Папазов отчете 171 млн. лв. просрочени дългове в БДЖ
Министърът на транспорта се хвали с намалелите загуби в железниците при това правителство
В момента просрочените задължения на БДЖ са в размер на 171 млн. лв. Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Димитър Папазов, при среща с неправителствени организации в Министерски съвет (МС).
Той припомни, че през 2013 г. МТИТС и БДЖ изготвиха план за преструктуриране и финансово стабилизиране на Холдинг БДЖ за периода 2013 – 2023 г. „Планът е разработен по дружества и цели да възстанови дългогодишната им жизнеспособност, въз основа на реалистични мерки. От особена важност е всички да разберат, че най-важният елемент за оздравяването на БДЖ, е предоговарянето на задълженията на БДЖ”, каза министърът.
Според Данаил Папазов въпреки намалението от 100 млн. лв., все още „има огромна сума, която към момента БДЖ не може да изплаща в сроковете, които са набелязани предварително”. Той отчете, че в момента на застъпване на управление на правителството, към 30 май 2013 г., натрупаната загуба в БДЖ за 2012 г. е била над 20 млн. лв., при общи задължения от 724 млн. лв. „В края на годината приключихме след всички изчисления и актуализации, със загуба от 9 млн. лв. В началото на тази година изоставането беше огромно. Имахме изоставане при товарните превози с почти 1,5 млн. лв.”, поясни министърът.
„В края на годината, във връзка с мерките, които взехме, дружеството, с оглед на товарните превози, започна да работи доста по-ефективно. Благодарение на това приключихме годината с по-добър резултат”, похвали се той.
По отношение на Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), Данаил Папазов поясни, че „работи под непълна себестойност, тоест без процент печалба”. „Предоставената субсидия от държавния бюджет се разходва за издръжка на текущата дейност. Предоставяните от държавния бюджет капиталови средства се използват за придобиване на дълготрайни материални съоръжения. Разходите на компанията се оптимизират непрекъснато”, каза той.
Според него НКЖИ също е в процес на преструктуриране. „Процесът се изпълнява по програмата за оперативно преструктуриране за периода 2011 – 2016 г. В средата на миналата година се направи актуализация на тази програма”, коментира Папазов.
Според него не се предвижда обединяване на дружествата БДЖ и НКЖИ. „Съгласно директива на европейския институт за развитие на железниците в общността, функциите на БДЖ бяха преустановени. От 1 януари 2002 г. бяха създадени две независими компании – БДЖ и НКЖИ. С тази структура са приети като пълноправни членове на ЕС”, каза той.
Министърът припомни, че през 2012 г. беше приета директива за създаване на единно европейско железопътно пространство. „Директивата препотвърждава необходимостта от разделяне на двете дружества, и необходимостта от независимост. Не смятаме да обединяваме двете дружества, ще продължим да ги развиваме”, каза министърът.