Искаме да разширим пазара си в България
Целта ни е да бъдем първи след националния пощенски оператор, Андреас Драгоситс, директор за Централна и Източна Европа в Австрийските пощи
- Г-н Драгоситс, интересувате ли се от Български пощи и бихте ли участвали в тяхната приватизация?
Не. Не се интересуваме, тъй като ние вече имаме български партньор и това е добра основа за влизането ни на българския пазар. Пък и от гледна точка на правилата на антитръстовото законодателство, не мисля, че това ще ни бъде позволено.
- Казахте, че имате намерение да развивате в България последния километър на пощенските услуги. Бихте ли обяснили?
Последната миля, последният километър е свързан с доставката на пощенската пратка буквално до самите адресати. Има милиони пощенски пратки. Винаги има място за по-голямо подобрение в услугата. Именно това се опитваме да постигнем в Австрия и ще постигаме в България.
Искаме да оптимизираме процесите въз основа на ноу-хау и на новите технологии, да въведем дейности като "трак енд трейс". Това е новата система за проследяване на колетните пратки на Австрийските пощи.
- Обратната връзка, че колетът е получен?
Системата се въвежда за препоръчаните пратки. Обикновено дистрибуторът в хода на технологиите, които се използват, знае, че пратката е стигнала до крайната си цел.
- Колко пощенски станции имате в Австрия? Какъв е пазарният ви дял в страната и в Източна Европа?
В момента имаме 600 собствени клона и около 1300, които са под формата на франчайзинг с партньори. Искаме в бъдеще да имаме 500 собствени клона и 1500, които са с партньори на франчайзинг.
По отношение на пазарния дял, зависи кой пазар точно визирате. От пазара на писмовните пощенски услуги притежаваме почти 100% дял. Докато от пазара на пряката реклама държим по-големия дял, но не 100%. В Югоизточна Европа делът ни варира в зависимост от отделните услуги. Но когато става дума за адресираните пощенски пратки, сме номер едно.
- Ще развиете ли мрежата от клонове на частния пощенски оператор, от който придобихте 26% дял, но имате намерение до 2014 г. той да нарасне на 76%? В момента МБМ Експрес има 69 офиса в страната, което е абсолютно недостатъчно при положение , че взе кореспонденцията на такива мастодонти като НОИ, НАП и други от Български пощи, които имат близо 3000 станции.
Да, ще имаме увеличение на мрежата, но това не е нашата основна цел - да увеличим клоновете.
- Какви са очакванията ви от влизането ви на българския пазар?
Много лесно може да се измери успешното партньорство. Ако сме осъществили бизнес плана, значи партньорството е успешно. Сделката означава влизането на Австрийските пощи на пазара в България чрез закупуване на 26% дял в МБМ Експрес. Развитието на тази компания е задължително и то заслужава да получи признание. Видял съм и съм участвал в придобиването на много компании, но трудно може да се намери втора като българската. Това, което прави успехът й забележителен е, че той е постигнат изключително със собствени сили. Сега ние също ставаме част от успеха на тази компания.
Австрийските пощи са едни от малкото бивши пощенски оператори, които започнаха да листват 50% от капитала си на фондовата борса .
- Казахте, че за 2011 г. имате 1,5 млрд. евро постъпления от пощенски услуги и клоновата мрежа и 850 милиона евро от колети и логистика. А тази година, въпреки кризата, до март имате увеличение на печалбата преди облагане от 7% на 9 %в сравнение с миналата година. Как го постигате?
Стратегията ни се състои от четири крайъгълни камъка. Първият е защита на водещата си пазарна позиция. Вторият е свързан с разширение на избраните от нас пазари. Именно тази наша цел е причината да бъда тук в България. За нас това означава да имаме развитие извън рамките на Австрия. Ние вярваме, че сме един регионален актьор, участник на пазара, за разлика от Дойче пост, или Холандските пощи, които се приемат за световен участник на пазара. Къщата на Австрийските пощи има два основни стълба и една много стабилна основа. Основата е мисията ни да бъдем алтернативен оператор на пощенски услуги.
- На кого да бъдете алтернатива?
Алтернативен пощенски оператор означава, че искаме да бъдем първите след националния пощенски оператор. Основата за това е съчетаване на местно с международно ноу-хау. Двата стълба на къщата ни се основават на адресираните и неадресираните пощенски пратки, които искаме да развиваме.
Подобряването на ефективността и гъвкавостта на разходите ни е третият опорен камък за развитието на Австрийските пощи и накрая е политиката ни услугите да бъдат ориентирани по-силно към клиентите. Затова смятаме да увеличим портфейла на услугите в България.
Това са причините и политиката , която ще следваме при навлизането ни в България. Разширяването ни в Югоизточна Европа е на първо място е източник за растеж. Либерализирането на пазара на писмени пощенски услуги е голяма възможност. Австрийските пощи в много от страните в Югоизточна Европа се явяват основен чуждестранен пряк инвеститор, включително и в България. Нашият подход е да следваме клиентите си.
Разглеждаме региона като място за иновации.
Смятаме, че с помощта на МБМ Експрес можем да бъдем номер 1 алтернативен пощенски оператор.