Бивш шеф на БДЖ: Нужни са спешни 400 млн. лв. за „Пътнически превози“

Компанията вече не може да плаща дълговете си, няма пари за нови влакове

Бивш шеф на БДЖ: Нужни са спешни 400 млн. лв. за „Пътнически превози“
3827 ~ 2 мин. четене

400 млн. лв. са необходими на компанията „Пътнически превози“, част от БДЖ, за да се подобрят условията на труд и качеството на услугата. Това заяви пред bTV наскоро освободеният изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ Владимир Владимиров.

„БДЖ има нужда от спешна държавна намеса и инвестиции в нови влакове. Така „Пътнически превози” ще започнат да печелят, ще бъдат конкуренти на пазара на превозвачите и така ще има свежи пари за обслужване на дълговете на дружеството“, обясни Владимиров.

По думите му 2017 г. ще е повратна за компанията, защото ще има нужда от решителна държавна намеса, тъй като новите плащания по задълженията наближават, а ресурсите на дружеството са изчерпани.

„През 2009 г. БДЖ имаше дългове от стотици милиони, разходи по кредитори, дела и лихви. От железниците излязоха над 600 млн. лв., а задлъжнялостта днес е около 445 млн. лв. БДЖ вече няма ресурс да заделя тези средства”, категоричен е Владимиров.

Той допълни, че само дълговете на „Пътнически превози” са около 360 млн. лв. и трябва да се платят тази година. За да работят служителите в адекватни условия на труд, са нужни нови 5 до 10 млн. лв.

Според Владимиров холдингът е напълно реформиран – спрени са кражбите, намалени са служителите, продадени са бракувани активи и ресурсът на компанията е напълно изчерпан. „В „Пътнически превози” се ползват влакове на около 30-40 години. Вагоните дори нямат климатизация”, коментира той.

Дори да се реши проблема със задълженията пътническите влакове не са конкурентни на пазара на превозите.

Другото дружество от холдинга „Товарни превози” се очаква дори да има малка печалба през тази година, но пак е нужна държавна подкрепа, тъй като компанията не може да се конкурира с частните. Владимиров обърна внимание на разходите, които се правят за превоз на товари, които никой друг не може да превози. „12 млн. лв. на година отиват за тях. В западните държави този тип товари се субсидират”, каза той. 

Подкрепи Economic.bg