Германия вече не е с най-добрите пътища в света

Федералната република все повече пести от пътната поддръжка и губи реномето си на рай за шофьори

Регрес

Автор: Николай Марченко

Германската пътна мрежа губи имиджа си на най-добрата в света, става ясно от обширен материал на немската радио-телевизия Deutsche Welle (DW). Броят на ремонтните участъци по германските улици расте главоломно, някои шофьори седят с часове в задръствания, мостовете по магистралите са в окаяно състояние, а улиците са пълни с дупки, информира медията.

"Проблемът е известен отдавна, но политиците не му обръщат достатъчно внимание", коментира инженерът проф. Хартмут Бекедал. "Опасявам се, че след 20 години Германия ще западне икономически, ако не се заемем сериозно с този проблем", казва той. Експертът пояснява, че годишно в държавната хазна липсват 7,2 млрд. евро за поддръжка на пътищата, докато трябват поне 15 млрд. евро.

Липсата на инвестиции само влошава положението и пътните артерии стават все по-лоши. "В момента например дупките по пътищата се запълват с най-евтиния асфалт, който рядко е дълготраен", казва професор Бекедал.

Председателят на Сдружението на германските градове Герд Ландсберг също смята, че е крайно време за провеждането на обширна дискусия около финансирането на пътното строителство: "Имаме нужда от повече пари за саниране и за по-добро направление на транспортните потоци. Движението по улиците се увеличава, а ние не можем да строим толкова бързо".

За поддръжката на по-голямата част от германските пътища (близо 600 000 километра) са отговорни отделните федерални провинции и общините, като ги финансират от собствените си бюджети. Премиерът на федерална провинция Шлезвиг-Холщайн Торстен Албиг предложи спорна идея всички шофьори в страната да бъдат задължени да плащат еднократна годишна такса от 100 евро за запълването на дупките по улиците.

Проф. Бекедал пък посочва сегашното използване на средствата, постъпващи от задължителния пътен данък. "Държавата прибира всяка година 8,5 милиарда евро от пътен данък. В крайна сметка обаче излиза, че с тези пари шофьорите съфинансират не само поддръжката на пътните артерии в населеното място, в което живеят, а и например поддръжката на спортната зала в съседното село", обяснява професорът.

И Герд Ландсберг е убеден, че шофьорите трябва да плащат повече за поддръжката на пътищата. Той предлага в дългосрочна перспектива въвеждането на единна европейска пътна такса."Ако Германия иска да запази доброто си реноме, трябва да действа незабавно", призовават в един глас експертите. Те са на мнение, че след 20 години без обновяване, а само с „кърпене” на магистралите и национални пътища икономиката може да се срине.

 

 

Коментари: 0