Деян Дънешки: Модернизацията на пощите ще продължи

Внедряването на новите технологии цели връщане на част от загубения пазарен дял, казва главният изпълнителен директор на Български пощи ЕАД

10487 ~ 6 мин. четене
Автор: Атанас Христов

- Господин Дънешки, какви са приоритетите ви за развитието на Български пощи ЕАД?

Сегашното състояние на пощите не веднъж е коментирано в общественото пространство. Знае се, че от началото на 2011 г. пазарът на пощенските услуги беше либерализиран. До края на 2010 г. Български пощи работиха в условията на монопол по отношение на универсалната пощенска услуга (УПУ), но от 2011 г. това вече не е така. На пазар за няколко десетки милиона лева се появиха няколко оператори, които могат да изпълняват УПУ. Нормално беше част от този пазар да бъде завоюван от тях, с различни прийоми.

След тази ситуация се наложи да пренаредим приоритетите в развитието на Български пощи. Още с пристигането си в дружеството заявих, че моят приоритет ще е технологизирането на Български пощи. Въпреки недостига на пари за инвестиции, каквито все пак има, фокусът е в т. нар. интегрирана платформа, по-позната като интегрирано гише.

Тази тема я повдигнахме още през 2010 г. След това избрахме компания, разработихме технология и в момента сме на финала на реализацията.

Тази интегрирана платформа ще ни позволи да обслужваме нашите клиенти по технология, която ползват част от конкуренти ни. Говоря за финансовите услуги. Български пощи освен, че изпълнява УПУ, извършва и много финансови услуги - свързани с инкасо на сметки на мобилни оператори, ютилити компании и кабелни телевизии. Раздаваме и пенсии в пощенските клонове. Събираме и данъци на определени места.

Целим внедряването на съвременни технологии и инкорпорирането на всички процеси в една интегрирана платформа, за да може нашият служител да обслужва клиента от една точка. В момента се получава парадокса, че клиентът плаща нещо на една опашка, а след това трябва да се нареди на друга. Често това създава напрежение. В този динамичен свят клиентите, които търсят по-голяма динамика се чувстват дискомфортно.

 

- Кога да очакваме интегрираното гише да заработи на пълни обороти?

На пълни обороти трябва да заработи до края на септември. То и в момента работи на места.

Ние бяхме планирали да го пуснем доста по-рано, но процесът на внедряване на толкова сложно технологично решение, в дружество с 12 хил. служители и 3 хил. точки, е много специфичен. Тези точки трябва да бъдат свързани с интегрирана информационна система, в която това приложение да работи централизирано. Предизвикателството се оказа сериозно. Нашите партньори много ни помагат в процеса, но има и технологично забавяне.

 

- Очаквате ли след модернизацията да върнете част от загубените си пазарни позиции?

Всичко, което правим е точно с тази цел.

Подменяме и счетоводната програма. Внедряваме доста по-гъвкаво приложение, което ни позволява по-бързо да събираме данните и да вземаме по-информирани управленски решения.

В процеса на работа, който заварих преди две години имаше много дейности, които се изпълняваха "на ръка". Допълнително се фокусираме и към търговските дейности. Стремим се да бъдем максимално близо до пазара и да се нагласяме спрямо очакванията на нашите клиенти.

 

- Какви други услуги планирате да пуснете?

В момента обучаваме голяма част от служителите на търговски умения. Опитваме се да излезем от монополния елемент, в който дружеството е работило дълги години и мотивацията е била различна. Подобряваме търговските умения, за да се продават повече услуги.

Пощенската марка с персонализирана винетка е услуга, която пуснахме преди няколко месеца. Има много голям интерес към нея. До месец планираме да пуснем услугата електронна пощенска картичка. Тя е насочена към собствениците на смартфони. На база съвременните технологии, този продукт ще даде възможност на клиента от всяка точка на България да си направи снимка, да я изпрати електронно към нашата система, да плати с СМС таксата за разноса и производството на тази картичка, след което ние ще я разпечатаме и доставим на посочения адрес.

Стремим се да показваме на клиентите ни, че се променяме.

В края на миналата година развихме и експресни международни парични преводи. Партнираме си с един от големите оператори в страната. Откриваме пощенски гишета в метростанции, търговски вериги в университети, водим преговори с ВМА.

 

- С оглед технологичните подобрения, да очакваме ли съкращаване на персонал и закриване на станции?

От началото на тази година разработихме доброволна програма за напускане и много от служителите ни се възползваха от нея. Персоналът намаля с около 900 човека. Преструктурираме и транспортните дейности.

Работим в две посоки - увеличаване на приходите и редукция на разходите. Намаляването на разходите обаче не може да е до безкрайност. Частта приходи дава големи възможности за развитие и работим основно в тази насока.

 

- Ще бъдат ли запазени пощенските станции по селата и в отдалечените места?

Скоро се тиражира един медиен слух, че едва ли не ще закрием изведнъж 1000 пощенски станции. Това не е вярно. Виждаме, че до момента не се е случило, няма и да се случи.

Има места, където пощенската дейност намалява естествено, защото населението намалява. Говоря за населени места, където има по 20-30 човека. Случва се дори наш служител там да напусне и няма кого да назначим.

Ние обслужваме 5000 населени места, но с 2981 пощенски станции. Останалите около 2000 населени места обслужваме с междуселищни пощальони.

Осъзнаваме, че присъствието на пощенските станции в малките населени места е ключово за населението. Дружеството изпълнява и сериозна социална функция, затова сме много внимателни в тази насока. Разглеждаме много фактори преди да вземем решение за закриване или преместване на пощенска станция. В много случаи не закриваме, а преместваме.

Истината е, че към момента сме закрили много малко пощенски станции - основно в промишлени обекти с отпаднало значение. Например в закрити поделения, фалирали или приватизирани заводи. Въпреки че в малките населени места станциите са голяма тежест за нас не ги закриваме, а търсим начин максимално да ги запазим.

 

- Защо се наложи да поискате разсрочване на облигационната емисия?

При пласирането на облигацията имаше изисквания към нас да спазваме определени финансови показатели. Естествено, промяната на пазара и поведението на клиентите доведе до промяна на финансовите резултати, а от там и на показателите. Това, което сме договорили с облигационерите по отношение на плащанията, го изпълняваме в срок. "Български пощи" няма да допусне забавяне на плащането по задълженията си към облигационерите.  

Ние договорихме една отсрочка за изпълнение на показателите. Получихме разбиране от облигационерите, дадохме им нашите анализи и прогнози, казахме какви действия ще предприемем за подобряване на финансовия резултат и от там на заложените показатели.

Истината е, че световната икономика боксува и ние не сме изключение от правилото.

 

- Притеснява ли ви по-високата лихва, която поискаха облигационерите?

Облигационерите поискаха една малка надбавка, която компенсира намалението на Euribor. Откакто пласирахме емисията, до момента Euribor се е понижил с около 50%. По-ниската стойност на води до намаляване на общото лихвено плащане. Облигационерите поискаха една малка надбавка, която компенсира 25% от общото намаляване. Поради това договорената надбавка няма да се отрази като увеличаване на размера на лихвеното плащане.

 

- Планирате ли продажба на още активи, които не са основни за дейността на дружеството?

Планираме да се освободим от всички активи, които ни носят разходи и не използваме при изпълнението на дейността си. В момента имаме редица имоти, чиято продажба се разглежда от Министерски съвет. Чакаме тяхното разрешение.

Пазарът обаче не винаги реагира на нашите очаквания. Имахме чудесен имот на пл. "Славейков", който в годините на нормален пазар би се купил веднага, но в момента няма никакъв интерес към него. И това на фона на много добрата цена, разбира се съобразена с пазара.

Ние продължаваме да популяризираме тази дейност, защото това ще са приходи, които ще ни позволят да внедрим още нови технологии, което би се отразило на качеството на дейността ни и съответно на финансовите резултати.

 

- Колко приходи планирате да имате от продажбата на тези активи?

Ние сме изкарали доста имоти. Трудно е да се определи стойност, защото пазарът определя цената. Още повече, продажбата се извършва чрез търг, като началната продажна цена се определя от лицензиран оценител. При провеждането на търга не може да се предвиди до каква крайна стойност ще се достигне.

Има технологично време преди да се стигне до продажба. Клиентът решава кога и дали да купи и за колко пари.

Подкрепи Economic.bg