Индия започва да нагарча на чуждестранните инвеститори

Те следят протичащите избори в страната отблизо и с опасения

Снимка: БТА
Един от най-важните приоритети на Нарендра Моди, когато той стана премиер на Индия преди пет години, беше да привлече повече чуждестранни компании, които да инвестират в страната. Оттогава в страната бяха инвестирани $193 млрд. от световни играчи, включително Apple, Amazon и Walmart, пише CNN Business. Това се дължи на факта, че политика на Моди направи няколко сектора, включително търговията на дребно, производството и авиацията, по-отворени към чуждестранните компании.

Но с напредването на парламентарните избори в Индия, които започнаха миналия четвъртък, местното правителство започва да прави живота за някои чуждестранни компании малко по-труден. Някои нови ограничения, като например спрямо онлайн търговията, предизвикаха тревога сред инвеститорите, които следят внимателно хода на изборите, за да определят дали през следващите 5 години Индия би могла да възприеме една по-протекционистка политика.

Моди може да се похвали с впечатляващ рекорд. Преките чуждестранни инвестиции в Индия се повишиха от по-малко от $25 млрд. за 2014 г. - преди сегашният премиер да дойде на власт – до около $45 млрд. през последната финансова година. Голяма част от този ръст на чуждестранните инвестиции беше стимулиран от водените политика, които направиха по-лесно за световните брандове като Ikea и Uniqlo да отворят магазини в Индия. Позитивно влияние имаше и знаковата кампанията „Произвеждайте в Индия“, която целеше увеличаване на производствената база в страната.

Годишният ръст на чуждестранните инвестиции постепенно обаче започна да намалява, понижавайки се от почти 30% по време на първите две години от властването на Моди до по-малко от 5% между 2017 и 2018 г.  Причината е, че някои инвеститори станаха по-предпазливи с наближаването на изборите. „Забавянето на ръста отчасти е заради свързаната с изборите несигурност какви реформи ще предприеме индийското правителство по време на следващия си мандат“, коментира Приянка Кишор, ръководителят на отдела за анализ на индийската икономика в компанията Oxford Economics.

Някои определени законови реформи може да са затвърдили тези опасения. С наближаването на вота правителството на Моди въведе регулации, целящи да помогнат на местните бизнесмени – основна част от електората на сегашния премиер. Новите рестрикции спрямо онлайн търговията преди два месеца засегнага Amazon и Walmart, докато нововъведените правила за дигиталните разплащания доведоха до негативи за Google, Facebook и Mastercard. Има тревоги и в други бизнес сектори.

Инвеститорите ще останат в режим на наблюдение и изчакване до края на на изборите в Индия и до встъпването в длъжност на нов лидер на страната на 23 май. Който и да спечели обаче, бизнесът е малко вероятно да получи същия тласък за напредък, както през последните пет години.

Моди може да обърне фокуса си повече навътре към страната, ако спечели втори мандат, тъй като приходите от селското стопанство се понижават и се забавя създаването на нови работни места. Това са най-големите критики в момента към неговото правителство. Една потенциална смяна на правителството също би била посрещната с резерви от страна на чуждестранните инвеститори. Основната опозиция на Моди – партията „Индийски национален конгрес“ - също акцентира върху вътрешните проблеми на Индия като селското стопанство, заетостта и социалните програми.

Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Google | apple | Amazon | инвеститори | Индия | чуждестранни инвестиции | чуждестранни инвеститори | Walmart | Нарендра Моди | инвестиции в Индия

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини