Може ли Oculus Go на Facebook да направи виртуалната реалност мейнстрийм?

Новият VR шлем е автономен и евтин

Снимка: БТА
Facebook не крие амбицията си да стане лидер в областта на виртуалната реалност (VR), като даде заявка за това още през 2014 г., когато инвестира 2 млрд. долара в придобиването на стартъпа Oculus VR. Две години по-късно социалната мрежа пусна първите си очила Oculus Rift, които, както и повечето конкурентни продукти, не зарадваха инвеститорите с кой знае какви продажби. Сега обаче на хоризонта се задава VR хедсетът Oculus Go, който според мнозина може да се окаже крайъгълният камък, който ще стимулират превръщането на виртуалната реалност в мейнстрийм. 

Първото, което трябва да се отбележи за Oculus Go, е неговата цена. Шлемът ще струва едва 200 долара, което е значително по-евтино от повечето VR системи, котиращи се за по 500 и повече долара. Именно цената е една от бариерите за масово навлизане на тези хардуерни решения, която на практика излиза дори още по-висока, предвид че за използването им често са нужни мощни и скъпи компютри и VR системи. 

Oculus Go обещава и друго важно нещо – да даде на потребителите по-голямо удобство. Това е така, защото за VR очилата идват под формата на автономно устройство, без нужда от свързване към други машини. Това означава, че използването им не налага наличието на кабели, скъпи компютри или конкретен вид смартфон. 

Новината за появата на новия продукт излезе през есента на 2017 г. Сега, по време на течащата в момента конференция на разработчиците на Facebook – F8, бяха дадени повече подробности за него. 

Според информацията Oculus Go е обвит от дишащ мрежест плат, „жив“ дисплей и вградени високоговорители. Последната характеристика идва да покаже, няма нужда от използването на допълнителни слушалки. 



Що се отнася до интерфейса, той е лесен за използване дори за хора, които не са VR маниаци и досега не са използвали технологията често. Oculus Go позволява сърфиране във Facebook, гледане на 360-градусови видеа, както и на сериали от Netflix например. Желаещите могат да си купят и специални 3D филми. 

От компанията уверяват, че устройството е удобно за носене за продължителен период от време. Помислено е и за хората с диоптрични очила, които могат да използват специален разделител и също да се наслаждават на изживяването, уточнява CNN. 

Ревюто на медията сочи, че визуализациите на видеата като цяло са били с гладко качество. Въпреки това при някои от 360-градусовите клипове, особено при тези заснети с телефон, си е проличало по-ниското качество. 

Социалният елемент ще е важна част от Oculus Go. Компанията е преработила приложението Rooms, позволяващо на хората да създават персонализирани среда и себеподобен аватар. Апликацията дава възможност на потребителите да канят своите приятели в своеобразните стаи, за да играят игри и да гледа филми напреимер. Собствениците на Oculus Go ще могат също да споделят помежду си снимки и друго съдържание от телефона си. 

По време на представянето от Facebook подчертаха и функцията Venues. Тя позволява да се гледат събития на живо като популярните в САЩ бейзболни срещи или стендъп шоута като Gotham Comedy Club. 

Разбира се, устройството има още много неща за подобряване, а едно от първите набиващи се на очи неща е бедната колекция от VR преживявания. Друг недостатък е тъй нареченият „3DoF“ контролер, който дава информация за движението на главата единствено в посока нагоре, надолу или настрани. По-модерните VR шлемове са оборудвани с „6DoF” контролери, които предлагат по-дълбоко преживяване. 

Животът на батерията също може да се окаже проблем. Очакванията са, че тя може да издържи около един час в играене на игри или око два часа в гледане на телевизия. За сравнение Oculus Rift не се нуждае от зареждане, тъй като е постоянно включен в мрежата.

VR все още не е завладяла потребителите 

Едва 4% от интернет потребителите по света в края на 2017 г. имат VR хедсетове, сочи статистиката на аналитичната фирма GlobalWebIndex. Въпросът е дали Oculus Go ще е достатъчен да запали масово хората по виртуалната реалност? Експертите имат смесени мнения. 

„Не мисля, че изведнъж това устройство ще промени пазара“, казва Виктория Петрок, главен анализатор в еMarketer. Според нея все пак очилата на Facebook може да повлекат технологията към нещо по-масово. Автономността на Oculus Go, смята тя, е нещо наистина много важно. 

Анхел Саг, анализатор в Moor Insights & Strategy, е по-оптимистичен. „Наистина мисля, че Oculus Go ще придвижи VR много по-близо до мейнстрийма“, казва той. В подкрепа на думите си той изтъква цената от 199 долара, която е „апетитна“ за много хора. 

Успехът на новия продукт до голяма степен зависи и от съдържанието. Ако разработчиците съумеят да извадят стойностни и забавни преживявания, това може да стимулира продажбите още в края на 2018 г., когато хората ще търсят интересни подаръци за близките си по Кледа например. 


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: конференция F8 | Oculus Go | VR | виртуална реалност | facebook

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини