Политика
364
Плащанията с телефон бавно набират популярност
Те все още се използват слабо, но потенциалът им за навлизане е голям
1516
~ 2 мин. четене
Дигиталните портфейли все още са слабо затъпени сред българите, но цялостното настроение към тях е положително и хората вече имат нагласи и готовност да започнат да ги използват. Това сочи социологическо проучване за потребителските настроения към различните финансови услуги, изготвено по поръчка на iCard.
Независимо, че те все още не се използват масово, пред дигиталните портфейли има голям потенциал да се сдобият с популярност сред българските потребите. Това каза маркетинговият директор на iCard Надежда Маринова. Една от предпоставките за това е фактът, че безкешовите плащания в страната вече изпреварват тези в брой.
Поредно потвърждаване на тази статистика е и актуалната анкета на iCard, в която са се включили 400 души на възраст между 18 и 65 години. Характерното за тях е, че са активни потребители на интернет и притежатели на смартфон, живеещи предимно в големите градове.
Най-много от тях са посочили, че използват за разплащания дебитни карти, следвани от групата на хората, които все още се доверяват на кешовите. Независимо по кой от двата начина предпочитат да плащат, масово хората продължават да носят в себе си пари в брой, като анкетираните са посочили суми от порядъка на над 60 лв.
За постепенната промяна на потребителските нагласи обаче има все повече индикатори и един от тях е наличието на голям дял на наложения платеж. „Допускаме, че това се дължи на все по-популярната онлайн търговия и сключването на сделки от разстояние“, обясни Надежда Маринова.
На този етап по-иновационните методи за раплащане, например с телефон, все още са най-слабо затъпените сред българите. Предплатени карти използват 14% от анкетираните в излседването, дигитални портфейли – 12%, а виртуални карти – 11%. Проучването показва обаче, че има разминаване в действията и предпочитанията на респондентите, като те не крият интерес към безкешови инструменти.
Една от основните пречки за навлизането на такъв тип дигитални инструменти е ниската финансова грамотност на масовия български потребител. Пример за слабата им осведоменост е това, че от 12-е процента, посочили, че използват дигитален портфейл, едва 2% са назовали действително такъв продукт. Останалите са посочили съвсем други услуги, сред които обикновени банкови приложения, коментира Надежда Маринова. Това показва явно неразбиране за това какво всъщност е дигитален портфейл.
Според данните от проучването, потребителите оценяват плащанията с телефон като бързи, сигурни и удобни. Това показва добър потенциал за навлизане на услугата при повишаване на информираността на потребителите за съществуването й, смятат от iCard.
По думите на изпълнителния директор на компанията Явор Петров водещите фактори за избор на дигитален портфейл са това продуктът да бъде освободен от такси за поддръжка, както и да човек да има възможност в реално време да проверява баланса по сметката, за да се чувства, че държи контрола в свои ръце. За българските потребители е много важно и да могат да теглят парите от сметката си в брой, допълни още той.