Зарядът на серийния предприемач Борис Колев

Всеки бизнес трябва да има кауза. Ще успеете, ако работите със страст и не се отказвате още при първия неуспех – е формулата на младия иноватор

Зарядът на серийния предприемач Борис Колев

Борис Колев

Снимка: Личен архив

2750 ~ 4 мин. четене
Автор: Тони Григорова

Борис Колев е добре познат в предприемаческите среди. Той не е собственик на многомилионен бизнес, а по-скоро е човек, който не се бои да експериментира и да създава нови компании. С усърдие отглежда всяка своя нова идея, в която види потенциал.

Сериен предприемач според него се става така: „Провали ли се твой проект, правиш следващия, без да се отказваш още при първия крах. Ако и той се провали, заемаш се със следващия, докато накрая успееш. След това създай следващия и следващия бизнес…“

Първият

горчив опит

за Борис Колев настъпва твърде рано. Той е възпитаник на Junior Achievement Bulgaria, в тази организация е учил как да прави бизнес. На 18 години заедно с приятели основава първата си истинска компания JT International - агенция за маркетинг и връзки с обществеността, но не успяват да се задържат на пазара. Борис търси причините за това и установява, че не продуктът и не самият бизнес е бил проблем, а отношенията между хората. Това го обнадеждава да заложи на по-добри партньори за следващия опит. От първата компания вижда потенциал само в дейността, ангажирана с направата на сайтове - точно през 2007-2008 е техният бум и екипът яхва вълната. През 2012 основава DigiMark, фокусирана върху разработването на мобилни приложе­ния. През 2018 г. я продава, макар тя да е най-успешната в целия му предприемачески път. Но междувременно е създал повече от дузина стартъпи. Подходът му е да сепарира отделните дейности в различни компании и всяка от тях да има свой живот.

През лятото на миналата година Борис Колев получи голямо

признание

и единствен от Европа попадна в Световната бизнес зала на славата на JA Worldwide. Той бе отличен от журито като вдъхновител, пълен с енергия да осъществява промяната и иновациите: „Не финансовите резултати са имали тежест при избора, водещи са каузата, устойчивото развитие и социалната отговорност във всичко, което правя“.

На всеки, който тепърва иска да стане предприемач, Борис Колев

дава кураж:

„Не се бавете, започвайте веднага. Не се страхувайте от провала, в стартирането на бизнес най-често той е неизбежен. Всеки предприемач трябва да намери онова, към което има страст, което го подтиква неуморно да работи в полза на другите“.

И накрая - квинтесенция от неговата философия: Няма как да имаш успешен бизнес в общество, което пропада. Прави бизнес не на всяка цена, преследвайки високите финансови резултати. Заеми се с нещо, с което ще се забавляваш, докато работиш. Иначе няма да даваш максимума от себе си.

Представяме две от компаниите на Борис Колев, които са в сферата на биотехнологиите.

 

Персонализирана медицина

Информацията дава власт. Познаването на генома и съответните рискове позволява да контролираме здравето и живота си, твърди д-р Марта Михайлова. Тя е главен генетичен и медицински  консултант на NutriGen - първата българска компания, която предлага индивидуални решения в сферата на нутригеномиката и нутригенетиката, разработени на базата на уникалния ДНК профил на всеки човек.

NutriGen е създадена през 2014 г., за да помага на хората да взимат информирани решения за своето здравословно състояние, предоставяйки достъп до работещи инструменти в сферата на персонализираната медицина. Изследванията дават поглед върху генетичния им потенциал и възможните генетично заложени здравни рискове. „Най-ценното в тази услуга са консултациите с лекар генетик, който първо насочва какви изследвания да се направят, а после разчита резултатите и дава препоръки за ефективна превенция или назначение за подходящо лечение. Този метод има далеч по-висока надеждност от кръвните тестове“, уверява Яна Илчева. Тя посочва, че NutriGen е актуална и с тестовете за COVID-19, като с особен интерес се посрещат изследванията за силата на имунната система. В последната година екипът забелязва, че хората активно търсят нови методи за здравна профилактика и имунитет.

Борис Колев вярва, че не е далеч времето, когато всеки от нас ще има генетичен паспорт, а и цялата медицина ще се обърне към възможностите на генетичните изследвания. Но се надява у нас да се появят и други конкуренти в тази ниша, тъй като иначе ще е трудно сами да развиват пазара.

В компанията работят ентусиазирани млади хора с достатъчен опит всеки в своята сфера. Яна Илчева например отговаря за маркетинга и комуникациите. Завършила е такава специалност в Sheffield Hallam University в Англия, а после в Global Business School Barcelona става магистър по управление и реклама на луксозни продукти. Привлечена от каузата на NutriGen, тя избира да гради кариера в България.

За по-чист въздух

Airate също е иновативна компания, насочена към разработването и прилагането на решения за чист въздух в дома и офиса. Тя предлага първата в света филтърна мембрана за прозорци, базирана на микроскопична нанофибърна технология, която не пропуска вредните за здравето частици. Работи като механичен филтър, поставен на отворения прозорец. Материалът е издръжлив, поставя се вместо комарник. Airate финализира партньорство с фирми за дограма, които ще предлагат тази комплексна услуга. Иначе клиентът може да си купи мрежата от дистрибутор или от сайта на компанията и да търси начин да си я монтира сам.

Всичко започва преди малко повече от две години, когато в мъглива утрин Борис усеща колко замърсен е въздухът и се заема да намери решение. Негов партньор става Ивайло Иванчев. Проучването ги насочва към компания в сферата на нанотехнологиите, която е в технологичен парк в Бърно, Чехия. Тя се заема със задачата и успява да направи  иновативната разработка. Създателите на технологията имат мажоритарен дял върху патента, а Airate, носителят на идеята, отговаря за продажбите. „Продуктът е подходящ за населени места със силно замърсен въздух. В развитите страни, които успешно решават този проблем, пазарът е малък“, казва Борис Колев.  Цената е достъпна и за повечето български потребители.



Подкрепи Economic.bg