Значителен ръст във всички сегменти на бизнес имотите през 2017 г.

Комплексът Grand Kanyon на турската компания Garanti Koza е най-значимият нов проект за годината в София

Значителен ръст във всички сегменти на бизнес имотите през 2017 г.

Ръст във всички сегменти на пазара на бизнес имоти характеризира първото тримесечие на 2017 г. се посочва в анализ на Forton, стратегически партньор на Cushman & Wakefield за България. За положителните тенденции съществена роля играят стабилните макроикономически показатели, които дават отражение и върху плановете на бизнеса в България.

Офис площи

Пазарът на офиси през първото тримесечие на годината отбеляза съществен ръст в усвояването на свободни площи. Проектите в строеж също нарастват, като част от тях се очаква да бъдат реализирани още в рамките на 2017 г.

Наемни сделки за близо 32 000 кв. м офиси са сключени в наблюдавания период, което представлява ръст от 43% на годишна база. Основни наематели остават IT и BPO компаниите с дял от 60% от всички транзакции. Активното търсене в комбинация с недостига на готови първокласни площи предопределя и високия дял на сделки за офиси в процес на изграждане – 29% от общия обем за тримесечието.

Разширенията на наетите площи бяха друг източник на активност през периода – примери са сделките на Cargill в SPS Tower и на Regiocom, които наеха 1500 кв. м в Benchmark Business Center. Интересът на наемателите е фокусиран основно върху първокласните площи, като това отразява политиката на много работодатели да привличат и задържат качествени служители с атрактивни условия на труд.

Завършените офиси през първото тримесечие бяха ограничени, като единственият по-значим проект бе Collider Activity Center с 5 150 кв. м отдаваема площ. Макар до края на 2017 г.  да се очаква завършването на 150 000 кв. м, недостигът на клас А офиси продължава. По-голямата част от тези площи са планирани за втората половина на годината, поради което сделките за офиси в строеж ще се запазят като тенденция. Към момента в процес на изграждане са над 300 000 кв. м. Сред по-значимите проекти, започнати в първото тримесечие ан 2017 г., е Сграда 15 на Business Park Sofia с отдаваема площ от 20 800 кв. м.

Делът на свободните площи в столицата се задържа около 9.6%. Наемите също остават стабилни – 13 евро на кв. м месечно за офиси клас А.

Индустриални площи

Пазарът на индустриални площи в София продължава да се движи основно от логистичния и ритейл сектори. Въпреки че интересът остава висок, активността бе по-слаба през първото тримесечие на годината, отчасти заради ограниченото предлагане на съвременни складови площи под наем.

Наемният пазар е движен основно от краткосрочни договори, докато компаниите, търсещи дългосрочни решения, се ориентират към строителство за собствени нужди. Тръжните процедури за избор на логистичен оператор на  големи ритейл и производствени компании са другият основен източник на пазарна активност.

През първото тримесечие в София бяха завършени едва 11 390 кв. м индустриални площи, повечето от които за собствени нужди. Единственият спекулативен проект е Фаза 4 на Logistics Park Universal в източната част на града. В района на летище София разрешение за ползване получи офисния и логистичен център на австрийската компания за санитарни материали Hagleitner Hygiene.

Към края на първото тримесечие на 2017 г. общо 76 000 кв. м индустриални площи са в процес на изграждане в София, от които 22 000 кв. м са спекулативни. В следващите тримесечие се очаква стартирането на допълнителни 23 000 кв. м.

Строителната активност в индустриалния сегмент в страната е сериозна с няколко значими завършени проекта от началото на годината. Швейцарската компания Palemontech отвори фабрика в Монтана, а  Intrama и Osram Lighting завършиха производствените си центрове в Пловдив. Пазарът остава доминиран от проекти, изграждани по задание на клиента или за собствени нужди.

Една от значимите инвестиционни сделки през периода бе придобиването на 8 800 кв. м складове в източните покрайнини на София от белгийската компания Il Cosmetics. Cushman & Wakefiled Forton бе консултант на продавача в сделката.

Търговски площи

Комплексът Grand Kanyon на турската компания Garanti Koza, чието строителство започна на мястото на магазин Нова Деница в столичния квартал "Младост“, е най-значимият нов проект за изминалото тримесечие в София. Cushman & Wakefiled Forton е ексклузивен агент по отдаването на търговската част, чиято площ е 40 000 кв. м. Концепцията включва микс от магазини, заведения и площи за развлечения в максимална близост и удобство за клиентите.

В резултат от ръста на потреблението и доходите търговците демонстрират нарастващ интерес за експанзия, сочат данните на Cushman & Wakefiled Forton за пазара на търговски площи през първото тримесечие. Висока активност проявяват наемателите от всички пазарни сегменти. Докато бюджетните марки за мода и обувки търсят възможности в цялата страна, по-високият клас брандове се концентрират в София. Сред значимите  откривания през първото тримесечие бяха тези на Forever 21 в Serdika Center (1 400 кв. м) и на CCC в The Mall (900 кв. м). 

В сегмента на бързо оборотните стоки хранителните вериги Billa, Lidl, Kaufland също търсят нови локации в цялата страна. Брандовете за дома и обзавеждане също са активни. Praktiker продължава експанзията си със самостоятелни магазини в страната, докато JYSK влиза в търговските центрове, където затварянето на Carrefour и Piccadilly освободи големи квадратури.

Периодът завършва без новооткрити площи, а наемният пазар е концентриран в съществуващите търговски центрове. Площта на модерните търговски центрове остава 738 000 кв. м. Предлагането се очаква да нарасне в следващите години с откриването на Grand Kanyon в София и Plovdiv Plaza в Пловдив. Под това име в началото на 2018 г. се очаква да отвори бившият мол Galleria Plovdiv, който в момента е затворен за цялостно преустройство.

На инвестиционния пазар големи придобивания на  добре работещи търговски центрове са в процес на договаряне. Нивата на доходност остават стабилни – 8%.

Коментари: 0