Ще разберем ли колко струва "Фейсбук"?
Може да е трудно да си представим, че компания, която е неделима част от живота на почти всеки човек, би могла да бъде надценена. Много опитни инвеститори обаче казват точно това преди очакваното с нетърпение първично публично предлагане
Анди Голдбърг, ДПА
Може да е трудно да си представим, че компания, която е неделима част от живота на на почти всеки седми човек на планетата, би могла да бъде надценена. Много опитни инвеститори обаче казват точно това преди очакваното с нетърпение първично публично предлагане (ППП) на “Фейсбук” в петък, 18 май.
Социалната мрежа твърди, че има 901 милиона активни потребители към април и предлага акции за над 11 милиарда долара на равнище, което оценява компанията на 104 милиарда долара - най-голямото досега ППП в интернет сектора в САЩ. Всеки се чуди дали цената ще тръгне нагоре или надолу, когато започне търгуването на акциите на борсата Nasdaq.
По-важното за компанията, за нейните служители и инвеститори е големият въпрос дали “Фейсбук” ще успее да защити високата си цена в дългосрочен план, като превърне огромната си аудитория в целева група, възприемаща рекламите.
Исторически средното съотношение цена-печалба на най-големите компании в САЩ е 15. При печалба на “Фейсбук” за миналата година от 1 млрд. долара и приходи 3 млрд. долара, това би оправдало стойност на компанията от около 15 млрд. долара.
Тя струва обаче много повече, защото похарчи значителни средства, за да си създаде аудитория и все още трябва да посвещава интелигентността и енергията си на това да превърне в пари огромната база потребители.
Няма съмнение, че това представлява огромна възможност, особено като се има предвид, че “Фейсбук” знае извънредно много за потребителите си и така може да предложи на рекламодателите високо целеви групи.
Компанията все пак признава, че няма да й е лесно да реализира кешовия си потенциал, като се има предвид, че много от потребителите имат достъп до социалната мрежата от смартфони или таблети, при които “Фейсбук” и останалите компании предстои да измислят как рекламирането ефективно да носи пари.
“Според нас нарасналото използване на “Фейсбук” от мобилни устройства е допринесло за неотдавнашната тенденция на по-бързо увеличаване на активните потребители на ден, а не толкова растежът на пусканите реклами. Финансовите ни показатели и възможността за растеж на приходите ще бъдат отрицателно засегнати,” съобщи компанията в документите за регулаторните власти миналата седмица.
Въпросите за възможността на “Фейсбук” да печели пари от огромната си база потребители убедиха водещи световни инвестиционни съветници да запазят търпение. Компанията е изправена и пред регулаторни спънки, проблеми, свързани с личната информация и други притеснения, според фирмата за инвестиционни консултации Morningstar.
“Съсредоточаването върху предизвикателствата в краткосрочен план може да доведе до спад на цените на акциите и в крайна сметка да се създаде много интересна възможност за купуване на акции по-късно,” се посочва в анализ.
Това усещане е споделено от много други институционални инвеститори. “Тези, които купуват “Фейсбук” на такива равнища, са повече спекуланти, отколкото инвеститори,” посочва пред агенция Bloomberg News Филипо Гарбарино от Frontwave Capital.
Други обаче виждат възможност за огромна неочаквана печалба. Въпреки първоначалните информации за вяло посрещане на “Фейсбук” сред големите инвеститори, компанията отчете достатъчно търсене,за да увеличи цената на предлаганите акции дни преди ППП.
Големите инвеститори - банки, търговски компании и хедж фондове - може да направят някои бързи печалби, разграбвайки акциите на цената, предложена на ППП, и след това ги разпродадат бързо, докато милиони фенове на “Фейсбук” се опитват да влязат в търга и да предизвикат скок на цената в началото.
Историята сочи, че много неотдавнашни ППП на компании от технологичния сектор като Groupon, Zynga, Pandora Media и други първоначално отчетоха рязко повишение и след това рязък спад.
“Някои хора ще купят акции на Фейсбук при всякакви обстоятелства - те просто ще ги купят,” коментира Франсис Гаскинс, който е президент на консултантския сайт IPOdesktop.com.
Ще има първоначален прилив на ентусиазъм и пари, но след това за около година този прилив ще се понижи до равнище на съотношението на цената на акциите към финансовите резултати на компанията (valuation metrics)”, допълва той.
* Материалът не е препоръка за инвестиционно решение