Българските машиностроители търсят алтернатива на европейските пазари
Тази година ще е по-лоша за сектора от 2011 г., но по-добра от 2010 г., казва Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България и изпълнителен директор на Старa планина Холд
- Г-н Велев, за първите пет месеца на годината консолидираните продажби на Стара планина Холд се понижиха. Анализите ви показват, че в края на юни спадът ще се усили. На какво се дължи това?
Всъщност първото тримесечие на 2012 г. беше сравнително добър период. Още в края на миналата година казахме, че ако успеем да повторим резултатите от 2011 г. ще е успех, тъй като сме свидетели на свиване на икономиката в еврозоната. Именно там са основните ни пазари, макар и компаниите да търсят начин да излязат на нови пазари - ОНД, Далечния Изток, Австралия, Канада, Америка. Нашите клиенти там поръчват същите обеми, даже се наблюдава и малък ръст, докато в еврозоната имаме съществено намаляване на активността.
- Означава ли това, че износителите вече търсят алтернатива на европейските пазари, които са в криза?
Алтернативата са именно пазарите, които посочих - ОНД, Далечния Изток, Австралия, Канада, Америка - доларовите пазари. Друг фактор, който ни помага за по-добри продажби там е и повишаващия се курс на американския долар.
- Има ли интерес от тези пазари към продукцията на българските машиностроители?
Определено има. Бързото преориентиране обаче не е възможно. Но това е процес, който тече - наблюдаваме свиване на продажбите в еврозоната и растящ износ към трети пазари.
- Основната част от продукцията ви е за износ. Каква е обаче ситуацията с продажбите на българския пазар?
На българския пазар има задържане на продажбите на електротехнически изделия. В същото време се наблюдава ръст на продажбите на козметика и текстил.
- М+С Хидравлик е единственото значимо предприятие в портфейла на холдинга, което отчита ръст. Очаквате той да продължи, макар и с известно забавяне. Благодарение на какво е ръстът?
М+С Хидравлик е предприятие, което може да се ползва като бенчмарк, но трябва да се има предвид, че при него резултатите се виждат с известно закъснение, защото продажбите са предимно на вторичния пазар. Това, което е ясно за продажбите на ХЕС преди половин година сега е ясно и при М+С Хидравлик - а именно, че имаме повишена активност на пазарите на дружеството през летните месеци.
- Страда ли все още машиностроенето от кризата? Намаляват ли поръчките от чужди контрагенти?
Миналата година много от машиностроителните компании, които работиха за експорт значително подобриха резултатите си. Но от началото на тази година се вижда тренд надолу. През 2011 г. имаше усещане, че кризата в сектора си отива. Сега обаче отново има усещане, че тя не си е тръгнала.
- Очаквате ли тенденциите от началото на годината да се запазят и през оставащите месеци?
Със сигурност през третото тримесечие ще има спад спрямо второто, говоря и за БВП на страната. Какво ще стане през четвъртото тримесечие не се наемам да прогнозирам. Процесите в икономиката са инертни, имаме тренд надолу, който едва ли ще се обърне толкова бързо.
- Как очаквате да завърши годината за Стара планина и дружествата в портфейла на холдинга?
Годината ще завърши сравнително успешно, от гледна точка на това, че дружествата ще с положителен финансов резултат. Ще формират печалба, макар и с 10% по-малка. Това ще е следствие и от по-малкото продажби.
- Тежи ли ви все още кризата на европейските пазари?
Да, тежи, тъй като над 50% от експорта ни е към тези страни.
- Добра ли ще е годината за българското машиностроене?
Ще бъде по-лоша от миналата и по-добра от 2010 г. Очевидно трябва да се научим да живеем в тези условия. Надявам се обаче максимално бързо да успеем да се върнем към предкризисните нива на продажби.