Вълча яма за АЕЦ „Козлодуй“
Строителство на 7 блок, означава, че се строи нова ядрена централа
Въпросът на референдума „ да се развива или не ядрената енергетика в България чрез изграждане на нова ядрена централа, е вълча яма за АЕЦ Козлодуй. Това заяви енергийният експерт проф. Атанас Тасев за www.ecomomymagazine.bg по време на Конференция за ядрената енергетика, проведена в БАН.
Оказва се, че според действащото законодателство и след създаването на проектна компания „АЕЦ Козлодуй-Нови мощност”, която започна да работи по изграждане на нови 7 и 8 блок на централата, те са нова ядрена централа, каза и Йордан Костадинов , изпълнителен директор на АЕЦ „Козлодуй” от 2001 до 2005 г. Неговото становище е консултирано с експертите на АЯР /Агенцията по ядрено регулиране/.
Това означава, че референдумът вече не е да има или да няма АЕЦ Белене, както се очакваше да се подразбира въпросът, а да има или да няма ядрена енергетика, обясни Костадинов.
Той допълни, че е бил свидетел как е започнала сагата със затварянето на малките реактори – от първи до четвърти блок, и смята, че сега България върви по същия път със сагата 5 и 6 блок.
Ако недай си боже референдумът е валиден и отговорът е „не”, значи нито ще изграждаме АЕЦ ”Белене”, нито ще изграждаме 7-и блок на АЕЦ Козлодуй, и след 5 или 6 години ще си отиде и АЕЦ „Козлодуй”, заключи бившият шеф на Първа атомна.
В микса на електроенергията от различни мощности, атомният ток трябва да е 40-50%, в момента делът му е 35%, съобщи Костадинов. Сега цената на тока от АЕЦ "Козлодуй" за регулирания пазар е между 45-47 лв. 40% от производството на електроенергия се продава на свободния пазар, от което централата формира 60% от приходите си.
Горивото формира около 20 % от цената, 17% са амортизационните отчисления, като голяма част от тях отиват за инвестиции. Докато през миналата година централата е могла да задели 140 млн. лв. за инвестиционната си програма.
АЕЦ "Козлодуй" е сред петте най-добри по безопасност централи в света, е показала завършилата в края на миналата година ОСАРТ Мисия. Тя е сред първите 10 в света по използваемост на горивото, коментира Йордан Костадинов.