Шансът Manchester United да повтори лошия дебют на Facebook е малък

Големите футболни клубове приличат по-скоро на медийни компании заради популярните брандове, казва Димитър Георгиев, ръководител направление "Финансови пазари" в "Елана Трейдинг"

Автор: Мирослав Иванов

Г-н Георгиев, голям ли беше интересът от български инвеститори за записване на акции от IPO-то на Manchester United?

Има голям интерес като запитвания, но броят на инвеститорите, които подадоха заявки е ограничен. Това е разбираемо, тъй като повече фенове проявяват интерес. Те нямат предпочитания към големи пакети акции, а към малък брой, които е по-добре да си закупят чрез онлайн платформата за търговия, след като Манчестър Юнайтед се листне на борсата.


Институционални или частни клиенти поискаха да си купят акции?

Интересът е по-скоро от индивидуални инвеститори. Дългосрочните институционални инвеститори са направили своите анализи и те по-скоро биха изчакали да мине борсовият дебют и развитието на резултатите на компанията.  

Оправдана ли е инвестицията с акции на футболен отбор, бил той и Manchester United?

Всяка една инвестиция в акции, независимо от сферата на дейност на компанията, трябва да бъде осъществена след задълбочен анализ на бизнес модела на дружеството, неговия мениджмънт и перспективите пред отрасъла. В този смисъл инвестиция във всяка компания, включително и футболни отбори, може да бъде обоснована, ако съществуват солидни аргументи за инвестицията. Анализаторите разглеждат големите футболни клубове по-скоро като медийни компании заради популярните брандове.  Има и други известни футболни клубове, които са листнати на борса и специално в нашата онлайн платформа за търговия могат да се купуват и продават - Ювентус, Борусия Дортмунд, Спортинг Лисабон и Лацио.


Очакванията са IPO-то да бъде презаписано. На какво отдавате интереса към акциите на клуба?

По принцип очакванията бяха за интерес основно от Азия и Европа. Но се оказа, че срещите с американските инвеститори са минали при голяма посещаемост и интерес, а всъщност в САЩ клубът има малко фенове поради това, че футболът не е така популярен като на нашия континент. Явно един от най-популярните брандове от най-популярния спорт може да убеди инвеститори, че има стойност в бъдеще.



Може ли Manchester United да разочарова инвеститорите, както го направи Facebook?

На фондовите пазари всички е възможно. Живият пример за това е Facebook, чийто акции се търгуват с 54% по- ниска цена спрямо първия ден на търговия. Разбира се, обстоятелствата при IPO-тo на Манчестър Юнайтед са значително по-различни в сравнение с това на Facebook, така че вероятността да се повтори същия сценарий в този мащаб е малка. Но затова борсовата търговия е толкова интересна - никой не може да каже какво точно ще се случи, колкото и да анализира и прогнозира.  



Записване на книжа в IPO-то или покупка при вторичната търговия е по-добрия вариант?

И в двата случая минимумът акции, които могат да се купят е 1 акция. Но при IPO е по-изгодно да се участва с акции за минимум 1000-2000 долара, за да не излизат много скъпи комисионите на институциите. Желаещите да имат малък брой акции е най-добре да си купят, след като започне борсовата търговия, като сключат договор за ползване на онлайн платформа за търговия на международните пазари - като ELANA Global Trader, - където ще виждат как върви акцията и могат да я купят във всеки момент. Така разходите по покупката на акции ще бъдат значително по-малки в сравнение с участие в първично публично предлагане.

Коментари: 0