„Направи си сам“, или успехът на IKEA

Магазините на компанията генерират продажби за 26 млрд. евро

5160 ~ 3 мин. четене
Автор: Атанас Христов

70 години в бизнеса. От продажбата на химикалки и часовници до най-голямата верига в света за търговия на дребно с мебели. Обвинявана и възхвалявана. Всичко това е IKEA - шведската верига магазини, която днес има около 350 огромни магазина в целия свят. Включително и в България.

Началото

Историята на IKEA (ИКЕА) започва през 1943 г., когато 17-годишният Ингвар Кампрад решава да основе компанията. Името на фирмата е абревиатура - от инициалите на създателя (Ингвар Кампрад - И.К.) и първите букви на фермата и селцето, в които е израснал - (Е.А. от фермата Елмтарюд в селцето Агуннарюд).

Преломни години

Първата реклама, първият каталог, първият шоурум и първият магазин. В рамките на 15 години - между 1943 и 1958 г. от малка фирма за търговия с дребни артикули IKEA достига до отварянето на първия си магазин, който е разположен на площ от 6700 кв. м.

Компанията започва да продава мебели през 1948 г., а три години по-късно - през 1951 г. публикува първия си безплатен каталог. Тази практика продължава и до днес, като се печатат стотици милиони каталози.
Първата изложбена зала отваря врати през 1953 г., което позволява на клиентите да видят стоките, преди да ги поръчат. А 5 години след това в Елмхулт, Швеция, е открит и първият магазин на компанията. През 1959 г. в IKEA е назначен и работник № 100.

Не по-малко важни са 60-те и 70-те години на миналия век за развитието на шведската верига магазини. През тези години IKEA се прочува с особения шведски дизайн на мебелите, които произвежда и продава, и с модерните, понякога необичайни на вид стоки за домакинството.

Освен дизайна и необичайния вид, компания налага и още една практика - имената на нейните продукти са прости и се помнят лесно. Това се налага заради проблемите с дислексията на основателя на IKEA. Нещата за баня са кръстени на скандинавски езера и реки, бюрата и столовете носят мъжки имена, а шведските острови са дали наименованията на градинското обзавеждане.

През 1960 г. в магазина на IKEA в Елмхулт е отворен и първият ресторант с тази марка. Емблемата в тях са предлаганите кюфтенца със сос и картофи. Те са характерни за кухнята на скандинавската държава и идват от детството на Кампрад.

Първият магазин извън Швеция е отворен през 1963 г. в Норвегия, а през 1973 г. IKEA излиза и извън Скандинавския полуостров, като отваря магазин в Швейцария.

Революцията "Направи си сам"

В годините на бурно развитие на компанията, когато ударно се отварят магазини по целия свят, IKEA прави и поредното си революционно нововъведение. На предприемчив служител на дружеството му хрумва да свали краката на масата, която трябва да достави, защото заемали твърде много място. Така мебелировката е поставена в плоска кутия, която много по-лесно се пренася, складира и по-добре предпазва стоката от повреди. По този начин IKEA спира да транспортира "въздух".

Практиката спестява на фирмата и на клиентите пари. Купувачите на мебели трябва сами да превърнат плоските кутии в мебели, като си ги сглобят сами. Подобна стратегия обаче създава и известно неудобство. Преди години норвежкият премиер Кйел Магне си призна, че трудно се справя с упътванията на IKEA.

Една година в България

Разрастването на IKEA не спира и в наши дни. Преди малко повече от година компанията стъпи и на българския пазар, след като откри магазин в София. Той отвори официално врати на 20 септември 2011 г. Софийският мебелен хипермаркет е 326-и поред под шапката на шведският мебелен гигант. Няколко дни преди официалното стартиране на магазина в България в Мелбърн беше открит обект №325.

Инвестицията в магазина в София е на гръцката компания Fourlis, която притежава франчайз правата за магазините в България, Гърция и Кипър. В софийския мебелен хипермаркет са заети около 330 служители, а очакванията на компанията бяха за първата година магазинът да бъде посетен от 1.5 млн. клиенти.

Не само мебели

Освен в бизнеса с мебели компанията инвестира сериозни и на имотния пазар. Последните планове на IKEA са да построи цял квартал в германския град Хамбург с жилища, офис сгради и магазини за хиляди жители. Освен това шведската верига обмисля да създаде мрежа от най-малко 100 нискобюджетни хотела в цяла Европа. Развитието на този бизнес ще бъде поверено на дъщерната Inter IКЕА. Изграждането на хотелите ще започне от страни като Великобритания, Холандия, Полша и Германия, които са известни туристически дестинации. Хотелите обаче няма да използват името IKEA и няма да се ръководят директно от мениджмънта на шведската фирма.

Нелоши приходи носи и франчайз бизнеса на IKEA. Всички компании, които използват марката плащат по 3% от брутните си продажби на Inter IКЕА. За 2011 г. сумата се оценява на 789 млн. евро.

Магазините на IKEA по света са генерирали продажби за 26 млрд. евро през миналата година, което е повишение спрямо 24 млрд. евро през 2010 г.

Подкрепи Economic.bg