Берлин ще пусне водородни влакове през 2024 г.
Това е съвместен пилотен проект между провинциите Берлин и Бранденбург в Германия
По-рано тази седмица Siemens Mobility обяви, че е подписал договор с германския железопътен оператор Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) за изграждане и доставка през есента на 2024 г. на седем влака, задвижвани с водород. NEB оперира в столичния регион Берлин-Бранденбург и проектът е съфинансиран от регионалните правителства на двете провинции (Берлинд и Бранденбург), с участието на федералните власти, съобщава TheMayor.EU.
Двувагонните влакове от модела Mireo Plus H ще използват водородни горивни клетки и литиево-йонни батерии. В допълнение към поръчката се предвижда сключване на 10-годишен договор за сервиз и доставка на резервни части, валиден до 2034 г.
Siemens Mobility, част от гиганта Siemens, заяви, че влаковете ще осигурят мобилност, която не генерира въглеродни емисии, и ще развиват максимална скорост от 160 километра в час.
Чрез преминаване от дизел към водород Heidekrautbahn (линия, управлявана от NEB) ще намали своите годишни емисии на CO2 с около три милиона килограма и ще спести 1.1 милиона литра дизел“, каза компанията.
Водородът е описан като „универсален енергиен носител“ от Международната агенция по енергетика (IEA) поради разнообразните си приложения. Той все повече се използва в областта на мобилността и надеждата е, че може да доведе до истинска революция в прехода към декарбонизиране на обществения транспорт.
Влаковете вече са един от най-енергийно ефективните видове транспорт, според Агенцията, като представляват 9% от моторизирания транспорт на пътници, докато използват само 3% от транспортната енергия.
Въпреки това, той все още разчита в голяма степен на петрола, който представлява 55% от общото потребление на енергия в сектора през 2020 г. Съгласно сценария на МАЕ за енергийна система с нулево нетно потребление до 2050 г. използването на петрол в железопътния транспорт ще трябва да спадне до „почти нула“ до средата на века.