Течен термометър за многократна употреба
Георги Мутафчиев е само на 21, но вече смело навлиза в най-дълбокото на иновациите
Предприемачеството е свобода да експериментираш. То е свързано с поемането на огромен риск, защото утрешният ден носи много неизвестни – дали ще има кой да работи и да произвежда, кой да продава и кой да купува твоя продукт. Този риск обаче е приятен, тъй като дава усещане, че нещо зависи от теб. Риск, който те кара да продължаваш напред. Това твърди Георги Мутафчиев.
Още в началото на пандемията той поема риска да опита колко бързо може да създаде иновативен продукт, който да е в помощ на здравето.
Началото
Първият проект е свързан с разработването на термографски камери, чрез които да се откриват проблеми в организма. Но не след дълго младият предприемач се насочва към друг вариант, който по много по-лесен начин да дава информация за температурата. Продуктът вече е създаден и още през миналата година TOM Thermochromic - Апликация с термохромен ефект, се появи на пазара. До точно тази разработка младият предприемач стига заради предишен свой опит с бои, които променят цвета си при промяна на температурата. Просто в един момент Георги се сеща за този ефект и се свързва с партньори в САЩ, които имат експертиза в сферата на термохромните материали и пигменти. С тях валидира идеята.
Пробив
Работата по разработката продължава с изследователи в Бургаския университет „Проф. Асен Златаров“. Екип от млади химици помага да се създаде безопасен за кожата продукт. Тестовете правят в няколко здравни заведения, за да се уверят, че на открито и на закрито, при различни метеорологични условия апликацията отчита точен резултат. След потвърждаването на данните поверяват на българско предприятие за козметика да опакова продукта в рол-он разфасовка от 5 ml, достатъчна за 200 нанасяния. Когато цветът на апликацията, положена върху тялото, е черен, температурата е под 37 градуса. При температура между 37,1-37,3 градуса - става лилав, а розовият цвят е сигнал, че надвишава 37,4 градуса. „Пробив беше да се направи безопасен продукт, при който ефектът не се превръща в дефект“, уверява иноваторът.
Синергия
Разработването и цялостната реализация на течния термометър е дело на Георги Мутафчиев като солов предприемач, който е в основата на проекта. Той намира точните партньори, с които да извърви пътя до крайния продукт. И винаги говори в множествено число за разработката, защото: „Човек не може да направи сам такава иновация. Трябваше да открия правилните хора, с които да създадем и да произведем иновативния термометър. При неговото рекламиране, популяризиране и продажба също са нужни професионалисти“.
Предимства
Тази „аналогова“ и съвсем опростена версия на термометър има следното предимство: веднъж положена апликацията, в рамките на цяло денонощие чрез нея може да се следи температурата, което дава преднина пред другите конкурентни варианти. Георги и неговият екип вече правят представяне на продукта в няколко европейски държави. Ще се стремят да го наложат като интелигентен заместител на познатия термометър. Те внимателно следят реакцията на пазара и имат готовност да подобряват продукта, ако се налага.
Потребители
Работят с малки медицински центрове, които проявяват гъвкавост. Сега са се насочили основно към индивидуални клиенти, готови да експериментират. Майките на малки деца най-силно откликват на тази новост. Те срещат голяма трудност в точното измерване на температурата със стандартните средства. Има интерес и от корпоративни клиенти, които поръчват иновативния продукт като подарък за своите служители и партньори. Тази вълна е дала подтик към разработването на диспенсер, който ще стои на входа на офиса или сградата, за да може служителите и посетителите при влизане да мерят своята температура. Интересен вариант на течния термометър ще е нанасянето на апликация под формата на временна татуировка. Георги и неговите партньори събират и други идеи за проникване с нови продукти в тази неразработена все още ниша. Вече имат запитвания от компании, които виждат потенциал за използването на термохромни материали в своята сфера на дейност: „Отварят се доста възможности за развитието на този универсален способ, в който промяната на цвета е важна индикация“.
Територия
Георги е само на 21, но е успял да задели „бели пари“ за неясни предприемачески дни. От пет години насам опитва с различни стартъп проекти и частни инициативи. Още при навършване на пълнолетието си регистрира фирма, за да може да работи по създаване на сайтове и услуги в тази сфера. С помощта на семейство и приятели успява да финансира приключението с течния термометър. Всеки един негов ден е комбинация от няколко дейности. Той вече е поел и управлението на семейния бизнес, свързан с биопроизводството на млечни продукти - под бранда „Козле“ са ферма край Банско и мандра до Разлог.
Въпрос на постоянство, на търпение и на лишения е да има нови постижения и нови предприемачески пробиви. Засега Георги Мутафчиев е отложил следването си, тъй като предпочита да инвестира времето си в развитието на бизнес идеи, които не търпят отлагане.
Енергоефективни мобилни къщи
За повечето хора и един проект е много, а Георги Мутафчиев движи няколко бизнеса едновременно. Сега се е заел с навлизането в още една нова сфера – екологичните енергоефективни мобилни къщи за ваканционно и за постоянно живеене. Вече имат един създаден модел, който предлагат и в Швейцария. Тези домове са подходящи за хора, които бягат от големия град и търсят енергийна и водна независимост. Всяка сграда има своя пречиствателна станция и пълна автономност. Освен всичко са по-евтини от сгради, изградени по конвенционалните способи, а са и по-лесни за изпълнение.