Самоуправляващи се автомобили – реалност или мечта

Основните новатори при технологиите за автономно шофиране ще станат ясни на изложението във Франкфурт, което започва този четвъртък

156 ~ 2 мин. четене
Автор: Михаела Зарева

Когато Mercedes-Benz презентира новия S-Class седан на летище Хамбург през май, автомобилният гигант направи всичко възможно за успеха на модела, като дори покани певицата Алиша Кийс за участие на събитието.

Истинският акцент на събитието обаче, бе богатата палитра от автоматизирани функции на шофиране, разработени от инженерите на Mercedes и заложени в модела, пример за бъдещето на автомобилната индустрия.

Новата S-класа включва стерео камера и радари с дълъг, среден и малък обсег вътре в купето, които позволяват на автомобила да спира автономно, в случай че пешеходец внезапно стъпи на пътя. Освен това, съществува и възможност за коригиране на опити за смяна на лентата, ако тя вече е заета.

На магистралата, автомобилът автоматично се позиционира в средата на лентата. Адаптивно регулиране на разстоянието при скорост до 200 км/ч гарантира поддържането на постоянна дистанция от предния автомобил. В бавно движещ се трафик в условия на задръстване, автомобилът може дори да се управлява сам.

Ралф Хертвих, директор на отдела, който отговаря за системите „Driver Assistance” на Mercedes-Benz, споделя, че мрежата от камери, сензори, изпълнителни механизми, както и системи за обработка на данни, са създадени да подпомогнат революционната технология за автономно управление на автомобила, а сложността им е  "почти умопомрачителна". Всичко това е резултат от амбицията на марката –собственик на Mercedes, Daimler, да бъде първата, въвела подобен тип функции в превозните средства от серийното производство през настоящото десетилетие.

Наистина, самостоятелното шофиране на коли, което досега беше неизменна част единствено от научно-фантастичните романи и филми, стъпка по стъпка превръща в научен факт, а тези технологии за шофиране със сигурност ще бъдат част от новостите, които ще бъдат представени на автомобилното изложение във Франкфурт.

Ралф Крамер, член на борда на директорите на немската компания, доставчик на автомобилни части – Continental, обяснява: "Автономното шофиране бе създадено на базата на множество системи за подпомагане на шофирането. Технически погледнато, можем още днес да въведем революционната технология, но ако я включим в производството на всички автомобили, превозните средства ще станат прекалено скъпи."

Някои от системите вече намериха своето място в превозни средства от по-нисък клас. Новият Ford Focus може да се паркира успоредно, без водачът да докосва волана, а Ford S-Max Concept, който предстои да бъде представен във Франкфурт, включва функция за перпендикулярно паркиране и автоматично спиране, ако съществува риск от сблъсък с пешеходец.

В същото време Nissan обеща, че до 2020 г. ще започне първата серия автомобили с функция за самостоятелно шофиране, а целта е да бъде автоматизирано шофирането на всички моделина марката в рамките на две поколения превозни средства, всичко това на достъпна цена. Преди няколко седмици се появиха слухове, че дори Google води преговори с доставчика Continental, а целта е създаването на автомобил с функция за автономно шофиране, собственост на търсачката.

Подкрепи Economic.bg