НКЖИ избра изпълнителите за довършване на жп линията до Скопие
Общата стойност на избраните оферти надхвърля половин милиард лева, а дейностите трябва да приключат до средата на 2029 г.
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) направи крачка към завършването на българската част от Трансевропейския железопътен коридор 8, като определи изпълнители за два от най-стратегическите обекти по направлението към Република Северна Македония. В рамките на един ден (19 декември) държавната компания подписа решенията за избор на строители за участъците Перник – Радомир и Гюешево – граница със Северна Македония, с което общата стойност на планираните инвестиции по това трасе надхвърли половин милиард лева.
Припомняме, че поръчките бяха стартирани през юли тази година. В края на септември в процедурата за жп участъка между Перник и Радомир се включиха 7 участници, а в тази за трасето между Гюешево и Северна Македония – 4-ма.
Проектите се съфинансират със средства от Европейския съюз по Програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
Участъкът Перник – Радомир
За модернизацията на 17-километровата жп линия между Перник и Радомир е избрано ДЗЗД „ИСПА“, включващо компаниите „Интерконекта“ ЕООД и „СА.И.Е“ ЕООД. Обединението печели поръчката с комплексна оценка от 100 точки и предложена договорна цена, надхвърляща 421.2 млн. лв. без ДДС. Прогнозната стойност на търга бе 462 млн. лв.
Този проект е с изключителна сложност, тъй като предвижда пълен инженеринг, включващ изграждането на два нови тунела с дължина съответно 881 и 400 метра, както и цялостна модернизация на системите за осигурителна техника в гара Перник. За реализацията на тези специфични дейности победителят ще разчита на опита на международни подизпълнители в лицето на „Порр Бау – клон София“ и технологичния гигант „Алстом Транспорт“.
Водещият партньор „Интерконекта“ ЕООД е собственост на фирмата „Пропърти Стан“. Дружеството се управлява от Камелия Таскова.
„СА.И.Е.“ ЕООД е основана през 2013 г. под друго име – „ЕсЕй Инвестмънт енд Инжиниъринг“. Сегашното се сменя през 2015 г. Седалището на компанията е в София, а предметът на дейност е свързан със строителство и надзор на различна инфраструктура. От 2021 г. едноличен собственик на капитала е „Ви Пи Строй Инженеринг“.
Наскоро „СА.И.Е.“ ЕООД се включи в поръчка за изграждане на Вертикалния газов коридор, като подаде оферти в консорциум с компании от САЩ и Румъния.
Процедурата за участъка Перник – Радомир се отличи с безпрецедентен брой отстранени участници. Пет от общо седемте кандидати, сред които големи обединения около „Геострой“, „Джи Пи Груп“, „Трейс Груп Холд“ и „ПСТ Груп“, са дисквалифицирани заради технически пропуски в техните предложения.
Основният мотив за отстраняването им бе неспазването на изискването за планиране на технологични „прозорци“ за задължителни тестове на контактната мрежа и съоръженията при максимална скорост. Според комисията на НКЖИ тези пропуски създават риск за сигурността на железопътната система и безопасността на гражданите, което е направило офертите им неподходящи спрямо предварително обявените критерии.
Срокът за изпълнение е до средата на 2029 г.
Отсечката между Гюешево и Северна Македония
Паралелно с мащабния проект край Перник, НКЖИ потвърди и избора на изпълнител за липсващото звено от коридора – отсечката от гара Гюешево до границата със Северна Македония. Тук победител е ДЗЗД „Гюешево 2025“, съставено от „Трейс Груп Холд“ АД и „ВДХ“ АД. Техният ангажимент включва не само изграждането на 2.4-километровото ново трасе, но и пълна реконструкция на жп гара Гюешево, която ще функционира като модерна гранична точка.
Стойността на офертата е 97.9 млн. лв. ДДС, като тя е преминала през финансова проверка заради значително по-ниската си цена спрямо останалите участници. Припомняме, че прогнозната стойност на търга бе 114 млн. лв. без ДДС.
Срокът за завършване на проекта е до края на 2028 г.
Избраният изпълнител ДЗЗД „Гюешево 2025“ ще разчита на експертизата на два подизпълнители – „Евротранспроект“ ООД и „Балкантел“ ООД, които ще поемат специфични части от проекта.
Проектантското дружество „Евротранспроект“ ООД ще изпълнява дейности, представляващи 3% от общия обем на поръчката. Ангажиментът на компанията обхваща проектирането на работните планове за пътно-земното платно на гара Гюешево, надлеза в района, както и част от телекомуникационните системи и упражняването на авторски надзор.
По-значителен дял от 12% е поверен на „Балкантел“ ООД, която ще отговаря за проектирането и изграждането на системите за сигнализация и телекомуникации в участъка.
Водещият партньор в печелившото обединение, „Трейс Груп Холд“ АД, е една от най-големите публични строителни компании в България. Дружеството има опит в изпълнението на международни и национални транспортни проекти, включително строителството на метрото в София и рехабилитацията на основни жп магистрали.
Другият участник в консорциума, „ВДХ“ АД, е компания, която е част от корпоративната група на строителния предприемач Велико Желев. Дружеството, познато в миналото като „Водстрой 98“, премина през цялостен ребрандинг и днес е тясно интегрирано с „Хидрострой“.
