Дигиталното учене – един нов свят
Обученията занапред ще са част от хибридeн офис, интегрирани в ежедневието на служителите като дигитален инструмент, твърди Силвия Андреева
Технологиите са неизменна част от живота ни, нека да ги използваме етично и с добри намерения, за да ни помагат да учим и да се развиваме. Това казва Силвия Андреева, директор Бизнес развитие в Melon Learning. Тя става наш гид в света на дигиталното учене и неговите възможности:
Съвременните технологии за учене започват да се развиват още през 1924 г. с изобретяването от Сидни Л. Пресли на т. нар. преподаваща машина (Teaching machine). В последните две десетилетия модерните технологии за учене стават част от всекидневието на търсещите знание. Ако преди 25 години се говореше за CBT (computer-based-training) и малко след това терминът LMS (learning management system) навлезе като нарицателно за система за електронно обучение, то днес вече има цял арсенал от съкращения, които определят каква точно е платформата според специфичната й ниша, цели и функционалност. Пазарът е толкова сегментиран и има
изобилие от платформи, системи и решения
- те са между 1000 и 1300 в световен мащаб, и за компаниите е направо непосилна задача да се ориентират какво да изберат. Дори експертите на пазара не са единодушни за терминологията - eLearning, WBT (web-based training), online learning, digital learning, virtual training… Заливат ни съкращения като LMP (learning management platform), LMS (learning management system), LXP (learning experience platform), LRS (learning records store), VILTs (virtual instructor-led training), webinar, virtual classroom, authoring tool, micro-learning platform, skill management platform, employee engagement platform, video learning platform, knowledge management system, content platform… Списъкът продължава.
Прави се разграничение и по други сегменти: според организацията (корпоративен и академичен), дали платформата е търговска марка или отворен код, инсталира ли се или е в облака (cloud-based platforms), интегрирана ли е с други бизнес системи и дали предлага синхронно обучение или самообучение.
Най-голям пазарен дял
в системите за учене (learning systems) все още имат LMS-ите, а най-новият претендент за модерно съкращение е IOL (Impact of Learning) platform, където към традиционния LMS се добавя богата функционалност за събиране и анализ на данните. За краткост ще използваме термина "дигитално учене".
В началото на пандемията много компании, които по различни причини дотогава не бяха инвестирали в технологии за учене, се принудиха да скалъпят набързо варианти през инструменти като Teams и Zoom и ги нарекоха дигитално обучение. За няколко месеца това свърши работа, но бързо стана ясно, че това не е устойчиво решение.
Работата от дистанция
изглежда като трайна тенденция, затова класическото обучение на група хора в зала се измества от новите дигитални форми.
Има няколко аспекта на дигиталното обучение:
Дигиталната умора е все по-голяма и формите на обучение трябва да се променят така, че да осигурят оптимални възможности за учене в дигитална среда в съответствие с ограниченията на тази среда - като например продължителността на онлайн обученията. Задържането на вниманието онлайн е кратко и е препоръчително електронните обучения да са с продължителност не повече от 15 мин. При обучителна сесия на живо е добре да се разпределят различни дейности в кратки времеви периоди от по 10-15 мин, с редуване на „преподаване“, дискусия, игри и задачи, а цялостната сесия да е не по-дълга от 1.5 часа. Препоръчително е живите онлайн обучения да синтезират в кратко време важна информация и да са дискусионни форми в допълнение към предварително зададени други дигитални обучения като интерактивни курсове, видео обучения или микрообучения от типа learning bites.
Ангажираността на хората е друга тенденция, която се очертава заедно с технологиите в ученето. Доскоро се възприемаше за стандарт нуждите от обучение да се определят от специалистите по обучение и развитие или преките ръководители вследствие на процеси като оценка на представянето. В свят, в който има изобилие от дигитално учебно съдържание
хората свикнаха да намират сами
това, което им е нужно, за да напреднат в работата или да се развиват. Все по-малко ще се разчита на това компаниите да решават какво да учат служителите и все повече ще трябва да се доверяваме на личната преценка. Развитието на технологии като machine learning позволяват системите да предлагат автоматично конкретни теми и съдържание на хората въз основа на посочени цели и интереси или преминати предишни обучения и резултатите от тях - подобно на Discover weekly плейлистите в Spotify или алгоритмите за препоръчване на филми в Netflix, потребителят може да създаде собствен набор от обучения според интересите си, пътеката си за развитие и непосредствените предизвикателства на работното място.
Огромно количество готово съдържание в разнообразие от форми вече е налично - интерактивни курсове, видео обучения, кратки обучителни анимации, игри с учебна цел, симулации и други. Една от възможностите е чрез различни интеграции това съдържание да бъде предложено на едно място за служителите, така че да не се налага да се ходи в различни системи или сайтове. А и хората са изправени пред проблема да отсеят важното съдържание в морето от предлагани готови онлайн курсове – тук навлизането на технологиите с изкуствен интелект ще е скоро.
Най-ефективният начин да обучаваш служителите е този, който предлага възможности, а не дава готови решения. Ще цитирам Josh Bersin: Дигиталното учене не е учене чрез телефона, а означава „да пренесете обучението там, където са служителите“. Това е „начин на учене“, а не „вид учене“.
С навлизането на хибридния офис важен елемент за успеха на дигиталното учене е овластяването на всеки отделен човек в компанията да носи отговорност за собственото си обучение и развитие, както и възможността все повече преките ръководители да подбират необходимото съдържание за екипите си. Ролята на L&D специалистите се измества към това да осигурят
правилните технологии
а също платформи, среда и съдържание, които да предоставят възможности на ръководителите и служителите да преценяват какви форми и теми на обучение да изберат. Все по-важно е да има достатъчно надеждни и смислени данни за това какво се случва в компанията като обучителни процеси и добър алгоритъм за анализ на тези данни.
Фокусът на платформите се измества от това да бъдат една среда за всичко, свързано с обучението, към това да се адаптират към средата за работа на хората. Хибридният офис даде голямо предимство на инструменти като Microsoft Teams, G-Suit, Zoom, Slack и други, които позволяват работният процес да се организира ведно - комуникация, срещи, цели, планове, задачи. Тези инструменти се превръщат в платформи за колаборация с възможността към тях да се интегрират различни приложения, за да съберат на едно място най-много работни процеси. Така всичките инструменти са на едно място като интегрирани приложения в платформата за колаборация, независимо къде е основната система.
Бъдещето на дигиталното учене е да се развива по гъвкав начин, който ще позволи да бъде максимално ефективно като част от хибриден офис, в който служителите си взаимодействат.
Профил
Melon Learning е бранд на софтуерната компания Melon, под който се развиват и предлагат eLearning платформа и услуги за разработка на интерактивно дигитално съдържание. Melon Learning стартира като проект за клиент - Виваком. Постепенно Melon Learning се превръща в система от типа LMS, подходяща за онлайн обученията на служители от различни компании и сектори. Ползва се основно от фирми с над 150-200 до няколко хиляди служители в сектори като комуникации застраховане, финтех, банки, търговия на дребно, фармация. Най-често платформата служи за въвеждащи обучения, обучения за продукти и услуги, за умения като продажби, задължителни по закон обучения, GDPR съответствие, превенция на риска и др. В платформата има модул за създаване на богат набор от тестове и въпросници. Съдържа библиотека със съдържание, което клиентите качват в платформата. Melon Learning е средата, където това съдържание се комбинира според нуждите в обучителни програми, планирани във времето. По време на пандемията е разработен модул за провеждане на уебинари в интеграция със Zoom. Последната разработка е приложение на системата, интегрирано в MS Teams.
Силвия Андреева е директор Бизнес развитие в Melon Learning. Занимава се с технологии за обучение от 2000 г. насам. Ключов момент в нейното кариерно развитие е участието ѝ в разработването на първия сайт в България за онлайн курсове. След това става част от HR екипа на Виваком (БТК), където придобива богат опит в обучението и развитието на хора в корпоративна среда. През 2009 г. в партньорство с Мелън внедряват електронното обучение като неизменна част от обучението на служителите. Впоследствие Силвия преминава в екипа на Мелън, за да поеме развитието на Melon Learning като бранд за eLearning продукти и услуги.