НАП погва погребалните агенции
Дълги години собствениците на траурни агенции разчитали на това, че никой опечален няма да тръгне да си търси финансови документи за парите, които е платил за погребение
Масирани данъчни проверки в погребалните агенции в цялата страна стартират след празниците. Това Националната агенция за приходите (НАП), пише „Монитор”. Фирмите в този бранш изкарват сериозни суми, които обаче не декларират пред държавата и често забравят да си внесат дължимите налози, твърдят разследващите. По-сериозните нарушения били при фирми, които на хартия се води, че не извършват почти никаква дейност.
До акцията на служителите на НАП се стигнало, след като анализ на риска показал, че в брашна често се заобикалят данъчните правила. Данните са събрани на база свързаните към приходната агенция касови апарати. Според цифрите към момента с централната система са вързани 507 апарата в цялата страна. Бройката на реално действащите траурни агенции обаче най-вероятно е поне два пъти по-голяма, обясниха запознати.
Дълги години собствениците на траурни агенции разчитали на това, че никой опечален няма да тръгне да си търси финансови документи за парите, които е платил за погребение. Ако пък случайно някой поискал касова бележка, по-късно сумата можела да се изтрие от паметта на касовия апарат със специален софтуер. Откакто НАП задължи всички търговци да свържат устройствата си, системата на данъчните веднага сигнализирала за възможни злоупотреби в този сектор.
Според системата на НАП в страната имало няколко погребални бюра, които отчитали месечен приход под 100 лв. „Разбирате, че тази сума е нереална. Дори да предположим, че фирмата е имала само 1 погребение за този месец, то пак струва много повече от 100 лв”, коментираха запознати.
За да се установи какви приходи реално имат траурните агенции, данъчните са изпратили запитвания до общините в цялата страна. Общинските дружества „Обреден дом” са единствените, които по закон имат право да са концесионери на гробищните паркове у нас. Така при тях се събира пълна информация за броя погребения, извършени на територията на една община за конкретен период от време. Там се пази и информация каква фирма са ползвали опечалените. Целта е да се направи засечка между данните, декларирани от погребалните бюра и от общинските дружества.