Бизнес, който променя съдби
Социалните предприятия се нуждаят да ги подкрепяме просто като купуваме техните продукти
Социалното предприемачество се възприема като икономическа активност, която съчетава находчивостта на бизнеса със социална мисия, умело постигане на баланс между социални и икономически цели. Социалното предприятие се издържа изцяло от собствената си стопанска дейност на пазара, функционира в полза на служителите си, като им осигурява заетост, но може за работи в полза на други уязвими групи или социални каузи. Това се казва в дефиниции, които гледат отвисоко и са далеч от сърцето на проблема.
За жалост не всяко социално предприятие, особено в първите години от своето съществуване, успява да се издържа без проектно финансиране, спонсорство или друг вид подкрепа. А най-важното е, че такива организации дават перспектива за много хора, като показват, че… няма невъзможни неща.
Ако отворим вратите на някое социално предприятие, ще усетим прилив на сила, каквато нищо друго не е в състояние да ни даде. Когато питат управителката на такава фирма с какво да ѝ помогнат, тя каза: „Купувайте нашите продукти. Щом много ви харесват, кажете и на други да опитат“.
Все повече компании залагат на корпоративни подаръци с кауза – избират специален продукт, направен с много старание от хора, чийто живот е бил прекършен, но те не се предават. Струва си да подкрепяме усилията на такива производители, а и да изучаваме техния опит…
Предлагаме гледната точка на две жени, отдадени на социалното предприемачество:
Шоколадовата къща на Станимира
Във всяко предприятие може да работят хора от уязвими групи и „Айс Оупън“ е добър пример как това да стане
Бизнес, в който няма значима социална кауза, не ме интересува. Бизнес, който не носи добавена стойност за обществото, не ме вдъхновява – това казва социалният предприемач Станимира Георгиева. След 14 години успешна корпоративна кариера – става дори член на УС и вицепрезидент в УниКредит Кънсюмър Файненсинг в Румъния – има и натрупан опит като учител по математика, но и като организатор на международни конференции, за Станимира идва моментът да направи крачка встрани от всичко това. Желанието да научи повече за вдъхновяващи бизнеси през 2012 г. я отвежда в Лондон на обучение за социално предприемачество, организирано от Фондация BCause. Там нейните представи се преобръщат от модели на фирми със социална кауза. Разтърсена, но и възхитена е от магазин за велосипеди, където помагат за интеграцията на бивши затворници, давайки им работа.
Станимира решава да превърне страстта си към шоколада в своето ново амплоа, но и в средство за набиране на финансова подкрепа в благотворителни кампании. Става основател на социално предприятие и мастер шоколатиер.
Сладък бизнес
С подкрепата на своя съпруг през 2015 г. създава фирмата „Айс Оупън“ ЕООД. Основният фокус е върху производството на висококачествен луксозен шоколад в собствена лаборатория, където работят хора от уязвими групи. „Едно е сигурно – бизнесът е мно-о-го сладък. Не всички имаме равен шанс в живота. Мoжем обаче да растем и да ставаме все по-добри, защото всички имаме неорганичен потенциал, но ни трябва почва да го развием“, убедена е Станимира Георгиева. Чрез своя бизнес тя дава възможност на силно мотивирани хора да работят – обикновено те не са желани на други места, тъй като са с увреждания или с „лошо минало”, трудно настояще или просто са много различни. „Айс Оупън“ постига резултати и печели множество престижни награди за принос в социалната икономика и за иновации в социалната сфера.
Станимира Георгиева
Подкрепа
За производството на шоколад първо наемат място със споделена кухня, после правят собствена база. Преустройват къща в центъра на София на ул. „Сердика“, в която Станимира е родена – там са и до днес. За развитието на бизнеса и на бранда се радват на силна подкрепа от приятели и съмишленици. Клиентите вече знаят, че с всяка поръчка получават не само качествен продукт, но помагат и за социална кауза. Сега дейността е в етап на устойчив растеж и с планове за разширяване.
Мисия
„Айс Оупън“ е социално предприятие за производството на ръчен шоколад и управление на спортни благотворителни събития. Шоколадова къща “Станимира" е бранд на Айс Оупън. В нея създават сладки изкушения, изработени от белгийски шоколад с високо качество и от суровини с гарантиран произход – продукт на отговорно земеделие. В това социално предприятие млади хора с увреждания развиват трудови умения. Голямата цел е да намалят риска от социалното им изключване и да променят негативните нагласите и предразсъдъци: „Бизнес като бизнес, по всички правила, но в основата стои социалната мисия да създадем условия за професионална интеграция и социално включване в устойчива заетост на хора от уязвими групи“.
Обучение и реализация
Станимира се стреми да работи по проекти със социална насоченост, да е полезна в трудовата заетост на лица с интелектуални затруднения и в неравностойно положение. „Чудото“ тези хора да придобият квалификация става в процеса на работата с наставничеството от професионалисти - ментори от фондациите, с които си партнират. През 2016 г. си подават ръка с Фондация „Светът на Мария”, чиято мисия е да подобри качеството на живот на хора с интелектуални затруднения, да помага за личностната им реализация чрез осигуряване на развиващо обучение и подходяща трудова заетост. Така намират първия си служител, а от 2018 г. имат и втори, който продължава да работи при тях, но има и други. Иска се специално знание как да бъде открит и развит талантът, но не се стремят да задържат тези хора, а се радват, когато те поемат по пътя на своето професионално израстване. „Желанието ми е да сме трамплин за развитието им, а който иска може да продължи заедно с нас“, обяснява Станимира.
Моделът на работа
„Успехът идва с търпение, структурирано въвеждащо обучение и подкрепа за всеки нов член на екип. От всички служители от уязвими групи, работили при нас в последните 6 години, нито един не е бил съкратен или уволнен. Всеки е дал голям принос в нашия бизнес и е получил професионално развитие. Всеки, който е потърсил реализация в друга сфера или място, сега се развива много добре. На работодател, който иска да узнае подробности, сме открити да споделим. Във всяко предприятие може да работят хора от уязвими групи, не е нужно то да е със социална насоченост. Достатъчно е нашият пример да се пригоди към спецификите на другия бизнес“ – е формулата на Станимира Георгиева.
Незрящата Ралица Станева е креативният член на екипа
Незрящата Ралица Станева през 2018 г. е препоръчана от Фондация „Синергия” и веднага започва работа. Завършила Брайловото училище в София, после и Американистика в Холандия. Работила четири месеца в зоологическа градина в САЩ като доброволец: „Носех храна на животните в клетките, сипвах им вода. Един ден влязох при носорога. И понеже не го виждах, не знаех колко е страшен. Занасям купата с храна, говоря му… и чувам как колегите пищят бързо да излизам оттам! Станахме големи приятели с носорога“.
Ралица танцува танго, практикува йога, владее перфектно английски и испански, интересува се от мода, музика, непрекъснато слуша и чете книги и лекции. Развила е нова линия в Шоколадова къща “Станимира" - дегустация на шоколад за разгръщане на повече от 5 сетива, като изцяло ръководи събитията. Рисува бонбоните с цветно какаово масло, въвела е технологията на иновативния Food Pairing Tool, разработва нови рецепти... Всичко това носи огромна стойност за бизнеса.
Когато няма невъзможни неща
Във Варна Диана Настева и нейният екип дават реализация на хора, които пазарът на труда отхвърля
Всеки бизнес се създава с цел да реши проблем и да предложи на пазара нещо, от което хората се нуждаят. Но има и организации, чиято мисия е по най-трудния начин да докажат, че няма начин да няма начин…
Сдружение "Няма невъзможни неща" е създадено преди 11 години, за да бъдат подпомагани ученици и младежи с ментални затруднения и с увреждания. Намерението е те да развиват практически умения за общуване и за труд, за да са по-самостоятелни в ежедневието. На пазара на труда във Варна, а и в цяла България, тези хора е почти невъзможно да си намерят работа. За да имат трудова реализация и да трупат опит, Сдружението основава социално предприятие. Негов създател и основен двигател е Диана Настева. Тя е майка на три деца, едното от които е с увреждания.
Трудният път
В продължение на 3-4 години екипът се подготвя, преминават през обучения, правят
бизнес план и маркетингова стратегия. През 2020 стартират, като избират дейности и продукти, които да са по силите на младежите с увреждания да ги произвеждат, Развиват кетъринг услуги, правят фрешове, разполагат с малка кухня за готвене по поръчка – марката е "Вкусотийка в кутийка". Предлагат обучителни екокомплекти "Засади си сам Градинка в чашка". Имат и мъничка печатница с възможности за принтиране, подвързване, ламиниране, изготвяне на презентации от снимки, правят преводи на английски език. Повечето младежи са включени и в трите вида дейности, за да им е интересно. През 2021 г. поръчките започват да се увеличават, сега са в процес да постигнат растеж и финансова устойчивост, което е много трудно за всяка социална фирма, особено и условия на пандемия.
Диана Настева
Готови за работа
„С всички младежи с увреждания, преди да ги включим в работа, се познаваме. Те са преминали месеци на социална подкрепа, която им оказва нашият екип от специалисти. Това се случва в Клуб Хвърчило - обучителен център, в който младежите развиват комуникационни и професионални умения. Но най-важното - получават вяра в собствените си сили, а ние като екип опознаваме техните възможности и ограничения. Ключов етап е изготвянето на детайлна преценка в какви трудови дейности и как може да се включи всеки от тях. Уменията се анализират както на физическо ниво - хващане, носене, навеждане, фини дейности с пръстите, проследяват се и техните ментални възможности - самостоятелно ориентиране, преценка на ситуацията, поведение, възможност за вземане на решения. Нашата оценка определя колко често и как да им се оказва подкрепа по време на работа - постоянно ли да са под надзор, или само при започване и завършване на задачата“, разказва Диана Настева.
Модел
Организират работата, както е във всяка малка компания, но с огромно внимание към всеки служител и неговия потенциал. Развиват дейности, в които младежите с увреждания максимално да използват натрупаните умения, като стремежът е да са полезни по най-ефективния начин. Извършват услуги и създават продукти, за които има интерес от клиенти – само така ще има продажби. Стремежът е да са креативни - да правят уникални неща, заради които да са предпочитан партньор. Търсят разнообразни източници на финансова подкрепа - продажби, финансиране по програми, дарения.
Мотивация
Индивидуалният подход към всеки служител с ТЕЛК е задължителен. Социален екип
координира и подкрепя младежите, които са на работа, разпределя задачите, следи за качеството на дейностите, следи за емоционалното състояние на служителите и тяхната мотивация. Психолог провежда индивидуални и групови занятия и консултации за сваляне на напрежението и справяне с емоциите на всеки служител. „Докато са на работа, ние постоянно сме с тях. Не може да ги оставим сами и само да контролираме какво са направили. Нашият модел на работа включва също и поддържане на позитивна среда и взаимоотношения, с които ги мотивираме да учат и да се справят. Това е нашето ноу-хау“, споделя Диана. Ето на какво се крепи нейната вяра в тези хора: Те са като всички други - радват се и тъгуват за същите неща, както своите връстници; имат същите нужди да се развиват, както своите връстници; даже са доста по-мотивирани да работят и да се докажат. На нашия екип са показали, че ако работата е съобразена с техните възможности, те се справят чудесно. Не всички са в състояние да излязат на свободния трудов пазар, но доста от тях могат. Всеки ден те разкриват нови страни от своя потенциал. Всеки ден те показват, че няма невъзможни неща.
Хора, които се нуждаят от разбиране
Историите на всички са повече от вълнуващи. Само след няколко месеца обучаване и няколко месеца работа в реална трудова среда тези млади хора на по 20-25-30 години се променят - стават по-уверени, по-спокойни, гледат с по-малко безпокойство на живота и света около себе си. Започват да вярват, че нещо зависи от тях, виждат резултата от своя труд и са щастливи.
Млада жена е с висше образование, с частични двигателни и ментални ограничения, но и с много възможности. Животът обаче след завършване на университета й показва как тя „не е като другите". Няма практика в страната работодателите да съобразят работните задачи с уменията на хора като нея. След придобита увереност в себе си и анализ на възможностите, направен от Сдружение "Няма невъзможни неща", младата жена е наета на работа, независимо че е с ТЕЛК. Екипът на Сдружението я подкрепя в процеса на нейната адаптация на работното място, така работодателят става по-спокоен и успява да я задържи няколко месеца. За младата жена това поставя начало на промяна, тя продължава да се развива и да се бори с предизвикателствата на трудовия пазар.