Българите харчат все повече за своите хобита
Според "БНП Париба Лични Финанси" тези тенденции доказват, че жизненият стандарт и благосъстоянието на българите се повишават
Българите купуват все повече стоки, свързани с тяхното хоби. Новото издание на класацията "Хоби топ 5 на изплащане", изготвена от "БНП Париба Лични Финанси", показва още, че хората вече са готови да похарчат по-големи суми за продукти за свободното време.
В периода ноември 2012 г. - ноември 2013 г. е бил отчетен ръст от 7% на молбите за покупка на хоби стоки на изплащане. Освен това някои от най-търсените продукти са значително по-скъпи в сравнение с моделите от предишното издание на рейтинга за предшестващия период. В класацията влязоха и стоки, които трудно могат да се определят като "от първа необходимост".
Според финансовата компания тези тенденции доказват, че жизненият стандарт и благосъстоянието на българите се повишават. Прогнозите са, че с постепенното подобряване на икономическата обстановка в страната, такива стоки ще бъдат все по-търсени. Според експертите на "БНП Париба Лични Финанси" хората гледат все по-уверено в бъдещето и са готови да похарчат пари за хоби продукти и стоки за свободното време.
Класацията "Хоби топ 5 на изплащане" класира 3-те най-търсени модела сред 5-те най-популярни групи "хоби" стоки: "Инструменти и оборудване", "Авто аксесоари и оборудване", "Фото и видео камери", "Аудио оборудване" и "Спортно оборудване".
Целта на рейтинга е да информира кои са най-предпочитаните стоки за свободното време, купувани на изплащане, според информацията на компанията. Новото издание е изготвено на базата на повече от 31 000 молби за финансиране на "хоби" стоки, получени в периода ноември 2012 г. - ноември 2013 г.
Повишаващи се цени
В новото издание на класацията се наблюдават значителни промени по отношение на цените на най-търсените стоки. Например, тон колоните, които са на трето място в категория "Аудио оборудване", са със средна цена 480-520 лв. В предишното издание най-популярният модел беше с цена 130-180 лв. Обяснението за тази промяна е, че през последните месеци, хората търсят по-висок клас аудио системи за домашно кино. Очевидно българите са готови да похарчат по-големи суми за повишаване на качеството на домашното забавление. Тази тенденция се потвърждава и от факта, че през първите 6 месеца на 2013 г. най-търсената стока на изплащане бяха 3D Smart телевизорите, както показа друга класация на БНП Париба Лични Финанси, България - "Топ 10 на изплащане".
В категория "Инструменти и оборудване" също има значителна промяна на цената на една от най-търсените стоки. В първото издание на класацията средната цена на храсторезите беше 150-200 лв., а в момента е 550-600 лв. Най-търсеният модел в новото издание на "Хоби топ 5 на изплащане" е с много по-добри характеристики и може да бъде определен като "професионален" инструмент. Това потвърждава един от изводите от първото издание на класацията, че градината е едно от любимите хобита на българите.
По-скъпи са и най-търсените велосипеди - във второто издание на рейтинга тяхната средна цена е 540-590 лв. докато в първото беше - 240-280 лв. Експертите на БНП Париба Лични Финанси, България, обясняват този тренд с нарастващия интерес към спорт и занимания на открито. Ето защо се повишават и изискванията към спортната екипировка. В новото издание на класацията най-търсените велосипеди са с алуминева рамка, а не със стоманена, както беше в предишното.
Във връзка с новия рейтинг "Хоби топ 5 на изплащане" изпълнителният директор на БНП Париба Лични Финанси, България Луик Льо Пишу заяви: "Повишеното търсене на "хоби" стоки на по-високи цени потвърждава нашите прогнози, че този сегмент ще расте и че жизненият стандарт на българите се повишава. Според нашите наблюдения, в близко бъдеще такива продукти няма да бъдат възприемани като строго професионални, а по-скоро като необходимост както са телевизорът, хладилникът и т.н. Ние очакваме, че нашите търговски партньори ще продават все повече и повече "хоби" стоки, така както вече го правят колегите им в Западна Европа".
Новите "хоби" звезди
Второто издание на класацията показва също, че някои хоби стоки тепърва ще имат значителна роля на пазара. Някои от тях влязоха в "Хоби топ 5 на изплащане", а други се очаква да се появят в следващото издание на рейтинга.
Сред новите звезди са автомобилните гуми. Тези стоки влязоха в класацията в категория "Авто аксесоари и оборудване". В новото издание те изместиха GPS навигационните системи. Най-търсените стоки от този тип са среден клас зимни гуми с размери 195/64/15 и средна цена от 120-130 лв. за гума. Тези гуми са подходящи за най-разпространените автомобили в България, които са от среден клас и не изискват специални гуми със специфични характеристики. Според данните на компанията средният период на изплащане е 6 месеца, което означава, че хората искат да затворят кредитите си преди летния сезон, когато някои от тях вероятно ще си купят нов комплект гуми на изплащане.
В категория "Авто аксесоари и оборудване" скутерите са една от стоките с потенциал да влезе в класацията. В момента те са на 6-та позиция, но са близо до лидерите. Тази тенденция също потвърждава извода, че жизненият стандарт на българите се повишава, особено имайки предвид, че у нас скутер се купува като допълнение към автомобила, за разлика от южните страни, където мото сезонът е целогодишно и хората използват мотопеди като основно средство за придвижване. Експертите на БНП Париба Лични Финанси, България обясняват повишения интерес към такива стоки с желанието на много шофьори да спестят време, избягвайки задръстванията.
Друга "хоби" стока, която има потенциал да влезе в класацията в категория "Аудио оборудване" е музикалният синтезатор. Най-търсеният модел е от среден клас с цена 290-340 лв. Той е с 61 клавиша, 5 октави и функция за самообучение.