ScaleFocus се трансформира заради кризата

Офисът няма да е основното място, където ще извършва работата

На пръв поглед един от най-стабилните в тази криза, IT браншът също започва да усеща негативните икономически последици. По-рано тази седмица се появи информацията, че една от най-успешните и големи български софтуерни компании – ScaleFocus, съкращава 10% от служителите си. Economic.bg разговаря с нейния главен изпълнителен директор и основател Пламен Цеков, за да ни разкаже повече за промените и прогнозите за бъдещото. 

– Г-н Цеков, в началото на 2020 г. ScaleFocus изглеждаше стабилно, с амбицията да се разраства и да наема нови хора. Шест месеца по-късно освобождава около 10% от служителите си – как и защо се стигна до това решение?

– Всички планове, които направихме бяха в синхрон с икономическата обстановка. През първото тримесечие, въпреки започналата изолация, изпълнихме плановете си, наемахме хора и увеличихме заплатите на 220 човека. Тогава започнахме да усещаме кризата, а данните наложиха да ревизираме плановете си. Мерките, които взимаме са в две посоки. Най-голямата промяна, която кризата катализира в ScaleFocus, е необходимото преминаване от компания за услуги към компания за готови решения и продукти в сферата на електронната търговия, киберсигурността и други. Решенията са по средата между продукт и услуга. И това налага различна бъдеща демография на екипа, много по-засилен бизнес и пазарен фокус, включително географски. Другата посока е, че се наложи да се разделим с около 10% от служителите, за да можем да осигурим стабилност на около 800 човека.

– Опитахте ли да се възползвате от схемата „60/40“? Подходящата ли е изобщо тя за вашия бизнес и ако не, защо?

– Начинът, по който нашата компания функционира, не позволяваше да кандидатстваме по тази мярка, още повече, че за нас спадът тепърва започва.

– В началото на извънредната ситуация се смяташе, че IT компаниите са като цяло по-устойчиви и ще преминат по-лесно през нея. Как се задълбочи кризата и как конкретно тя удари бизнеса на ScaleFocus? Има ли загуба на клиенти, провалени сделки, проекти на пауза, намалени приходи?

– Има от всички изброени, особено в Западна Европа и САЩ, където има голяма несигурност кога ще се възстановят различните бизнеси. Особено в ключовите за нас сфери – търговия, авиолинии, туризъм, има удар дори по финтех компаниите. Възстановяването няма да бъде лесно и бързо и ще изисква адаптивен подход във всеки един аспект на бизнеса. Този процес за нас вече е започнал.

– Смятате ли, че най-лошото вече е минало или очаквате и по-негативен сценарий? До каква степен на оптимизация на работната ръка бихте стигнали? С колко и какви служители сте готови да се разделите още?

– Към момента и до края на годината не планираме да се разделяме с повече служители. А предизвикателствата пред бизнесите тепърва предстоят. Затова се налага промяна в нашата структура и начин на работа. Време е отново да покажем, че сме достатъчно зрели и разбираме посоката, в която всички се движим. Решени сме да подкрепим и клиентите си с висока добавена стойност в процесите на иновация, дигитализация и трансформация.

– Освен съкращаването на работна сила, по какъв друг начин компанията планира да оптимизира разходите си? Ще намали ли заплати и социални придобивки, например? А планира ли се освобождаване на офис площи и ако да, къде?

– Предложили сме солидарно намаляване на заплатите на всички в компанията с 5%, за да се справим с икономическите ефекти и да защитим колкото се може повече работни места. През 2019 г., когато бяхме в растеж, 77% от всички наши служители получиха повишение на заплатата си, както казах само в рамките на първите 3 месеца на 2020 г., колегите, при които е имало актуализация на заплатата, са над 220 човека. Затова вярваме, че това е необходима, но минимална промяна. В момента са замразени някои от социалните придобивки – отчасти, защото не са значими – например паркинг и карта за градски транспорт, при условие, че екипът работи предимно от вкъщи. До няколко месеца ще сме готови с нов социален пакет, който, разбира се, ще е съобразен с новите нужди на екипа ни. 

– В този ред на мисли, как смятате, че ще се развие моделът „хоум офис“ – ще отключи ли тенденция към цялостно съкращаване на офис пространствата на компаниите в бъдеще? Kакви са плановете на ScaleFocus в тази връзка?

– Физическия офис за нас, в сегашния му вид, няма да има същата стойност от сега нататък. Определено нужда от фирмен хъб ще има, но с доста променени функции, отговарящи на актуалните развития в нашата индустрия. Офисът няма да е основното място, където ще се извършва работата. Творческата част от работата ще се извършва от вкъщи, или от отдалечени работни места. Фокусът ще е повече върху самите хора, техния талант и умения, без значение къде се намират – български или чуждестранни.

– Какви са прогнозите Ви за бъдещето на софтуерната индустрия след кризата, доколкото тя дебело подчерта нуждата ни от технологии? Какви перспективи се отварят пред IT бизнеса в България?

– Определено България се справи много добре със здравната част на кризата и този аспект на устойчивостта и адаптивността се вижда. В софтуерната индустрия имаме добър технологичен талант и дългосрочно ще вървим в подем. Това, с което трябва да внимаваме, е данъчният климат – всяка промяна в тази посока може да е опасна за краткосрочното и дългосрочното развитие и да насочи инвеститорите в съседните държави.

– В началото на тази година ScaleFocus обяви инвестиция от 45 млн. евро в развоен център в Република Северна Македония. Как влияе сегашната ситуация върху плановете на компанията там?

– В началото на февруари бяхме готови с офиса си там и наехме първите си служители. Продължаваме напред с тази инвестиция, но с актуализирани спрямо пазара планове за ръст през 2020 г. Дългосрочно това за нас е стратегическа инвестиция, от която нямаме намерение да се отказваме. Преди 2 седмици станахме и член на Стопанската камара за информационни и комуникационни технологии (МАСИТ).

– Като цяло, как се промени прогнозата за бъдещето на ScaleFocus? Кога и при какви условия очаквате тя да е отново в подем да инвестира и да наема нови хора?

– 2020 за нас ще е година на трансформация и адаптация. Scalefocus винаги е била компания, която расте постоянно. В този смисъл твърдо вярваме, че можем да запазим резултатите от 2019 г. През тази година фокусът ни е върху новата ни структура и бизнес линии, развитието на екипа и максималната добавена стойност към клиентите ни, с които заедно ще продължим с ръста през 2021-2022 г.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: криза | служители | офис | Пламен Цеков | ScaleFocus | софтуерна компания | трансформация | комапния | данъчен климат

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини