БДЖ прекратява поръчката за 40 нови пътнически вагона

Дружеството удари на камък с обществените процедури за доставка на подвижен състав

Снимка: Авторът

„БДЖ-Пътнически превози” прекратява обществената поръчка за доставка на 40 новопроизведени вагона, научи Economic.bg. Процедурата, обявена на 21 октомври 2019 г. беше за доставка на 14 второкласни вагона, 8 - за инвалиди, 10 - първокласни и 8 - бистра, на обща прогнозна стойност 76.7 млн. лв. без ДДС.

В посочения срок оферти подадоха двама кандидати: полската компания „Х.ЦЕГИЕЛСКИ – ФАБРИКА ПОЯЗДУВ ШИНОВИХ”от Познан и румънската „АСТРА ВАГОАНЕ КАЛАТОР” от Арад. В хода на процедурата обаче конкурсната комисия установява, че и двете дружества не отговарят на заложените от възложителя изисквания, а именно – на записаното в раздела „Технически и професионални възможности“ изискване кандидатите да са изпълнили минимум една доставка на вагони за превоз на пътници от одобрен тип.

В доклад от 11 февруари конкурсната комисия мотивирано препоръчва на ръководството на „БДЖ-Пътнически превози” процедурата да бъде прекратена. Същият ден с Решение №2 обществената поръчка е прекратена с подписите на управителя и прокуриста на дружеството Любен Нанов и Иван Вълчев.

От централата на компанията на ул. „Иван Вазов” 3 в столицата обясниха за Economic.bg, че се търсели варианти за решаване на проблема в рамките на процедурата, навярно чрез промяна на условията в нея, което обаче не отговаря на публикуваните на сайта на компанията официални документи.

Че в бързането си да обяви колкото се може повече обществени поръчки за доставка и наемане на локомотиви и вагони „БДЖ-Пътнически превози” явно допуска грешки и поради това удря на камък с процедурите говорят и други факти.

Обществената поръчка за наем на 8 магистрални електрически локомотива заедно с локомотивни бригади, която веднъж вече беше прекратена и повторно обявена на 23 декември 2019 г., също претърпя почти пълен крах. Процедурата беше разделена на пет лота – за наем на три, на два и на три пъти по един локомотива за срок от 6 месеца с опция за удължаване за още половин година. Въпреки големите очаквания на втората поръчка се яви само един кандидат – регистрирания у нас жп превозвач „Ди Би Карго България”, който предоставя под наем само един локомотив. От „БДЖ-Пътнически превози” обясниха, че локомотивът ще бъде нает, като от публикуваната обществена поръчка става ясно, че сумата за това е 810 000 лв. От превозвача обявиха, че са готови да обявят и нова обществена поръчка за по-дългосрочен наем на локомотиви – за две или дори за три години, с цел да привлекат за участие и чуждестранни железопътни превозвачи.

Както Economic.bg пръв писа, прекратено бе и директното договаряне за покупка на 30 употребявани пътнически вагона от „Дойче бан” поради тяхната висока степен на амортизация и тъй като не отговарят на изискванията за съвместимост.

Значително ще се забави и обществената поръчка за доставка на 10 нови магистрални локомотива, тъй като процедурата се обжалва от „Сименс”. До средата на декември заявления за участие в процедурата подадоха четири кандидата: „Бомбардие транспортейшън“ ГмбХ, ДЗЗД „Сименс Трон”, консорциум „Екселор-Е.Л.“ и Щадлер рейл Валенсия С.А.

Прогнозната стойност на поръчката е 57.5 млн. лв. без ДДС, като процедурата трябваше да продължи с подаване на обвързващи оферти и да приключи най-късно до края на март. Поради обжалване от страна на „Сименс Трон” обаче сроковете и за тази обществена поръчка ще се забавят.

Единствената добра новина, с която ръководството на „БДЖ-Пътнически превози” може да се похвали от средата на декември насам, е изпълняването на Графика за движението на влаковете (б.а. - разписанието) с над 90% (по информация от дружеството). Изключение прави основно денят на тежкия снеговалеж в началото на февруари, когато заради скъсан електропровод на ЧЕЗ композиции в Искърското дефиле закъсняха с над 10 часа, а по други линии – с по няколко часа. Ръководството на компанията отчита като „движение по разписание” и превозът на пътници с автобуси по линиите, по които често се отменят влакове поради липсата на локомотиви. Днес „БДЖ – Пътнически превози” също отмени два влака в участъка Септември - Добринище – Септември (поради липсата на локомотив), както и в участъка Ловеч – Троян (поради повреда на локомотива).




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: БДЖ | нови влакове | БДЖ-Пътнически превози | нови вагони

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ