Бойко Борисов откупи свободата на невинен пилот
ГЕРБ дава 80 000 евро от партийната каса, по нареждане на председателя
80 000 евро от партийната субсидия на ГЕРБ ще бъдат дадени за свободата на осъдения в Гърция и Кипър пилот Янко Стоименов, съобщи "Стандарт". Това е наредил лично премиерът Бойко Борисов, след като научил за несправедливата присъда, дадена от Гръцки и Кипърски съд на българския пилот.
Стоименов бе осъден да лежи 10 години ефективно в затвора, заради катастрофирал самолет на авиокомпанията "Хелиос Ер" през 2005 г. На борда е имало 151 пътници, като всички, включително пилоти и стюардеси, загиват. Янко Стоименов, който по това време работи в авиокомпанията, е напълно невинен.
Пилотът е осъден на 122 години затвор, от които 10 години трябва да бъдат излежани ефективно. Чуждите магистрати не уважиха доказателствата, които уневиняват българина. Те доказваха, че загиналите пилоти са назначени преди българинът да постъпи на работа в авиокомпанията и имат всички необходими сертификати и полетни часове, и са опитни авиатори. На 7 февруари Апелативният съд в Атина постанови, че Стоименов може да отърве затвора, ако плати близо 77 000 евро.
Парите-гаранция трябва да се приведат до 14 февруари, иначе българският пилот трябва да влезе в затвора и властите на всяка страна от ЕС са длъжни да го предадат, ако гръцките поискат това.
Миналата седмица в борба за доказване на невинността на техния колега, се включиха всички авиоорганизации в България - АБА/Асоциацията на българските авиокомпании/, Съюзът на летците, Националният транспортен синдикат и Международни транспортни и авиационни организации.
Синдикалистите отвориха две сметки за набиране на средства, но срокът е прекалено малък и ако премиерът и депутатите от ГЕРБ не приеха присърце съдбата на пилота, той щеше да влезе в затвора този петък. Оттам много по-трудно щеше да води битката за доказване на своята невинност. Случаят е прецедент в световната авиационна практика. Осъждането на пилот, който няма никаква вина за катастрофата, може да доведе до непредвидими последици, свързани с безопасността на полетите.
Гърците отказват да направят нова експертиза за евентуална повреда на самолета. "Озадачен съм от решението на съда. Заключението за вината на пилотите е на базата на грешна хипотеза. Всички доказателства, които я градят ги няма", обяснява Стоименов в интервю по bTV.
Теорията на гръцките следователи е, че пилотите са изгубили съзнание и някой е влязъл да управлява. Това, което се чува на записа от последните минути не показва някой да се е уплашил и да реагира. Чува се сигнал за бедствие, но в гласа просто не личи стрес. Стоименов каза, че не може да се ангажира с категорично твърдение дали става въпрос за манипулация на записа.
"Мен ме притеснява като специалист, че на този самолет още има нещо, което може да бъде опасно. Гръцките власти отказват да започнат ново разследване, от което могат да излязат още доказателства за състоянието на самолета", каза пилотът.