите,
които биха отнели дълги месеци. Електрификацията на автомобилите би могла да е
решение, но тя продължава да е с ограничено влияние на пазара на коли.
Хибридните обаче се нуждаят от метали като паладий...
Значи ли всичко това, че спекулантите имат своя нов биткойн
в лицето на паладия, така че нарастващата му стойност да им донесе лесни пари?
Според сайта IndependentSpeculator.com очакванията за златен или по-скоро за
паладиен дъжд са неоправдани.
„Важно е, че преди 20 години
платината и паладият бяха по-скъпи от златото, като паладият имаше по-висок
курс от платината, както сега. Но това не трая дълго. И не превърна паладия в
актив, където може човек да намери сигурен пристан на пазара. След като цената
му скочи, през следващите 15 години неговото представяне беше посредствено.
Историята за това как „Китай харесва бензинови автомобили“ повиши цената на
паладия, докато новите китайски автомобилни производители предлагат на пазара
евтини нови електромобили. Това обаче не означава устойчив ръст на търсенето на
паладий. Днес металът е по-скъп от златото, но това не го прави скъпоценен
метал – не и в смисъла на актив, който може да защити богатството. Помнете, че
цените на паладия са се утроили за последните пет години. Последният път,
когато нещо подобно се случи с платината или с паладия, в следващия момент
цените им се сринаха“, припомня авторът на сайта Лобо Тигр.
Скокът в цената на паладия обаче поражда и оптимизъм у
анализаторите. Аахаш Доши от Ситигруп пише в доклада от името на банката, че
„Фундаменталните показатели на пазара на паладий са най-силни днес за
последните две десетилетия“.
За да разберем бъдещето на метала, кръстен на Атина
Палада, очевидно са нужни не само сметки, но и мъдрост.