Скоро зрителят сам ще избира съдържанието на телевизиите

Оцеляват и се развиват онези, които залагат на качество и достъпност, смята Виктория Миткова, изпълнителен директор на медийна група "България он Ер"

808 ~ 5 мин. четене

- Г-жо Миткова, каква според вас ще е българската телевизия в близко бъдеще и какви са очакванията ви за телевизията на бъдещето?

- В "България он Ер" залагаме на качеството и обективността. Поради тази причина сключихме до-говор за ексклузивно партньорство с Bloomberg Television. Този ангажимент ни поставя ясни цели - да работим по световно утвърдени новинарски стандарти. Да имаме еднакъв аршин за това какво е новина и как да бъде анализирана. С факти и равна отдалеченост от политическите формации. Само чиста икономика и финансови прогнози.

Вярвам, че в бъдеще всеки ще бъде "програмен директор" на своя телевизия. Ще може да си избира сам съдържанието, както и времето, което да прекара пред телевизора или таблета си. Новите технологии ще направят телевизията различна от това, което сме свикнали да управляваме чрез дистанционното. Ще има място за гражданска журналистика и за повече участие на зрителите чрез коментари в социалните мрежи и блогове.

- Кога ще стане реалност у нас персоналната телевизия - когато зрителят ще избира сам съдържанието, което гледа?

- Съвсем скоро. Ето защо нашият медиен проект е напълно интерактивен. Ще цитирам прогнозата на Нели Огнянова, единствения професор на Източна Европа по международно медийно право, че предстои консолидация извън традиционните медии. От 7 милиарда души население на земята 2 милиарда вече са в интернет. Класическата телевизия, над която зрителят няма друг контрол, освен да я включи или изключи, също ще се промени.

- Каква е ролята на българските телевизии в образоването на обществото?

- Финансовата култура е деликатна тема за българското общество. Привидно всеки от нас има базисните познания, но е факт, че в училище децата ни не учат как да направят семейния си бюджет или какво е "дефицит по текущата сметка". Така общата ни информираност идва от медиите. Думата криза бе коментирана през последните години широко в телевизионния ефир от различни експерти, голяма част от тях без базисни познания за икономическата логика. Имаше глад за икономически новини и анализи. "България он Ер" стартира преди две години като борса за мнения, но експертни мнения. И смятаме, че освен да информираме и забавляваме, е важно и да дадем избор на своите зрители. Мисля, че следваме вярната посока.

- Къде е вашата телевизия сред многото канали в приемниците ни? Три причини зрителят да избере точно вашата телевизия?

- Телевизията ни е предпочитана от младите и активните хора, от представителите на бизнеса, от търсещите добавена стойност в новините. "България он ер" е медията на фактите и свободните коментари. Отговорни сме пред зрителите си, защото тематичният ни акцент е върху икономиката. А там спекулацията с фактите винаги се плаща на много висока цена, и то от хората. Държим стилът ни да е диалогичен, а не пропаганден.

- Вие лично какво гледате по българските тв канали?

- Имам професионален интерес към програмата на новинарските канали и националните политематични телевизии. Наблюдавам посоката, в която вървят световните формати, адаптирани за българския ефир.

- Кои са позитивите и кои негативите от нарастващата конкуренция в ефира?

- Българските телевизии влизат в конкуренция в световен мащаб. Винаги съм смятала, че конкуренцията е важна. Без нея нито един пазар не е истински. Това е състезание на идеи и възможности. Като финансист и юрист вярвам, че пазарът възниква от факта, че можем да постигнем повече в сътрудничество с други хора, отколкото в конфликт.

- Скъсват ли телевизиите с практиката copy-paste на предавания и програмни схеми? Кога ще стане модерно всяка да има свой собствен облик и разпознаваем почерк и стил на работа?

- Ние сме новинарска телевизия с основен акцент върху икономиката и финансите. В това е и нашата различност. Голяма част от програмата ни се отличава с авторски предавания и уникални за българския ефир формати.

Например всекидневното коментарно студио "Денят он ер" съчетава в 90 минути новини, коментари в студиото и преки връзки от горещите точки. В студиото влизат едновременно водещ, новинар, финансов анализатор, спортен журналист и гостите им. Зрителят получава пълна картина от важните теми на деня. Имаме и огромното предимство на сътрудничеството ни с Bloomberg Television, излъчваща непрекъснат информационен поток новини за компании, личности и идеи, движещи пазарите. Те ежедневно ни предоставят оригинални интервюта, новини, документалистика, която представяме на български език.

Журналистите ни получиха достъп до международните студиа на Bloomberg. Това ни даде възможност да направим интервюта със знакови фигури от световния финансов елит, сред които проф. Стив Ханке, Лешек Балцерович, Кирил Сакскобургготски.

Тази година към нашето голямо медийно семейство се присъединиха и сайтовете от групата на Инвестор.бг. В портфолиото на дружеството влизат около 16 сайта.

- Всяка година в края на лятото ставаме свидетели на трескаво пренареждане на познатите лица от екрана. Каква е вашата кадрова политика и задържане на добрите водещи и на качествените журналисти? А за привличане на нови професионалисти?

- Инвестираме в развитието на своите журналисти. Средната възраст на екипа ни е 24 години. За две години след старта на телевизията успяхме да изградим екип от мотивирани професионалисти, които не са само "лица от екрана". Те са хора с позиция и умеят да отсеят истински важните за обществото ни теми. Не залагаме само на популярните лица, които имат свои верни зрители (Веселин Дремджиев, Радинела Бусерска, Милена Милотинова, Калин Манолов), но и на останалите водещи и репортери, които със своята енергия и идеи вдигат нивото на телевизионния ни продукт. Някои експерти казват, че качествената телевизия и високият рейтинг са две вселени, които никога няма да се срещнат. Искаме да докажем, че това твърдение невинаги е вярно. Отворени сме за нови проекти и за нови лица, но имаме и стандарти, с които не правим компромис.

- Има ли нелоялни практики във вашия бизнес?

- На нашата новинарска писта се готвим за маратонско бягане и вярваме, че сме толкова добри, колкото са оценките на зрителите ни за последната ни новина. Правим единственото по рода си телевизионно предаване, посветено на медиите, в което каним журналисти от всички медии за коментар на актуалните теми. Ясно изписваме медиите и позициите на тези колеги. В този смисъл се придържаме към правилата на "феър плей" и сътрудничеството.

- Какво ще ни донесе и какво ще ни отнеме цифровизацията, която вече влиза във всеки дом Възможно ли е тя да пренареди тв пазара и от него да отпаднат по-малките играчи?

- Пазарите следват своята логика. Оцеляват и се развиват онези, които залагат на качество и достъпност. Цифровизацията е възможност да достигнем до по-голям брой зрители, но и предизвикателство да предложим още по-добър медиен продукт.

Цялото интервю с Виктория Миткова четете в брой 30 на списание "Икономика"

Подкрепи Economic.bg