С 576 млн. лв. България довършва жп линията до Скопие
Задвижени са проектите за липсващия участък между Гюешево и границата, както и модернизация на жп участъка Перник - Радомир

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Снимката е илюстративна
България обяви две ключови обществени поръчки за над 576 млн. лв., свързани с изграждането и модернизацията на железопътната връзка към Северна Македония, става ясно от прессъобщение на Министерство на транспорта. Търговете, публикувани от Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), обхващат нов участък от Гюешево до границата и обновяване на отсечката Перник – Радомир.
Финансирането на едната поръчка е осигурено по програма „Транспортна свързаност“, а за другата не е изрично посочено, показва справка в документацията. Строителните дейности трябва да приключат до 2029 г.
Проектите са част от трансевропейския транспортен коридор 8 и имат стратегическо значение за свързаността на България с Балканите. До обявяването на процедурите се стига след месеци на интензивни дипломатически преговори и съгласуване на позиции със Северна Македония.
Липсващият участък до границата: Гюешево – Република Северна Македония
Най-значимият от обявените търгове е този за жп участъка между Гюешево и границата със Северна Македония. С дължина от 2.4 километра, това е липсващият сегмент от жп коридор номер 8 на българска територия и е особено важен за свързването на двете страни.
Поръчката предвижда проектиране и строителство на новата жп линия, както и цялостна реконструкция на жп гара Гюешево, която ще придобие статут на гранична пътническа и товарна гара.
Любопитен детайл е, че последните 420 метра от трасето са обособени като отделна позиция в търга. Изграждането им ще започне едва след завършване на строителството на трансграничния тунел „Деве баир“, за да не се възпрепятства дейността на тежката механизация, използвана за тунелните работи.
Индикативната стойност на този проект е 114 млн. лв., а срокът за приключване на дейностите е до края на 2028 година за целия участък, с изключение на посочените 420 метра.
От документацията обаче не става ясно откъде ще бъде осигурено финансирането.
Модернизация на Перник – Радомир: По-високи скорости и безопасност
Вторият важен търг, обявен от НКЖИ, е този за модернизацията на жп участъка между Перник и Радомир. Този 17-километров участък е част от по-голямата железопътна линия София – Перник – Радомир – Гюешево – граница с Република Северна Македония.
Прогнозната стойност на процедурата е 462 млн. лв., а дейностите трябва да приключат до средата на 2029 г.
Поръчката е за инженеринг, като в документацията е посочено, че финансирането ще бъде осигурено от програма „Транспортна свързаност“.
Проектът включва както изготвяне на подробен работен проект с всички необходими чертежи и авторски надзор, така и реални строително-монтажни дейности. Предвижда се изготвяне на техническа и работна документация за спирките Бела Вода и Копаница, както и за реконструкцията на гара Батановци.
Строителната част обхваща удвояване и цялостна модернизация на железния път в участъка от Перник Разпределителна до Радомир, включително коловозното развитие и контактната мрежа в гарите Перник, Батановци и Радомир. Ще бъдат изградени нова двупътна електрифицирана линия, скоростен байпас при гара Батановци и три разделни поста. Проектът включва и нова контактна мрежа, модернизация на SCADA системата, изграждане на водоотводна и тръбоканална инфраструктура, както и поставяне на оптичен кабел.
Допълнително се предвижда изграждане на тунелите Батановци (около 880 м) и Бушляк (около 400 м), осем мостови съоръжения, три пътни надлеза за премахване на пресичания на едно ниво, както и нови перони, подлези и надлези на ключови гари и спирки. Ще бъдат изградени също шумозащитни съоръжения, предпазни огради и ще се извършат съпътстващи реконструкции на пресичания с водопроводи, ел. мрежи и газопроводи.
Транспортен коридор 8
Обявяването на тези два търга е важен момент за България, тъй като страната ни изпълнява поетите ангажименти за цялостно изграждане на железопътна връзка между двете държави, част от Коридор 8. През януари тази година България официално предложи на Северна Македония проект на споразумение за изграждане на жп тунела „Деве баир“, целящ да гарантира конкретни и ясни ангажименти от страна на двете правителства.
Преди дни българската страна е получила отговор от Република Северна Македония по предложения проект и няма възражения по изпратените редакционни поправки. Очаква се договаряне на дата за подписване на документа, псоочват от ресорното министерство.
Българската страна няма възражение по изпратените редакционни поправки от страна на Република Северна Македония и ще предложи договаряне на дата за подписване на документа.“
Припомняме, че в края на юли 2024 г. властите в Скопие дори заявиха, че не виждат смисъл от трансевропейския коридор и ще пренасочат средствата към коридор номер 10 (в посока Сърбия), което предизвика остра реакция от София. Българската страна подчерта стратегическото значение на коридор номер 8 за колективната сигурност на НАТО и ЕС.
Въпреки че българският транспортен министър Гроздан Караджов обяви пълна готовност за подписване, месеци наред липсваше отговор от Скопие по проектоспоразумението. През април Министерството на транспорта отново изрази готовност за незабавни действия, ако Скопие представи възражения.
Исторически, изграждането на граничен тунел „Деве баир“ с обща дължина 2 368 м (от които 1 194 м на българска територия) е планирано отдавна, като строителството от българска страна е започнало още през 1941 г., но е преустановено през 1943 г.